Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Örebro

Kallt med fjärrvärmen.. varför?

Lite bakgrundsinformation:
    Enplanshus på 100 kvm från 1972 med termostat på radiatorerna. Uppvärmning sker med fjärrvärme i samfälligheten.

Problemet vi har är att det blir lite kallt redan när utetemperaturen går under fem plusgrader. Kryper det en bit under nollan får man vara glad om det är 18 grader inne.. man ligger gärna kvar under täcket om man säger så.
    Samfällighetens riktlinje är att man ska ha 20 graders innetemperatur så om det blir lika illa som förra vintern (då vi flyttade in för övrigt) kommer vi ta kontakt med ansvarig för att se om det går att åtgärda.

Pensionärsparet som sålde huset till oss lämnade kvar jättefina elementskydd som vi har använt då det ser avsevärt mycket finare ut. Termostaterna sitter på sidan av elementen och är således också "instängda" bakom skydden. Dessa skydd påverkar antagligen termostaterna och försämrar värmestrålningen, men i hur stor utsträckning?

Kan man vänta sig en tvågradig höjning av inomhustemperaturen genom att blotta de fula fanskapen till element eller kan det rent utav vara för låg ingångstemperatur i systemet? Hur kollar man isåfall en sådan sak? Självklart ska vi testa att köra utan elementskydd och se om det blir någon skillnad, men jag vill ändå höra vilka "yttre" faktorer som kan spela in.

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Län: Västra Götaland

Förstår inte riktigt... har du själv en fjärrvärmecentral eller är det en gemensam central för er alla så du bara får "varmt" radiatorvatten?

Termostaterna kan du väl bara vrida upp för att se om det går att få varmare? Behöver man väl inte ta bort elementskydden för? Däremot så avger ju elementen mer värme om du inte är "inbyggda" så visst kan det ge effekt att ta bort skydden.

Har du luftat elementen?

3.    länk #3

Det finns en fjärrvärmeanläggning för många hus, trodde inte att man hade egna fjärrvärmeanläggningar. Är det verkligen fjärrvärme då?

Termostaterna är givetvis uppskruvade på max redan.. även om jag inte vet i vilken ände jag ska börja är den biten rätt självklar. Det jag åsyftade på angående termostaterna och elementskydden var om elementskydden lurar termostaterna att det är varmare än det egentligen är, men jag fattar inte riktigt hur termostaterna fungerar.. trodde dom läste av rumstemperaturen och reglerade efter det, eller tänker jag fel?

Lufta elementen har jag ingen aning om vad det innebär.. men det låter krångligt, blött och farligt för kåken..

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2008
    Ålder: 45
    Län: Norrbotten

humm ... jadu ... finns det ingen i samfälligheten som är tekniskt ansvarig för uppvärmningen som kan komma och kolla hur det står till med temperaturer och ev. justera inställningar i er bostad?

/R

5.    länk #5
    cheetah1
    Gäst
    Lufta elementen har jag ingen aning om vad det innebär.. men det låter krångligt, blött och farligt för kåken..
    Det är något man måste göra på regelbunden basis. En gammal plastskål, en luftnyckel och kanske en trasa, sen är det bara att köra på. Akta känsliga golv, tapeter och gardiner osv, för vattnet som kommer ut är allt som oftast svart. Så fort det kommer rent vatten är det bara att stänga, inte som att man ska spola ut flera hundra liter.

Krångligt: Nej, verkligen inte
    Blött: Ja, lite, men du ska ju inte ha det på dig. Det är så små mängder så det påverkar inget.
    Farligt för kåken: Nej knappast, möjligen risk för missfärgningar om man spiller vatten och inte torkar upp direkt.

6.    länk #6

Tog reda på vad luftning av element betydde imorse medelst google. Införskaffade mig en elementnyckel och har varit runt och luftat alla element i huset. Ingenstans kom det luft.. vattnet började droppa direkt i princip. Vattnets utseende var ganska klart, en aning grumligt kanske.

I klädkammaren har vi två röda kranar med plomberingar på (men dom verkar klippta.. verkar konstigt med tanke på att det kom en dam och kontrollerade våra plomberingar när vi flyttade in och godkände dessa..) men inget av rören är särskilt varma, dock är ett av dom aningen varmare så jag antar att det är inkommande och den andra returen.

På dessa satt det luftningsnipplar också, så jag prövade att skruva på dessa också. Det kom vatten direkt där med, från ett av dom kom det ett stänk med svart vatten innan det blev klart igen.

F-n vad trött man blir.. vad betalar man för egentligen? Vattnet i kranen är jättevarmt däremot, fast det tar en stund innan värmen kommer. Fast detta är fristående från elementvärmen antar jag..

7.    länk #7

Jomen, vet du om du har en egen fjärrvärmeväxlare? Betalar ni före värmen separat eller gemensamt med andra? Var är mätaren om ni betalar?

8.    länk #8

Det är en fast avgift som varierar i samfälligheten beroende på hustyp. Det är ingen individuell mätning alls även om det diskuteras om att eventuellt ha sådan framöver. Fjärrvärmeväxlare är nåt mer avancerat än två ventiler förmodar jag och det har vi således inte, iallafall inte i huset.. Idag när temperaturen ute ligger på 10 plus har vi 19.6 inne och det får anses vara godkänt, men det är ju inga extrema förhållanden direkt.

9.    länk #9

Då har du ingen egen cirkulationspump heller antar jag? Då återstår nog endast att påpeka för de som har hand om fjärrvärmecentralen i er förening att du inte får tillräckligt varmt. Om ni får installera egen utrustning så skulle du kunna installera en fläktkonvektor för att få varmare...

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Oct 2009
    Län: stockholm

tjena jobbar som sagt med dina problem,testa att ta bort termostat kroppen på ventilen på elementet "brukar sitta med insex eller dylikt"sitter en pigg innanför som ska gå att trycka in och som är fjäderbelastad,funkar den garanterar jag att värmen kommer igång .skit i att sätta tillbaks termo kroppen sen så har du skön värme hela vintern,kommer kärringen säg att den eller dom va lösa och ramlade av. lycka till

11.    länk #11

Fast elementen blev väl varma? Bara att det inte räcker till för att värma bostaden till önskad temperatur?

12.    länk #12

Jag vet vad du menar för pigg, men det är inte riktigt samma modell jag har.. När jag vrider kan man i en springa se en i mitt tycke plastmojäng röra sig upp/ner, rimligtvis med samma funktion som den där piggen. Eftersom den rör sig borde det väl innebära att det inte har fastnat? Eller kan det vara en del under detta som sitter fast? Jag kan ta bilder på grejerna om det kan hjälpa? Det lutar åt att klaga när problemet är tydligare i vinter om felet är utanför vårt territorium så att säga.

13.    länk #13
    cheetah1
    Gäst
    Under plastmojängen sitter piggen. Tar du bort termostaten ser du.

Jag tror snarare att det är nån som har ställt in en galen kurvlutning på nån automatik nånstans. Eller har dom andra i huset rätt temperatur?

14.    länk #14
    LAINEs avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2008
    Ålder: 21
    Län: Södermanland

Förmodligen har fastighetsskötaren eller tekniskt ansvarig för systemet ställt in systemet för att sänka driftskostnaderna.
    Mitt tips är att kontakta föreningen och fråga om de vet något om detta, eller göra en felanmälan till förvaltaren.

Håller själv på med sådana intrimmningar och de inte lätt att hitta optimal inställning, dock så är ju 19 grader väl godkänt.

15.    länk #15

När det blivit kallt ska jag givetvis jämföra med grannarna, då lär det inte vara några godkända 19 grader längre. Tänker styrka detta med några strategiskt utplacerade termometrar också. Ska lägga upp bilder på termostatet när jag kommer hem, för jag fattar inte hur man får bort ratten utan våld..

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen