Hej

Behöver lite hjälp och råd vi köp av nu flispanna,

Nu är jag i behov av en ny flispanna, Min förra flispanna fick bakbrand så hela pannhuset är borta (2 dagar sen)... Hade en Veto 8-9år gammal, så det blir ingen ny Veto iaf. och ingen med underhållsfyr.

Har titta runt lite idag och ser att det finns betydligt fler pannor på dagens marknad än när jag köpte en sist. och väldigt moderna om jag jämför med min gamla. men fungerar dom nya med all styrning och automatik? fungerar verkligen automatisk tändning och sotning som en del pannor ha

Har tittat på flera pannor på internet, och besökt två anläggningar idag.
Har tittat på följande fröling, biotech, twinheat, catfire, HDG, tullimax, ETA
Nån som har synpunkter på vilken jag ska välja, Pratade med en försäljare på ETA idag och den pannan lät väldigt bra och han tyckte jag skulle satsa på en helautomatisk. skall få en offert i dagarna.

nån som har lite erfarenhet eller nån som nyligen köpt en flispanna och kan ge mig tips om vad som är nåt att ha på marknaden?

Har egen skog så det finns väl inget alt av ny värmekälla än en flispanna för mig.. eller?

Bostadshus 220m2 verkstad 300m2 ett utehus på 45m2... ev ska ett dubbelgarage byggas i höst 80m2.. så flispannan ska klara av att värma ca 650m2 (bra isolerat)

Grytis skrev:
Har egen skog så det finns väl inget alt av ny värmekälla än en flispanna för mig.. eller?
Har du inte funderat på jordvärme om du har gott om mark?Träffar många äldre bönder igenom jobbet,som tröttnat på allt vad eldning innebär.Dom tycker det är bättre affär sälja skogen på rot istället..:)

knekten:Krävs stor investering i maskiner om det ska gå enkelt att elda med "skog". Skotare & aggregat (typ niab) är nästan ett måste om man inte vill slita ut sig i förtid för att spara de dära kronorna. Egentligen tror jag man tjänar på att köpa en jordvärmepump direkt minst slitsamt iaf.

Har massa skog och tro mig jag har vart sugen på att sälja alltihop på rot! :D

Uppdatering. har sökt info idag och besökt en flisanläggning.

Har titta på värmepumpar idag, men investeringen är ganska dyr. det går åt ungefär 80 - 90 000kW/år i värme för mig så längden på kollektorslangen blir väldigt lång för att utvinna den energi jag kommer behöva, samt så är en värmepump i den storleken inte billig.

Hade inte tänkt installera någonting själv så det blir dyrare att få installerat en värmepump än en flispanna. och driftkostnaderna är betydligt dyrare med en värmepump. har för övrigt tillgång till flishugg, så en flispanna är mitt val

Har gallrat bort dom flesta leverantörerna: Kvar är HDG, ETA, Fröling

Vill nu höra från nån som har lite kunskap om dessa pannor..

Vad händer när elen blir dyrare... hur ska man försvara en värmepump då?
Jag behöver minst 65 grader i framledningen till verkstan när det är vinter. såg att det stog att en värmepump klarar av att värma upp vattnet till 55-60 grader utan el tillskott
Så det är oxå problem jag kommer ha om jag skulle välja värmepump

Till knekten: att gubbar som du träffar genom jobbet väljer värmepump beror på att dom är slöa och bortskämmda, precis som dom flesta i moder svea...

Ska man tjäna pengar får man jobba, den som säger annat ljuger

Återkommer när jag vet mer

Grytis Till knekten: att gubbar som du träffar genom jobbet väljer värmepump beror på att dom är slöa och bortskämmda skrev:
Nej ja kan inte hålla med dig! Tydligen har dom "slöa" gubbarna jobbat o tjänat så mycket pengar att dom har råd att betala sina elräkningar på ålderns höst..;)

Då har dom turen att kommit upp i rätt ålder för att leva upp sina pengar och betala sina räkningar med glädje.

Är inte i den åldern ännu så jag försöker ha så låga utgifter som möjligt och tjäna så mycke jag kan. och investera rätt

När det gäller val av värme källa så vill jag ha en modern anläggning som ska sköta sig själv så mycke som möjligt. en värmepump är säkert enklast, men den är inte billigare i drift nu. och när elen går upp så blir den dyrare i drift. och vp klarar inte av att leverera min höga framledning på 65 grader är min uppfattning

Nån som har erfarenhet av ETA´s flispanna, ska vara ce märkt med 100% bakbrandssäkerhet utan sprinkler. och sen sköts allt med automatik. Förutom påfyllning an flis i förådet, men det är OK... som tillval finns GSM övervakning och det kan ju vara bra att ha

Även HDG om nån vet om den sålt bra och fungerat som dom säger

Signaturen _ap_ har en Fröling som han pratar varmt om lite då och då.

PM:a honom.

Helt rätt att du ger upp underhållsfyren!

Jag gjorde en snabb överslagskalkyl häromåret, kostnaden att köpa hem en fullastad timmerbil med ved och leja någon att flisa åt mig (med mina maskiner) blev billigare än driftskostnaden för en värmepump. Sen kunde jag sälja min egen ved på rot till bolagen.
Men eftersom jag är ung ännu så hugger jag den själv och flisar. Får motion och träning samt ser hur min skog blir finare.

Ok ska PMa _ap_

Nä, jag tror inte heller på underhållsfyr... den känns som ett avslutat kapitel för flispannor, även om vissa tjurar och tycker det är bra.

Och en vp är inte nå för mig, när jag värme 650m2.

Vintertid är det nog inga problem med underhållsfyr men sommartid så är det mindre bra när det tar ett bra tag mellan tillfällena pannan startar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.