Byggahus.se
Nu står jag i valet och kvalet. Antingen installera en pelletsbrännare i den befintliga pannan, eller installera en luft/luft värmepump. Men jag har ingen aning om vilken lösning som är mest ekonomisk för min del.
Huset är på 128 m2 boplan och 120 m2 källare. I källaren har vi i princip ingen värme på under vintern,förutom i ett eller två rum. Boplanet ser ut enligt skissen.Skulle det funka med en värmepump, för att värma boplanet? Vill gärna inte investera i två st. I min familj så ingår min fru och sedan fyra döttrar som börjar trilla in i tonåren om sex år, vilket natuligtvis innebär en hel del mer varmvattenåtgång.

Snälla hjälp mig komma till ett snabbt beslut. Installation av brännare, skruv o förråd har jag en offert på 30 000 efter ROT avdrag. Värmepump har jag inte kollat ännu.

• planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L/L-VP och Pellets är inte 2 likvärdiga alternativ.

L/L är betydligt billigare i drift, men under -15/-20C så funkar den inte alls. Du måste därför ha något annat som backup när värmen inte räcker/finns alls.

Därför är Pellets + L/L en bra kombination. man kör den betydligt billigare L/L-VP så mycket det går och när den inte räcker till drar man igång pelletsen.

Även ved/olja/direktel etc är bra alternativ tillsammans med L/L

stedevil skrev:
L/L-VP och Pellets är inte 2 likvärdiga alternativ.

L/L är betydligt billigare i drift, men under -15/-20C så funkar den inte alls. Du måste därför ha något annat som backup när värmen inte räcker/finns alls.

Därför är Pellets + L/L en bra kombination. man kör den betydligt billigare L/L-VP så mycket det går och när den inte räcker till drar man igång pelletsen.

Även ved/olja/direktel etc är bra alternativ tillsammans med L/L
Tyvärr så har jag inte möjlighet att införskaffa både alternativen just nu o därför undrar jag vad ni skulle rekommendera så som förutsättningarna ser ut idag. Idag sköts hela uppvärmningen av huset med ett eluppvärmt vattenburet system.

Med många rum får du problem med en l-l pump. Dörrarna måste alltid stå vidöppna och värmen når ändå inte fram. Varmt framför pumpen - iskallt vid fönstren i rummen.
Jag säger som stedevil, l-l pump är bra komplement till pellets men ingen ersättning.

Har du panna och radiatorer så ger ju en pelletsbrännare komplett uppvärmning.
Spillvärme från pannan ger också lite värme i källaren. Värme i skorstensstocken gör att självdragsventilationen hålls igång. Har man kall skorsten bör man ordna något mekaniskt ventilationssystem i stället. Låter dyrt så jag fortsätter med pellets och varm skorsten.

30000 lät väldigt dyrt för att sätta in en brännare i pannan. En ny brännare kostar ca. 18000 och en skaplig begagnad 8000-9000 med förråd och skruv.
Brännaren kan man sätta in själv. Vissa brännarfabrikanter ger garanti också om man skruvar dit brännaren själv

Pratade med en annan leverantör nu o han ställer sig skeptisk till att installera en brännare i den pannan jag har, då det är ganska lite kammare i den som han uttryckte det. Den killen som jag fått offerten av påpekade också detta, men det enda problemet enligt honom med det var att man fick aska ur ofta, medans han so var tveksam till det påpekade att jag förmodligen kommer att tappa mycket effekt pga detta?
Planen är lite som så att man installerar en pelletsbrännare nu och sedan om en sju-åtta år ordnar en annan uppvärmningslösning. Entingen bergvärme eller luft/vatten värmepump. Det finns tyvärr inte i dagsläget utrymme för en sådan investering just nu.

Förstår inte ens hur du kan tänka tanken L/L när du har ett vattenburet system.

puu skrev:
Förstår inte ens hur du kan tänka tanken L/L när du har ett vattenburet system.
Jag har själv varit skeptisk till det, men folk har sagt till mig att det är ett jättebra o billigt sätt att sänka kostnaderna, därför ville jag bara kolla med er om det ens var intressant eller om jag helt enkelt skall köra på pellets? Isåfall är ju frågan om man skall köpa sig ett komplett system installerat o klart i pannan eller om man skall hitta något där man kan göra installationen själv?

johanpelle skrev:
Har du panna och radiatorer så ger ju en pelletsbrännare komplett uppvärmning.
Spillvärme från pannan ger också lite värme i källaren. Värme i skorstensstocken gör att självdragsventilationen hålls igång.
Alldeles rätt!
//Bosse

Bosse_A skrev:
Alldeles rätt!
//Bosse
Då kör vi på det då. :)

Såg inte vilken panna du har. Så länge det inte är Diom oljepanna brukar det gå bra.
Har pannan liten kammare så finns det utbyggnadsstos som tillbehör så att brännaren kommer längre ut från pannan. Har pannan en vanlig pannlucka där det finns ett hål för oljebrännare?
Problemet är att installatörer jobbar per timme och vill ha jobbet gjort snabbt.
Vissa brännare är också mycker krångliga att injustera.
Därför brukar en del installatörer inte ge sig tid att göra jobbet bra utan in med brännaren på hög effekt, mät upp rökgasen fakturera och snabbt iväg till nästa kund.
Har du en liten oljepanna ska du ha en brännare som klarar att gå på 10-12 kW effekt utan att sota igen. Injusteringen kan du klara själv med lite tålamod.

johanpelle skrev:
Såg inte vilken panna du har. Så länge det inte är Diom oljepanna brukar det gå bra.
Har pannan liten kammare så finns det utbyggnadsstos som tillbehör så att brännaren kommer längre ut från pannan. Har pannan en vanlig pannlucka där det finns ett hål för oljebrännare?
Problemet är att installatörer jobbar per timme och vill ha jobbet gjort snabbt.
Vissa brännare är också mycker krångliga att injustera.
Därför brukar en del installatörer inte ge sig tid att göra jobbet bra utan in med brännaren på hög effekt, mät upp rökgasen fakturera och snabbt iväg till nästa kund.
Har du en liten oljepanna ska du ha en brännare som klarar att gå på 10-12 kW effekt utan att sota igen. Injusteringen kan du klara själv med lite tålamod.
Pannan är en Albin Futura Std, tio år gammal.

hedde skrev:
Pannan är en Albin Futura Std, tio år gammal.
I priset så ingår det ett besök efter en månad med avstämning o kontroll att allt funkar som det skall.

Det här med installatörer och pelletsbrännare är som ett minerat träsk. Jag skulle inte våga ge mig in i det. En del leverantörer lämnar garanti bara om man betalar för årliga "servicebesök". En del har lösenordsskyddade inställningsanordningar så att du blir tvungen att betala för installatör. Det är sånt här som kallas för "eftermarknad".

Ärligast är de tillverkare där du kan beställa hem en brännare, installera själv med telefon eller mailsupport och ändå ha full garanti.

De 10000 du får betala extra för installationen räcker ju nästan till hela vinterns pelletsförbrukning eller till en halv luftvärmepump.

hedde skrev:
Idag sköts hela uppvärmningen av huset med ett eluppvärmt vattenburet system.
Men för tusan, behåll gamla pannan då och koppla in en Luft/vatten-vp på systemet.

Sfinx säljer en liten som man kan installera själv för 15.000kr och en lite större för 24.000. När den inte räcker sätter du bara igång din elpanna som stödvärme.

Billigt och spetsvärme för lägsta kostnad vad jag kan se det.

Hur är kvaliteten och hur är verkningsgraden på de här nya superbilliga luft-vatten pumparna. Ingen som vet. Jula säljer också en sån här typ.
Samma rush var det för 3 år sedan när det kom superbilliga luftvärmepumpar för 4000-5000.
Vet en som rusade till Jula då och köpte en l-l pump för 3995. Verkningsgraden var urusel och den höll 1,5 år.
Hade han köpt en riktig märkespump för 15000 hade den säkert snurrat än några år.
Luft-vattenpumpar tror jag man ska satsa på Nibe men då kostar den minsta omkring 35000.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.