Hej,

Har en fundering angående ett kommande garagebygge.
Jag kommer att bygga ett garage på min tomt och flytta värmepumpen dit.

Det gör att jag kommer att behöva dra radiatorvatten, inkommande kallt vatten och utgående varmt genom en kulvert mellan hus och garage.

Längden på den blir ca 5 meter, men jag tycker att de kulvertrör som finns att köpa med en eller flera slangar i är lite dåligt isolerade.
Tänkte att man kanske kunde förbättra isoleringen genom att lägga kulvertröret i frigolit, isodrän eller annat lämpligt material.

Men är det en bra ide, eller ska man använda något annat material att isolera med?
Man vill ju inte att det suger åt sig vatten direkt.

Sen behöver man så klart skilja på radiatorvatten och dricksvatten, för att slippa ljummet vatten och avkylda radiatorslangar, det har jag tänkt på redan.

En annan fundering är ju hur man gör genomgången till garaget:
Gör man det igenom/under plattan?
Då måste det fixas innan man gjuter och det verkar lite bökigt att packa gruset runt lösningen.
Och vad använder man för isolering genom betongen?

En annan lösning är kanske att dra upp rören ur marken utanför garaget och ha en isolerad låda på väggen som man låter de gå igenom?
Då kan man göra det efter bygget i lite mer lugn och ro.

Någon som har tips på hur man brukar göra?

Långt inlägg blev det men det är många funderingar också...

jonas2307 skrev:
En annan fundering är ju hur man gör genomgången till garaget:
Gör man det igenom/under plattan?
Då måste det fixas innan man gjuter och det verkar lite bökigt att packa gruset runt lösningen.
Och vad använder man för isolering genom betongen?

En annan lösning är kanske att dra upp rören ur marken utanför garaget och ha en isolerad låda på väggen som man låter de gå igenom?
Då kan man göra det efter bygget i lite mer lugn och ro.
Eftersom vi byggde garaget efter huset med värmepannan så blev det ut genom väggen i huset och en liten låda utanför. I garaget däremot kommer det upp i hörnet genom plattan.
I kulverten finns värme fram o retur plus kallvattenledning. Dessutom finns ett rör för elkabel och ett rör för tele o data.
Ovanpå den färdigisolerade kulverten tror jag vi lade markisolering.
//Bosse

Risken med ett sådant här projekt kan ju vara att det sedan upplevs som för lång tid att få fram varmvatten. Det går ju att lösa, men cirkulation är nog inte det mest energieffektiva i en kulvert.

För att få upp rören i garaget är det bara att forma ett schakt upp i kanten på plattan på lämpligt ställe. Gjut för guds skull inte in dem!

mexitegel skrev:
Risken med ett sådant här projekt kan ju vara att det sedan upplevs som för lång tid att få fram varmvatten.
I vårt fall har vi en varmvattenberedare i garaget, men det finns även en möjlighet att köra ut varmvatten i kallvattenledningen om inte varmvattenberedaren är igång.
//Bosse

5m kulvert är inte värst lång bit att spola förens man har varmvatten.Funkar utan cirkulation.

Att det kanske tar lång tid för varmvatten att komma in i huset har jag tänkt på, det blir antagligen en liten, typ 15l, beredare inne.

Angående ett schakt i kanten, vad bygger man det av?
Känns som om det kan bli lite svajigt att göra det av markisolering, cellplast.

Så rådet är att använda färdiga kulvertrör och eventuellt isolera runt dem med markisolering?
Upp genom plattan då och inte utanför väggen.

Får kanske gräva mig under grunden i huset där de ska in också. Ska ändå bila bort golvet i den delen av huset för att lägga isolering och gjuta nytt golv med värme i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.