Hallå forumfolk!

Vi har ett nybyggt 1 plans Myresjöhus på 137kvm. Värmesystemet är en Nibe Fighter 310 frånluftsvärmepump kopplat till golvvärme (gjuten platta). Vi har en separat digital mätare kopplat till pumpen så det är lätt att avgöra hur mycket den drar.

Så länge det är runt 0 grader ute ligger vi på måttliga(?)30kWh/dygn men drar det nedåt till -5 så är det ca 45 kWh som gäller. Nu i dagarna har vi haft runt -15 och då drar den hiskeliga 75kWh/dygn!.

Vid konsultation innan bygget avrådde dem från att köra på bergvärme för det var så fantastiskt energisnålt med detta system? Känns som tomt prat nu i efterhand.

Ett luft/vatten system hade nog varit rätt melodi...

Det man eftersträvar i ett hus är ju att minimera kalldrag men det här systemet bygger ju på kalldrag! Det sitter ventiler i varje rum som drar in kalluft via värmepumpen i groventrén.

Den luften värms ju upp på väg dit och den värmen ska pumpen ta till vara på och "förvärma" mediet med. Det bakvända enligt mig är ju att energi går ju åt för att värma upp den kalla luften som dras in! Ju mer jag tänker på det ju mer idiotiskt förefaller det....

Elpatronen går väldigt ofta kort och gott.

Är denna förbrukning verkligen rimlig i ett nybyggt hus 2008/2009?

Med vänlig hälsning Vedkaminen

Mekanisk ventilation medför ju vissa förluster ändå trots värmeåtervinning, men det kanske handlar om intrimning? I första hand borde du kanske ta kontakt med Myresjöhus.

det är ungefär dubbelt så hög förbrukning som jag har i mitt gamla kasst isolerade timmerhus från tidigt 1800 på ca 150kvm, jag kör med en toshiba LVP och eldar i kakelugnarna när jag hinner. nu när det var -18 så drog det väl lite kall utmed väggarna, men du verkar ju ha mycket mer "drag"

Alla värmesystem är energisnåla så länge det inte blir kallt! ;)

Tanken med ett frånluftsystem är att man ska återanvända värmen i den utventilerade luften. Det fungerar utan tillskott så länge effekten från VPn är större än husets effektbehov. Dvs den energi som går åt att värma den kalla luften in är mindre än VPns energiförbrukning+återvunnen energi. Så fort denna ekvation inte går ihop, i princip när uteluften in är kallare än luften ut efter återvinning, så måste man värma med något annat, i detta fall elpatron.

Ponera att vid 0 grader räcker ca 3kW, dvs värmepumpen uteffekt. Vid minus 15 behövs ca 6kW. Mellanskillnaden måste tas från elpatron.

Beroende på om luftflödet VPn behöver för max effektivitet är mindre än vad som ventileras ut så kan det vara möjligt att sänka hastigheten på fläkten. Effekten blir naturligtvis något sämre ventilation men eftersom mindre mängd kall luft dras in så kan man eventuellt spara lite.

hatebrigade skrev:
Så länge det är runt 0 grader ute ligger vi på måttliga(?)30kWh/dygn men drar det nedåt till -5 så är det ca 45 kWh som gäller. Nu i dagarna har vi haft runt -15 och då drar den hiskeliga 75kWh/dygn!.

Vid konsultation innan bygget avrådde dem från att köra på bergvärme för det var så fantastiskt energisnålt med detta system? Känns som tomt prat nu i efterhand.

Ett luft/vatten system hade nog varit rätt melodi...

Elpatronen går väldigt ofta kort och gott.
Drar det så hiskeligt med energi?
Nollgradigt ute då har ni en temperaturdifferens inne-ute på 20 - 22 grader och det går åt 30 kWh
med minus 15 har då diffen ökat till 35-37 grader, nästan dubbelt och förbrukningen lite över dubbelt.
Skillnaden är att verkningsgraden sjunker på ett luftsystem när det blir kallt.
Energibehovet motsvarar 3125 W kontinuerlig effekt, ungefär som två kupévärmare.
Problemet med dessa konsultationer är att de räknar med en hel del elpatron och minskar investeringen samt höjer driftskostnaden.

Ett luft/vatten system har också problem när det blir kallt.
Bergvärme/ytjordvärme har bättre förutsättningar när det blir kallt

Tackar för visat intresse allihopa!

Jag ska prata med Myresjöhus (suck) och även Nibe tänkte jag. Vi får se vad som sägs...förmodligen ingenting som alltid efter att sista räkningen är betald!

När man läser om andras förbrukning och kunder man träffar i arbetet så ligger vi iallafall väldigt högt för den innetemp vi åtnjuts.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.