Hej!! Har en fråga angående golv värme kontra radiatorer på övervåning om de är någon som har erfarenhet av vilket som är driftsmässigt mest ekonomiskt. Detta gäller då ett hus 1,5 plan byggt 2003. Hoppas någon kan svara på detta. Mvh Peter

Jag har inte golvvärme någonstans, men min erfarenhet är att det blir ganska varmt på övervåningen ändå. Jag har väldigt lite värme på på övervåningen, särskilt i sovrum. Jag inbillar mig att radiatorer är lättare att reglera än golvvärme.

Jag undrar precis samma sak. Håller på med ett nybygge, och det jag har kvar att avgöra, är ovanvången.
Ska jag lägga golvvärme eller ha radiatorer?

Detta måste ju varit uppe förut för diskussion eller? Ska ta o leta vidare i forumet nu tänkte jag..

Någon som vet vad skillnaden blir på installationskostnaden, golvvärme kontra element?

/Benny

Jag har ju till/frånlufts värmepump så det blir inte så varmt på övervåningen som man skulle kunna tro den värmen tar pumpen till vara på med frånlufts dornen. vad jag ofta har hört är att blanda två system brukar de bli strul med radiatorerna. mvh Pirra

På en övervåning får man iallafall inga förluster av golvvärmen jämfört med radiatorer, (förutsatt att reglersystemet stryper värmen på rätt sätt när det blir lagom varmt däruppe). I och med att golvvärmeslingorna ligger i mellanbjälklaget kommer all värme huset tillgodo, till skillnad från golvvärme på ett källargolv eller på bottenvåningen i ett hus utan källare, där det krävs REJÄL isolering under golvet för att inte få onödiga uppvärmningskostnader. (Golvvärme i källare / BV på platta skall man endast ha vid nybyggnad då man kan ha flera decimeter cellplast under betongen).

Att man inte får några förluster är väl inte hela sanningen. Takvärme blev aldrig någon succé. En jämnt tillförd värme över hela taket på undervåningen skapar goda förutsättningar för skiktning. Antingen betalar man då lite extra för att ha varmt i taket på undervåningen eller så har man takfläktar i alla rum. De flesta brukar anse att golvvärme gör av med något mer energi än radiatorer för samma inomhustemperatur. Precis som eventuell golvvärme på övervåningen sprids nedåt genom golvet så sprider sig värmen från nedervåningen uppåt. Är det uppvärmt med element kommer därför inte golven vara så kalla ändå. Utan att ha forskat i ämnet är min uppfattning att det inte är någon stor ekonomisk skillnad mellan element och golvvärme i nyare hus. På övervåningen är däremot inte nyttan med det så stor.

Erik

Takvärme på övervåningen ger nog mer förluster än golvvärme i mellanbjälklaget. Det är ju när man värmer mot en "yttervägg"/"tak" eller "källargolv" man sas eldar för kråkorna. Värme stiger dessutom uppåt och har man elementen i "taket" kommer intte den naturliga cirkulationen av värmen igång på samma sätt som med radiatorer eller golvvärme. Takvärme i taket på undervåningen tillför ju energi i huset pss som golvvärme i mellanbjälklaget, men det är som sagt nackdelar med cirkulationen av luft.

Hej

När vi byggde på en övervåning valde vi golvvärme i alla utrymmen där uppe. Jag har hittills endast gott att säga om detta.
1. Det är behaglig temp på golven
2. Man slipper utrymmeskrävande radiatorer
3. Det är lätt att reglera temperaturen i de olika rummen

Mvh Wasa

Det jag försökte säga var att golvvärme under alla omständigheter förbrukar mer energi för samma innetemperatur. På övervåningen är skillnaden gissningsvis inte stor, men den finns även där.

Erik

Avenmo. Det skulle vara intressant om du kan underbygga det påståendet med någon utredning? Tycker att det inte riktigt låter rimligt.

Golvvärme i oisolerad platta på mark kan jag köpa. Men att säga generell "under alla omständigheter" ställer jag mig väldigt frågande till.

Var tar den energi som golvvärmen förbrukar utöver radiatorer vägen?

Slarvig som jag är minns jag inte var jag såg det. Jag har letat men inte hittat igen det. Resonemanget gick ut på att eftersom bjälklaget mellan över- och undervåning inte är isolerat så kommer en del av värmen gå rakt igenom bjälklaget och värma luften närmast taket på undervåningen. Därmed stiger medeltemperaturen på undervåningen. Det skapas ingen konvektion utan luften närmast taket är varmare vilket inte gör någon glad, men däremot bidrar till ett högre värmeflöde ut genom ytterväggarna.

Erik

Ahh ok, då är jag med på resonemanget, även om det spontant känns lite väl teoretiskt där beräkningsmodellen är statisk och ett antal förenklingar har gjorts. Så även om man in beräkningsmodellen kan se en skillnad i förluster kontra instoppad energi, så ställer jag mig tveksam till att det ger en markant skillnad sett över året i två identiska hus bortsett från närvaron, resp. frånvaron av radiatorer och golvvärme.

Man kan ju resonera kring hur luftmassan närmast centrum av rummet utan närvaron av konvektion på ett betydande sätt skulle kunna ge ett högre värmeflöde genom ytterväggarna... Men sen drog jag inte helt jämt med Bernoulli och grabbarna heller...;)

Den vanligaste förklaringen till Avenmos påstående är väl att vid samma innetemperatur är golvet/golvkonstruktionen varmare med golvvärme. Därför ökar värmeförlusten den vägen. Låter rimligt.
Att man sedan kan sänka innetemperaturen ngt, för att rummet upplevs
varmare med golvvärme, vet jag, eftersom vi bor i ett hus som på grund av tillbyggnad bara har golvärme på halva ytan.
Om temperatursänkningen kompenserar den ev. ökade energiförlusten
har jag ingen aning om.

Jo och den är jag med på, men då pratar vi golvvärme i platta på mark. Pratar vi golvvärme i bjälklag, vilket tråden startade med, tror jag inte att det är riktigt lika enkelt. Att det är varmare vid taket, oavsett våning, gäller ju i både fallet med radiatorer och golvvärme.

För den normale villaägarens del vågar jag påstå att det är en viktigare fråga hur isolering och fönster ser ut om man oroar sig över energiförbrukningen.

Till syvende och sist så krävde det alltid en bestämd mängd energi för en specifik värmehöjning och att prata verkningsgrad på radiatorer kontra golvvärme känns som att sila mygg och svälja kameler... :)

Detta resonemang är ju bara ett dolt sätt att finna en rimlig ursäkt till att inte installera golvvärme i båda plan. Det är ju en dyrare konstruktion med golvvärme och kan man finna några vettiga anledningar till att inte installera det och man kan hänga upp sitt beslut på denna anledning så stillar det samvetet. I själva verket är ju det ett krasst ekonomiskt beslut.

Att det har större inverkan på isolering och fönster är jag den förste att skriva under på. Den enda lilla detalj som framkommit och som jag anser är något att lägga vikt vid, förutom självklarheter som isolerad bottenplatta, är isoleringen i mellanbjälklaget. Altför ofta ser man det som att det ändå finns i huset, men varför värma upp denna konstruktion, helt onödigt. Dessutom är det inte ovanligt med lite drag i bjälklaget, speciellt i äldre hus och det är att elda för kråkorna det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.