Ja, ingen aning kan väl enkelt sammanfatta vad vi (jag och min sambo) står inför nu...

Jag ska (troligen) köpa ett hus byggt 1909. Det är slitet och ska renoveras omfattande, t.ex. byta fönster, ytterdörrar, delvis tilläggsisoleras och fräschas upp allmänt!

Grejen är bara att mannen som bodde där tidigare bor numera på ålderdomshem och hans döttrar som säljer huset vet inget om hur något i huset funkar.

Det finns vattenburen värme och rikligt med element i huset och mannen har "bara" eldat med ved i pannan. Oljetank finns inte, men det står några stora oljedunkar med (troligen) eldninsolja bredvid pannan så han har kanske ibland nyttjat det? Tillgången på ved är ganska god, både nu och i framtiden. Bredvid pannan finns ett stort kärl (varmvattenberedare skulle jag tro) men det är inbyggt så jag vet inte riktigt vad det används till. Mäklaren vet inte, och säljaren vet inte vad som är vad och hur det funkar!

Huset är på 140 m2, uppdelat på två plan. Det är ganska välisolerat, och väggarna är tjocka.

Självklart kommer jag att ta ut kunnigt folk som får titta på det och komma med prisförslag, men jag tänkte bara ta upp lite tankar och frågor här innan...

Den pannan som finns (1986) och som eldas med ved, kan jag behålla den och komplettera med luft/vatten pump? D.v.s. när det är extra kallt och man är hemma så kan man elda på lite och spara lite kronor? Eller ska man undvika att elda för mkt manuellt eftersom start och stopp sliter på pumpen?

Det finns oxå en enklare kakelugn som står i stora rummet, givetvis kan man elda i den oxå, men det blir ju i "fel" ände av huset i förhållande till var vi vistas till vardags.

/ Mathias

Av ditt resonemang förstår jag att du tänkt ha värmepumpen som huvudsaklig värmekälla och elda ved när lusten faller på? Det valet är viktigt för hur du bör prioritera investeringarna mellan de olika värmekällorna.

Men om vi utgår från att du vill värmepump som huvudsaklig värmekälla så rekomenderar jag dig att undersöka markvärme eller bergvärme som ett alternativ till luftvatten. Du får mycket högre verkningsgrad på en sådan anläggning och den är inte mycket dyrare. Med ROT-avdraget så är dessa anläggningar en bättre affär än en luft/vatten idag.

Du kan kombinera en sådan anläggning med din vedanläggning utan några större problem skulle jag tro utan att veta dina exaka förutsättningar. I ett rätt dimensionerat system blir inte start/stoppfrekvensen heller något problem. Dock verkar det vara få installatörer som besitter kunskapen eller vill göra kombinerade installationer. Standardkoncepten är väl bekvämare att installera kanske, vad vet jag. Men jag råder dig att stå på dig om du vill ha en kombinerad lösning. Fundera också på att förbereda för ev. solvärme när du ändå är igång kanske?

Ta dock i beaktande att vedpannan redan är 25 år, den håller inte för evigt och du kan sannolikt aldrig räkna hem en ny om du har en värmepump plus att din anläggning kan bli lite mer komplex (läs dyrare) om du på ett bra sätt skall kunna kombinera värmekällorna.

Beroende på vad det är för panna så kan ju pellets vara en kortsiktig lösning för er också om det går att installera en pelletsbrännare på pannan vill säga.

BTW, så är det stora kärlet brevid pannan säkerligen en ackumulatortank med varmvattenberedaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.