Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Pompe1997s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: skåne

läckage i påfyllningsventilen

Hjälp
    Måste jag tömma hela vatten systemet om jag ska byta påfyllningsventil?
    Den läcker en droppe var 5:e sekund.
    Kan man täta den utan att tappa ut vattnet?
    Det e en kulventil som sitter längst ner på pannan.

2.    länk #2
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Har du ingen backventil mellan ventilen och systemet?

3.    länk #3
    Pompe1997s avatar

Jag har kranar mellan pannan och radiatorerna men hur luftar lag ur pannan efter på fyllning?
    Måste jag lufta alla elementen efter det att jag fyllt på igen?
    Blir väl en väldig massa luft antar jag.

4.    länk #4
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Stäng kranarna mellan pannan och radiatorerna. Öppna avtappningen till pannan och byt den läckande ventilen. Passa på att montera en backventil. Det finns ventiler med inbyggd backventil t.ex. http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1081

Stäng avtappningen, öppna kranar till radiatorerna och fyll upp systemet. När du fyller kan du gärna stänga av cirkulationspumpen, då slipper du att få luftbubblor i hela systemet. Har du tur räcker det med att lufta de högst placerade elementen.
    Lycka till!

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Har man tur och har stängt båda kranarna till radiatorsystemet så kan vattnet "hänga kvar" i pannan medan man byter kran. För att vattnet ska rinna ut måste luft in och då genom samma hål och då brukar det gå bra att få dit en ny kran. Lite blött kan det bli men inte allt vatten hinner ut.

Protte

6.    länk #6
    Pompe1997s avatar

Tack för svar!
    Ska köpa en sån med inbyggd backventil

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen