Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2008
    Län: Kalmar

Klurigt val värme/vent ??

Jag hoppas nu på lite klurig hjälp på mina värme/vent problem från alla kunniga på detta fantastiska forum. Vi skall bygga nytt i klimatzon III, bygganmälan innan nyår mao enligt BBR15 utan effektbegränsning, 2 plan, 223 kvm boarea med 21,5-22 gr innetemp, 640 kubik luftvolym, garage 23 kvm med 10 gr temp, pool 32 kubik, gärna komfortkyla 42 kvm el 100 kubik, ev. kamin som stöd vid kölddipp för att undvika elpatron, önskar värmd tilluft, 4 pers, ej bad. Energibalansberäkning enl alt 1 nedan pekar på ett effektbehov på knappa 11 kW. Tufft att väga totalekonomin på installation och drift??

Mina alt är
    1. Bergvärmepump och med dyr ftx (för att klara volymerna).
    2. FLVP med bergvärmekoppling (t ex EcoHeat/Våf) i kombination med mindre FTX på övervåningen (om möjligt med förhållandet 3:1 tilluft/frånluft annars med några fönstertilluft på bottenvåningen).
    3. CZ CE65 m ILPO-T10 i kombination med mindre FTX på övervåning.
    Andra alt?
    Senast redigerad av joedoe 2010-01-29 21:43

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Feb 2008
    Län: Stockholm

Energibalansberäkning för nytt lågenergihus

Hej, jag planerar att bygga en lågenergivilla i egen regi med en duktig snickare och övriga lokala installatörer. har bygglov men ej bygganmälan. till det krävs en energibalansberäkning..
    kollade på en länk till Enegirådgivningens självkalkyl men fattar inte om jag gjort rätt eller vad resultatet står för...

Jag behöver hjälp, var hittar jag nån som antingen gör detta åt mig eller kan sitta ner med mig och hjälpa mig att förså hur jag ska gå till väga?

Emotser tips från alla erfarna byggare här.
    /Olle

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen