Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2004

Bygga egen VVB/Acc tank?

Jag håller på och ritar upp en skiss på en tank innehållandes ca 300 liter vatten.

Tanken var att koppla in elpatron Backer K50 för 220V 2kW tillsammans med stavtermostat.
    Det kommer en kopparrör slinga i tanken ut till golvvärmen som är uponor 20mm PEX rör redan ditlagt i golvet på ett litet hus med 48kvm golvyta.

140meter slang är ditlagt i 3 grupper.

Hududsaklig värmetillförsel blir via vedkamin, bygga dit slingor med kopparrör på skorstenen, få över värmen till tanken.

Mitt problem ligger i två olika saker:

1. Begränsa framledningstempen till 30-50 grader till golvet, tanken blir rätt varm.
    2. Begränsa temperaturen på värmetillförseln, det kan bli rätt så varmt om men eldar på kaminen en hel dag, behöver en s.k idiotsäker lösning då mina föräldrar kommer att bruka huset.

Vad behöver jag, är detta görbart med en liten budget?

Hur tar jag av varmvattnet? en kopparslinga inne i tanken, räcker 10 meter?

En del frågeställningar finns här.

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Aug 2006

Varför en slinga till GV? Det är enklare att köra samma vatten som i tanken.

1. Blandningsventil.

2. Tveksam om du kan koka tanken mha en slinga på skorstenen. Om det skulle hända så slutar dom nog elda. Ingen fara att koka lite vatten om du har öppen expansion.

10 m kopparslinga räcker långt om du inte ska fylla badkar och liknande.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen