Nyinstallerad radiator iskall...

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2008-12-06, 17:30
Citera |  #1

Nykomling

Medlem: jun 2008
Län: Västra Götaland
Nyinstallerad radiator iskall...

Hej,

Hade en VVS-kille hos mig igår som installerade en ny radiator i ett rum som jag inreder. Eftersom det är lördag och jag inte kommer att få tag på honom före måndag tänkte jag höra efter om tänkbara orsaker till att det är iskallt. Jag har;

- Luftat alla radiatorerna i huset (med cirk.pump avstängd), de övriga är varma.
- Kollat så att skruven som styr returflödet inte är helt stängd (den är c:a 2 varv öppen)
- Testat med att ha termostaten helt stängd/halvöppen/helöppen vid luftningen

Radiatorn har den lägsta placeringen i huset. När jag började lufta det idag fick jag lite värme i det. Om jag sedan kollar en liten stund senare är det iskallt igen. I röret som går till termostaten är det bara varmt/ljummet c:a 40-50 cm från huvudröret (c:a 1 meter från radiatorn), returen från radiatorn är iskall.

Min tanke är att det kanske är någon vajsing med termostaten? Det är en splitter ny Danfoss, men det kanske är något ändå man kan tabba till när man installerar radiatorn, om termostaten kan installeras/ställas in fel??

2008-12-06, 17:50
Citera |  #2

Gudfader

Medlem: okt 2006
Ta bort termostathuset, stiftet ska gå att trycka in och det ska komma ut frivilligt. Utan termostat ska det bara bli varmt.

Protte

2008-12-06, 20:16
Citera |  #3

Nykomling

ok, prövar det nu. Det sitter en liten vridring graderad från 1 till 7 på själva "huset" med nålen som är kvar, samt att "huset" sitter upp och ner eftersom rören kommer uppifrån. Spelar dessa saker någon roll?

2008-12-07, 02:03
Citera |  #4

Crille68s avatar
Fullvärdig medlem

Medlem: feb 2008
Län: Skåne
Ålder: 43 år
Hej!
Vad står termostaten inställd på? Är det varmare i rummet än vad termostaten är inställd på så stänger ju den flödet genom radiatorn som då blir kall. Fast det vet du säkert.

Vridringen är en strypning för att kunna ställa in flödet genom radiatorn.
Frågan är om du får varmt utan termostat monterad? Blir det varmt då och det är kallt vatten på returen från radiatorn är det lagom strypt, du vill ju ha värmen i rummet. En kall retur i ett lagom uppvärmt rum = bra energiutbyte.

2008-12-07, 11:27
Citera |  #5

Nykomling

Hejsan,

Jag har nu testat att köra hela natten utan termostaten, och radiatorn är fortfarande kall. Den lilla vridringen verkar vara graderad 1-7, samt N. Jag testade att ställa den på c:a 3 över natten, med tanken att man vid det läget borde få något flöde genom, men så verkar inte fallet... Det verkar som vridringen inte är gängad på något sätt, eftersom man kan rotera den flera varv utan att komma till något innersta eller yttersta läget. Tanken är väl att det är något slags spjäll?

Nålen rör sig fint in och ut, rätt så trög att trycka in, eftersom det känns som en stark fjäder som puttar ut den, vilket är rätt så bra såvitt jag kan tänka mig...

Eftersom jag luftat radiatorn rejält, och då fick det ljummet (antagligen när varmvatten kom in genom returen), misstänker jag att det kan vara något med detta termostathus som är problemet???

2008-12-07, 11:44
Citera |  #6

Forumgud

Medlem: okt 2008
Län: Mitt i Sverige
Att prova öppna returen helt, är väl det som återstår .

2008-12-07, 12:02
Citera |  #7

Nykomling

Ok. Har gjort det nu. Funderar även på att öka cirkulationspumpen från 2 till 3, utifall att det skulle kunna hjälpa igång det på något sätt...

2008-12-07, 12:22
Citera |  #8

Banned

Medlem: feb 2007
Län: Norrbotten
Ålder: 31 år
Sätt den lilla ringen på N det betyder ingen strypning av flödet.
När allt funkar är det den man vrider på tills man har lagom diff mellan tillopp och retur.
Är det nya rör eller är bara radiatorn bytt?

2008-12-07, 12:29
Citera |  #9

Nykomling

Ok, sätter den till N. Det är nya kopparrör från stammen som går c:a 1,5-2 meter från radiatorn. Rätt så klena rör, skulle tippa på 12mm, men det borde ju räcka eftersom det inte är några fantastiska mängder vatten som skall genom...

2008-12-07, 13:32
Citera |  #10

Banned

Låter konstigt att det kommer vatten när du luftar men att det inte cirkulerar.
det är inga ventiler på vägen?
kan ju vara att en är öppen och då kommer ju vattnet när man luftar men är inte båda öppna kan det ju inte cirkulera.
Lufta även med pumpen på max.

2008-12-07, 13:34
Citera |  #11

Nykomling

Kom att tänka på, dessa kopparrör är rätt så klena i jämförelse med de rör som de övriga gamla radiatornerna har, kan det möjligen bli så att den nya radiatorn inte får tillräcklig cirkulation i sig p.g.a detta? Radiatorn sitter relativt nära värmepumpen, det är 3 st radiatorer efter denna i kedjan, och dessa har rör som är minst 15 mm, i vissa fall ännu grövre... bifogar två bilder på hur installationen ser ut...

2008-12-07, 13:41
Citera |  #12

Banned

Nej dimension på rören räcker gott och väl.
Är anslutnings ställena samma som dom gamla elemnetens rör?

2008-12-07, 13:47
Citera |  #13

Nykomling

Detta är en nyinstallerad radiator, fanns ingen i detta rum tidigare, men det satt pluggar på rören, så han bara tog bort dom och kopplade där. Jag har kollat så det är rätt rör också (stigare/retur). Radiatorn är stort sett lägst belägen i hela huset, och kopplad nästan först i en av två kejdor. Han har dessutom gjort en lätt lutning på rören, så att ev. luft kan vandra själv upp mot stammen. Blir inte klok på varför det inte blir varmt...

2008-12-07, 14:29
Citera |  #14

Nykomling

Drog ner till 0 på de resterande radiatorerna på den kedjan, och nu börjar det väldigt långsamt bli lite ljummet i hörnet där det varma vattnet kommer in. Returröret är dock iskallt fortfarande. Framledningstemp är 47 grader, och cirkulationspump är på max, så det känns ju inte bra om man skall behöva strypa de övriga stenhårt för att få en gnutte värme i detta...

2008-12-07, 15:32
Citera |  #15

Senior medlem

Medlem: aug 2007
Län: östergötland
Hej! Ja hade samma problem som du med 2st element som satt ut på ett stick med klenare rör.Fick spola ut vatten länge ur luftnippeln,säkert en 30,40l liksom tvinga ut varmvattnet till sticket.verkar som varmt vatten tar den lättaste vägen?
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons