Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    d00ms avatar
    Junior medlem Medlem: Oct 2005
    Ålder: 34

Problem med radiator (luftad, kall + läckage i "ventilpinnen")

Vi har två element i vårt vardagsrum som är iskalla, vilket är rätt jobbigt då de står för ca 75% av radiatorytan där. Bara ett litet element fungerar. De har krånglat sedan vi köpte huset för fyra år sedan, det stora fick jag igång första vintern genom att banka lite på det. Jag misstänkte en propp då, det var innan jag visste att man kunde ta bort termostaten och kontrollerna att "pinnen" kunde röra sig (jag vet inte vad den heter egentligen). Vintrarna efter det har det väl fungerat sisådär vad jag kan minnas, men det har inte varit så kallt att jag brytt mig. Idag fick jag dock nog när det är -28 utanför och riktigt kyligt i vardagsrummet. Ett element på toaletten som också var kallt fick jag igång genom att ta bort termostaten och smörja upp pinnen, men detta fungerar inte på något av elementen i vardagsrummet.

Framledningen är dessutom väldigt het närmast golvet men precis innan termostaten känns den inte mer än ljummen. Känns nästan som det vore stopp mao. Elementen är luftade (har aldrig haft problem med luft i dem för övrigt). Detta gäller båda radiatorerna i vardagsrummet.

Nu till det som förbryllar mig mest. Den här pinnen brukar ju sitta fast, men icke på den stora radiatorn. När jag smort upp den rör den sig riktigt fint, men drar man ut den tillräckligt långt så börjar det sippra vatten, ljummet vatten som tur är. Den verkar sitta fast på alla andra radiatorer. Till råga på allt så flög den ut helt när jag skulle dit med termostaten så det började sippra ut vatten på golvet, men frugan hann bort till centralen och slå av cirkulationen ganska fort så jag fick dit den igen utan några större missöden. Vattnet var som tur var inte lika hett som det är i radiatorerna heller, utan just ljummet, annars vete sjutton om jag hade fått dit den. Ska det verkligen vara så här, alltså ska pinnen vara lös? Och har någon någon som helst aning om varför jag inte får fart på dessa två element?

2.    länk #2
    d00ms avatar

...kanske ska tillägga att luftningen har gått till så att jag öppnat nipplarna på alla radiatorer och stängt så fort det strilat vatten, vilket skett omedelbart. Har m.a.o. inte haft problem med luft i systemet alls, inte sen vi köpte huset i alla fall. Första gången var det mycket luft, på övervåningen. Men dessa radiatorer är på nedervåningen. Ska jag kanske tappa ur mer vatten ur respektive element?

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Västmanland

Hej!

Vi har haft exakt samma problem i vårt hus. Rörmokaren var här för några dagar sedan och bytte hela kranen bakom termostaten. Vips så fick vi härligt varma element. Det visade sig att kranen hade slaggat igen av kalk m m i vattnet och därmed blev termostatfixning bara en tillfällig och bristfällig lösning.

Vi bytte dessutom till vanliga vred på elementen istället för termostater som kärvar, fastnar och trilskas. Sen kan man byta till termostat senare om man skulle vilja det.

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Västmanland

En sak till. På ett av elementen var returventilen åtskruvad så att flödet var väldigt lågt. Kanske för att sänka temperaturen på nedervåning till förmån för övervåningen. Även om returventilen var jättesvår att ordna, så blev det markant bättre med ny kran på elementet. Vi bytte på 7 element och fick en helt annan "utväxling" av värmen. färdigluftat på ett tag nu...

5.    länk #5
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

Låter som det är dags att byta ventilerna för TS. Då måste man tappa ut vattent ur systemet, så det kanske inte är så bra att göra det när det är -29C om man inte har gott om värmefläktar.

6.    länk #6
    d00ms avatar

Tack för hjälpen! Som sagt, lite för kallt nu. Jag ska ha hit en rörmokare lite längre fram för att koppla in ett nytt element (ska bygga ut snart) och då får han ta en titt på det samtidigt, jag gillar inte att experimentera alltför mycket själv när det finns risk för att man får en sjö på golvet.

Tänkte dock försöka mig på att lufta rejält, en på jobbet tipsade om att luft kan ha fastnat i "T-kopplingen" före elementet.

7.    länk #7
    2an
    Forumgud Medlem: Feb 2005

Visst har du stängt cirkulationspumpen då du luftat??

Sen så kan det vara som Skogsta skrev oxå att det på strypt/avstängt på returkopplet till radiatorn, Då går vattnet så långsamt igenom att vattnet hinner bli kallt innan det kommer upp till radiatorn alt kommeringet vatten genom radiatorn..

Visst kan du testa att tappa ur mer vatten via luftnippeln till radiatorn, Är det då returkranen som är strypt/stängd kommer du känna att röret blir vart upp till termostaten då du tappar ur mer vatten..

8.    länk #8
    d00ms avatar

Japp, cirkulationspumpen har varit avstängd när jag luftat.

Jo, visst kan det vara så. Fast första vintern vet jag att jag fick rätt bra skjuts i den där radiatorn och jag har då inte ändrat på något. Skulle i så fall vara om det är igenslammat.

9.    länk #9
    2an

Fungerar cirkulationspumpen som den ska??

En kompis åt mej hade liknande problem som du har o pumpen lät som den snurrade men då han tog bort locket i mitten på pumpen gick den runt så sakta att man nästan han räkna varven, Efter pumpbyte så vart allt som det varit tidigare..
    Han skafade en Alpha pro som endast drar 7-8 W

10.    länk #10
    d00ms avatar

Alla element på övervåningen fungerar ok och även element efter detta på nedervåningens slinga, så jag är rätt övertygad om att pumpen är ok. Sista elementet på slingan är rejält hett, knappt så man kan ta på det. Vi har fullt ös där, eftersom det är i köket där man vill ha varmt och gött...

11.    länk #11
    2an

Det kan de göra genom bra självcirkulation till vissa radiatorer..

12.    länk #12
    d00ms avatar

Aha... tja, jag har ju inte direkt kontrollerat...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen