Det är så att jag har köpt ett 2 ½ plans hus som är byggt 1945 och ska på att inreda källaren men problemet är att jag måste sätta in lite radiatorer för det ända som har värmt källaren idag är en olje panna.
Ska samtidigt montera in en luft/vatten pump.
Men nu till frågan, hur ska man veta hur stora radiatorer man ska köpa? Och vilken modell är att föredra?
Vilken storlek ska man ha på rören till dom?
Är det någon som har gjort det som kan ge lite tips så är jag tacksam
Forumgud
Medlem: Mar 2006
Län: Örebro
Om nu inte källaren ska användas till att bo i utan mer som förråd, tvättstuga etc så skulle jag föredra konvektorelement (element med fläkt i) då de sprider värmen bättre och det håller sig torrare när luften rör sig.
Om nu inte källaren ska användas till att bo i utan mer som förråd, tvättstuga etc så skulle jag föredra konvektorelement (element med fläkt i) då de sprider värmen bättre och det håller sig torrare när luften rör sig.
Jo källaren kommer att användas till bla tv rum och duschrum.
Men då ska man köpa så stora element som möjligt då?
Forumgud
Du kan aldrig få för stora element egentligen, är bara att strypa de jämtemot de andra elementen om det skulle bli för varmt, för små element däremot är svårare att åtgärda.
Om jag vore du så skulle jag jaga rätt på riktiga sektionsradiatorer, de platta panelradiatorerna som säljs är det inte samma värme ifrån.
Men om det är byggt 45, är det omdränerat? Annars är ju en omdränering med utvändig isolering(isolera aldrig på insidan av källare) att föredra om du ska värma källaren, annars gör du markvärme runtom huset.
Du kan aldrig få för stora element egentligen, är bara att strypa de jämtemot de andra elementen om det skulle bli för varmt, för små element däremot är svårare att åtgärda.
Om jag vore du så skulle jag jaga rätt på riktiga sektionsradiatorer, de platta panelradiatorerna som säljs är det inte samma värme ifrån.
Men om det är byggt 45, är det omdränerat? Annars är ju en omdränering med utvändig isolering(isolera aldrig på insidan av källare) att föredra om du ska värma källaren, annars gör du markvärme runtom huset.
Nej det är inte omdränerat, Är det nödvändigt? Källaren är torr och fin.
Forumgud
Är markförhållandena optimala så kanske det aldrig behövs, men skulle jag lägga ner massa pengar på att inreda en källare så skulle jag nog börja i den änden så man är säker, sen är det ju trevligt med isolering utanpå då detta höjer temperaturen automatiskt i källaren och uppvärmningskostnaden blir billigare i längden.
Fundera inte på att värma upp en källare som aldrig har varit uppvärmd innan du ordnar dränering och fuktisolermatta på utsidan. Annars kommer fuktskadorna som ett brev på posten. Fuktig varm luft i källaren kondenserar mot de kalla källarväggarna och fukten deras in i betongen. Det är därför folk "gräver runt kåken" och inte i första hand för att fukt ska tränga igenom utifrån och in.