Ok. Blev det bra sedan efter det då, eller är det elementet alltid det trögaste när det gäller att få igång värmen??

Du hade satt den på N...Bra...är det en skåra mittemot ...så du inte tittar uppifrån....
Returen var inte strypt?nedre röret...ta bort hatten och kolla annars låter som elementet är strypt ordentligt...långsam circulation

Mvh

Eftersom termostathuset sitter upp och ner sitter skåran på undersidan, och det är mot skåran jag har ställt in N. Returen var från början c:a 2 varv av 5 strypt, har kört fullt öppet nu i några timmar, men det blev inte varmt förrän jag stängde av stort sett alla andra element, så enbart detta får krämen i sig, och t.o.m. då tar det väldigt lång tid innan något händer med värmen i det... Det är t.o.m. nu endast ljummet i överkant, och returen är iskall...

Hörs det något i ventilen att det strömmar..susar...?
Synd att röris inte satte grövre rör...Nu när du har vp skall allt vara så grovt Radd som rör ..kan vara det också...Lär väl inte vara mer är 45 C som cirkulerar i systemet

Redigerat:
martinlarsson72 skrev:
Ok. Blev det bra sedan efter det då, eller är det elementet alltid det trögaste när det gäller att få igång värmen??
Japp funkar bra alltid varma, pumpen på lägsta fart:)

_ap_
Rör dimensionen kan inte ha något med felet att göra, har själv i en 200m2
gammal norrbottens gård bara 15mm rör till hela konveteringen, slingan runt hela huset är 15mm och avsticken 12mm och alla element är precis lika varma..

Kollade ni så det inte hade "grisat" igen dom pluggade hålen som ni kopplade in er på?

Jag var tyvärr inte i rummet just precis när han lossade pluggarna, så det är säkert möjligt att det kan ha vart grisigt där. I sådana fall kan man väl förhoppningsvis tro att det kommer att lösas upp när det gått mer varmvatten i rören??
F.ö. är radiatorn just nu småljummen ytterligare några centimeter längre ner. Jag har fortfarande helstrypt några radiatorer på övervåningen, men hoppas kunna släppa på dom lite mer normalt imorgon...

Fick tyvärr inte tag i VVS-killen idag...

_ap_; i ditt fall, är det då olika dimensioner på rören som går till elementen? I mitt fall är det nämligen gamla element som har typ 20 mm rör, helt utan strypning, som är standard, och jag är rädd att detta lilla klena rör han satt på helt enkelt inte får så mycket flöde genom sig för att vattnet hellre vill gå i de stora rören... Finns det något sätt att komma fram till om så är fallet?

_ap_
Nej samma dimension överallt, låter troligt men man tycker ju att pumpen borde orka "knuffa" runt vattnet ändå.
När du stängde dom andra elementen så måste det ju ha blivit skitvarmt
annars stämmer inte resonemanget, då borde ju allt flöde gå genom det nya.
Annars tror jag fortfarande att den inte kommer ut tillräckligt med vatten från dom nya uttagen.

martinlarsson72> Du har väl bara en kort rördragning från taket och ner till radiatorn? Dimensionen ser ut att vara 12 mm och det ska inte vara några problem med det vad jag kan tänka mig.

Det som hänt är nog att du fått ner en del slam och flagor i din termostatventil, detta efter att ni tappat och fyllt systemet vid installationen. Öppningen i dessa ventiler är inte stor och kan lätt täppas till, speciellt som du har vertikal anslutning uppifrån, en riktig fälla för lite gojja.

Du har ju redan testat att ha i princip endast denna radiator öppen i hela anläggningen och ändå bara få minimalt flöde, så det är nog bara rensa upp ventilen så fungerar det säkert sedan.

Jag skulle testa att byta plats på tillopp och retur och se om du får fart på cirkulationen då, jag har varit med om anläggningar där det har hjälpt när radiatorn sitter nära pumpen eller på fel sida av pumpen.
Om inte annat blir det ju en backspolning av ventilen...

Ok. Finns det något jag kan testa att göra själv om jag nu inte får tag på VVS-killen? Kan det t.ex. hjälpa att försöka justera in och ut nålen på termostathuset en bunte gånger, eller att försöka "lufta" elementet starkt, så det blir ett större flöde genom det, vilket kan lossna på lite ev. gegga? Att rensa i ventilen känns som ett litet projekt i sig själv, jag tror jag behöver tappa ur systemet först, och skruva loss röret som går dit? Vet inte om jag skall testa mig på det själv...

testa med det förstnämnda...ställ upp lite övertryck och brassa på...öppna raddnippeln ordentligt kör ut några liter.....jag tror faktiskt på den varianten;)

mvh

Du kan ju börja med att stänga din returkoppling, och sen lufta rejält samtidigt som du "motionerar" piggen på termostatmentilen.

Då får du vatten bara den väg som misstänks vara täppt, så det kan ju lyckas.

Om det ligger spån eller så i systemet så borde man kunna hör att det låter lite i systemet om man sätter termostaten på max och sedan öppnar och stänger returen snabbt ett par gånger.
Fick ett par spån i handdukstorken och det hördes att det var något som for runt.
Tipset från GK100 borde ju resultera i samma sak, spån hördes i mitt fall och gegga borde lösa upp sig med lite motion av termostaten/returen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.