Är i färd med att planera en utbyggnad av vårt hus. Vvs:aren tycker att vi ska dra en fyrledad kulvertslang från gamla delen till utbygnade. Han vill alltså köra radiatorkrets + varmvatten + kallvatten i samma kulvert, och min fråga är hur välissolerade är dessa? I mina öron hörs det dumt att köra kallvatten och värme tillsammans. Föreslog att lägga en tvåledare + enledare + "vanlig" slang till kallvatten men vvs:aren sa att det föreligger risk för kondens om man lägger oissolerade slangar (jag har torpargrund). och att kulvertslangen är så bra issolerad så att någon risk för nedkylning av varmvatten fanns ej, vad tycker ni?

Låter som du kommer att få ljummet kallvatten, det går alltid att spola en stund.

Protte

C
Känns som att systemet är konstruerade för att det inte ska bli några problem, annars hade dom nog konstruerats annorlunda, tror jag.

4-pipig kulvert är tänkt för värme + tappvarmvatten + VVC

"Kallvattnet" når efter en tid samma temp som kulverten, det är ingen termos...

Varmvattnet kallnar med tiden ändå, beroende på längd bör du överväga VVC

Har en likadan kulvert från pannrummet men har då radiatorkrets + varmvatten + vvc (som jag tror den egentligen är till för)

Men hur mycket efftktförlust tror ni att man får om man kör med kallvatten i samma kulvert tänker då främst på radiatorvattnet.

Det är försumbart

C
Alltså, den dom har på rinkabyrör (uponors) har två värmerör och två tappvattenrör. Tappvattenrören tål 1 MPa (10 bar) och värmerören tål 0,6 MPa (6 bar). Tror inte att man ska använda ena värmeröret till VVC då, va? Btw, varför är det isåfall fyra rör? Ett för kallvatten, ett för varmvatten, ett för VVC och ett för...?

showbigpic.htm

Två för värme, trodde de va underförstått...

Om du kollar specen så är ett rör klenare dim än dom andra det är för VVC dvs retur på tappvarmvatten.

_ap_
låter enkelt att slänga mer en hel kulvert, du lär inte få några problem, förutom
att kanske vänta på vv om det blir lång kulvert.

Använd VVC röret till VV och VV röret till KV, sätter du KV i VVC röret blir det nog dåligt
flöde, pga klen dimension.

Använd kulvertröret till värme tillopp, värme retur, VV och VVC. Lägg en separat isolerad kallvattenslang brevid. Du ska inte dra kv och vv i samma isolering. Vill du inte använda VVC nu kan du plugga den, kommer du på att du vill ha den några år är det enkelt att ansluta VVC då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.