Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2005

Placering av element/radiatorer

Jag har en fråga avseende placering av radiatorer i min källare. Jag har ett par fönster i gillestugan som sitter högt upp vid taket. Radiatorerna har tidigare suttit rakt under dessa fönster, men detta är inte optimalt då de blir alltför blockerade av möbleringen.

Min fråga är helt enkelt ur viktigt det är att radiatorerna sitter rakt under fönstren? Blir det obehagligt kallras om man flyttar radiatorerna till annan plats på samma vägg? Om radiatorerna får sitta kvar men är "blockerade" av möbler, hur mycket påverkar det uppvärmningen?

Alla erfarenheter mottages tacksamt.

2.    länk #2
    Macke202s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2004
    Län: Blekinge
    Blogginlägg: 14

Hejsan,

Vi har också fönster som sitter rätt högt upp både som extra fönster i entréplan och i källaren. Vid ett av fönstren i entré plan sitter det inget element under utan det sitter under det stora fönstret i det rummet. Där upplever vi ett riktigt obehagligt kallras (nu är fönstren gamla ska kommas ihåg), nu ska vi lägga golvvärme på den våningen men i källaren kommer jag att behålla elementen under fönstren för den kylan sprider sig ordentligt över ett ouppvärmt golv.

Ett enkelt sätt att testa är ju att stänga av radiatorn nu när det är kallt och testa hur det känns efter ett par dagar.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Aug 2005

Värmepump!

Vi satte in en luft/luftvärmepump istället...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen