Svara Nytt ämne
  1. 2009-01-03 03:27
    Svara | #1

Nykomling

Laga element - radiator

Hur lagar man bäst ett hål i ett element? Givetvis kan man byta hela elementet, men hur gör man om man vill slippa det. Kan gaslödning vara ett alternativ? Vad ska man löda med? Tenn? Alu? Krävs svetsning? Vilken typ? Andra alternativ? Det rör sig om gamla sektionsradiatorer (dock inte den riktigt gamla typen med fötter).
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-01-03 04:57
    Svara | #2

Senior medlem
    Jag fick hjälp av en rörmockare när några av mina element frös sönder i sommartorpet p.g.a strömavbrott. Han gassvetsade dem och provtryckte sedan.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-01-03 09:42
    Svara | #3

Junior medlem
    Svetsa läckan. Det är järn radiator. Svetsa med pinne mig/mag eller gas. Men provtryck efter .

4. 2009-01-03 12:06
    Svara | #4

Nykomling
    Tack för svar. Någon gassvets har jag inte tillgång till. Fungerar elsvets? Vilken typ av elektrod ska inköpas? Eller skulle det fungera med gaslödning (typ gasolbrännare)?
    Någon som klarat av att fixa trasiga element på egen hand utan röris?

5. 2009-01-03 13:20
    Svara | #5

Fullvärdig medlem
    Ta inte illa upp nu, men om du inte vet vad du ska svetsa med så tror jag inte att du har speciellt bra förutsättningar att svetsa ihop det bra. Har du ingen svetskunnig bekant?

6. 2009-01-03 19:16
    Svara | #6

Nykomling
    Ja det har du helt rätt i. Krävs det svetsning får jag nog be någon om hjälp, men skulle det inte kunna räcka med någon typ av gaslödning? Räcker inte den temperaturen?

7. 2009-01-03 20:30
    Svara | #7

Gudfader Inloggad
    Du måste nog upp på hårdlod ca 700 grader och det "orkar" inte gasol.
    Har man väl släpat fram Acetylen + Oxygen så är det bättre att man går på orginalsammanfogninen, gassvetsning. Löda kan vara vanskligt då det finns rost och smuts i fogen.

Protte

8. 2009-01-16 21:46
    Svara | #8

Nykomling
    Att löda radiatorer är inte bra. Är det en sektionsradiator och hålet inte är för stort kan det räcka med svetning. Dock så brukar det vara så att finns det ett rosthål så finns det fler...
    En annan variant om det gäller sektionsradiatorer är att helt enkelt ta bort den skadade sektionen med vinkelkap och sedan svetsa ihop det igen. Gassvets med tråd är en variant, det går även utmärkt att köra med svetslikriktare. Eftersom stålet i radiatorer är av enkel art (SS1312) kan man köra med P43 pinnar.

Personligen skulle jag nog byta ut radiatorn mot ett nytt. Det finns nya sektionsradiatorer.

Mvh

Liknande ämnen

1. Hur göra om radiator till konvektor-radiator?
    av ohlgren i forum Värme allmänt
  2. Radiator
    av Backemanz i forum Värme allmänt
  3. element / radiator
    av nogood i forum Värme allmänt
  4. Hur koppla 380-radiator? (element)
    av Hans_Boklund i forum El

Taggar