Vi har ett Bahco ACJ luftvärmeaggregat från 1985 i huset. Idag slutade motorn att fungera, det blir bara ett lätt brummande när man sätter igång den. Vi har känt att det luktat bränt under dagen ibland innan vi upptäckte detta. Jag läste på ett annat ställe där en person hade bytt motor och kondensator men det var samma sak då, motorn snurrade inte och det bara brummade efter bytet. Vad är det som kan vara fel?
Forumgud
Medlem: Sep 2009
Län: Stockholms
Nu har jag inte sett din fläkt, men ofta är det i fläktar så klena motorer att de inte orkar starta om lagren kärvar något. Känn på den. Är det trögt att dra runt den behövs lite ny olja i lagren. Är fläkten kullagrad kan det gå att skaffa nya lager.
Tack för snabba svaret, jo det är lite trögt om man försöker att snurra på den. Jag får plocka ner den och kika på den. Man ser att den rycker till vid startskedet men sen brummar det bara.
Hur gick det med din motor? Min stannade i går efter att ha kvittrat lite kvällen innan. Känns som om det skulle vara lagerhaveri.
Svarar på mitt eget inlägg. Plockade ut fläkten, och lagret gick tungt. Plockade i sär tills jag såg lagret. Smorde upp det och satte ihop. Så nu fungerar den igen.
Så när det blir varmare ute skall jag riva isär helt och byta ut lagret.