Byggahus.se
Ja, varför inte varvtalsstyrning?
 
Inverter = omvandlare

Den omvanlar AC till DC och styr kompressorn genom att reglera spänningen.
 
Fel den inverterar frekvens alltså olika frekvens ger olika varvtal själva kompressorn med tillhörande motor är en vävelströms motor och ingen likströms motor. Spänningen är alltid densamma dvs nätspänning.
 
Hur inverterar man en frekvens? ::)

Tycker fortfarande det låter som en varvtalsstyrning... motsatsen är ju de gamla pumparnas på-av styrning.
 
Med inverter avses "frequency inverter" vilket på svenska motsvarar frekvensomriktare. En sådan tar in den vanliga AC-spänningen, likriktar den till DC och sedan hackar upp den till en valfri frekvens och AC-spänning ut till motorn/kompressorn.

(Att invertera frekvens, det blir tid  :-? )
 
Det har ju spekulerats en del i tråden, så jag passar på att dra mitt tråd till stacken. Notera att nedanstående är tänkt att vara en populärvetenskaplig beskrivning, så den innehåller en del förenklingar och halvsanningar.

Man kan styra varvtalet på både synkrona och asynkrona växelströmsmotorer genom att ändra frekvensen på matningsspänningen. Grunkan som används för att göra detta heter på svenska frekvensomriktare, frekvensomvandlare eller frekvensomformare (same shit, different name). På engelska heter det bland annat "frequency inverter".

Principen för en modern frekvensomriktare är att man först likriktar den inkommande växelspänningen och sedan pytsar man ut den som väldigt korta positiva eller negativa pulser. Med väldigt korta menar jag i storleksordningen tio tusen per sekund. Denna storhet kallas switchfrekvens. Genom att byta polaritet på pulserna oftare ökar man frekvensen och följaktligen minskar frekvensen om man låter flera pulser med samma polaritet följa efter varandra.

Om man ritar upp en vanlig sinusvåg på ett papper så sker polaritetsbytet då sinuskurvan skär x-axeln, och som man ser är amplituden på signalen lägre precis innan och precis efter att kurvan skurit x-axeln. Genom att "gallra bort" pulser i utsignalen sänker man spänningen. Detta inses kanske inte trivialt, men så är det. För att få ett fint avslut på sinuskurvan innan polaritetsbytet och ett fin början precis efter gallrar man ut lagom många pulser, så att amplituden på utsignalen sjunker. Detta kallas pulsbreddsmodulering. Ju högre switchfrekvens, desto mer lik en sinusvåg kan man göra utsignalen.

Så, till den ursprungliga frågan. Frekvensomriktning är ett sätt att varvtalsreglera en motor, på samma sätt som Volvo är en specifik bil. Anledningen till att det heter inverterstyrning är nog att någon räknenisse tycker att det låter sexigare med det angloinspirerade inverterstyrning än med det gamla hederliga, trygga och svenska uttrycket frekvensomriktarstyrning. :)

PS.
Jag skulle TRO att inverter i "frequency inverter" syftar på att man först har likriktat spänning och sedan återskapar en växelspänning, d.v.s. att man i slutskedet reverserar/inverterar likriktningen.
DS.

Förändring: Maba hann visst före. Så bra att vi tycker lika.
 
Tack för det. "Inverterstyrning" är helt enkelt dålig svengelska.

Frekvensomriktarstyrning är inte heller något trevligt ord.

Åter igen; vad det handlar om är varvtalsstyrning - man styr varvtalet i motsats till äldre pumpars på-av styrning - varför då inte helt enkelt kalla det för varvtalsstyrning?
 
Tomtebo skrev:
Åter igen; vad det handlar om är varvtalsstyrning - man styr varvtalet i motsats till äldre pumpars på-av styrning - varför då inte helt enkelt kalla det för varvtalsstyrning?
Av någon anledning vill man få fram mer specifikt hur man styr varvtalet. Troligtvis av marknadsföringsskäl.

På en del äldre bilar står det turbo på bakluckan och på en del lastbilar står det intercooler i fronten. De skulle lika gärna kunna säga att deras motorer ger mer effekt nu än tidigare. Mannen på gatan skiter säkert fullständigt i om de komprimerar eller kyler laddluften innan den används vid förbränningen. För min del skulle de gärna kunna få ange maximal motoreffekt och vridmoment på bakluckan/i fronten istället. Kanske skulle man kunna plotta vridmomentet mot varvtalet på motorhuven, analogt med hur högtalartillverkare förr i tiden ritade ut frekvensgången på framsidan av högtalarna. Ojdå, nu spårade det visst ur fullständigt.
 
thobjo skrev:
Av någon anledning vill man få fram mer specifikt hur man styr varvtalet. Troligtvis av marknadsföringsskäl.

På en del äldre bilar står det turbo på bakluckan och på en del lastbilar står det intercooler i fronten. De skulle lika gärna kunna säga att deras motorer ger mer effekt nu än tidigare. Mannen på gatan skiter säkert fullständigt i om de komprimerar eller kyler laddluften innan den används vid förbränningen. För min del skulle de gärna kunna få ange maximal motoreffekt och vridmoment på bakluckan/i fronten istället. Kanske skulle man kunna plotta vridmomentet mot varvtalet på motorhuven, analogt med hur högtalartillverkare förr i tiden ritade ut frekvensgången på framsidan av högtalarna. Ojdå, nu spårade det visst ur fullständigt.
Det gjorde det. Tuff dag på jobbet idag? ;)

Men jag tolkar dig som att du också tycker att mannen på gatan skulle förstå "Varvtalsstyrning" bättre än "Inverterstyrning" eller "Frekvensomriktarstyrning".
 
"variabel effekt" röstar jag på om det nu skulle försvenskas ::) då kan ingen missförstå vad det är..

varvtalsstyrning "vadådå inomhusfläkten på våran gamla on/off pump har också varvtalsstyrning.. i hela 5 steg..."
bara exempel på hur varvtalsstyrning kunde missuppfattas om det stod brevid pumpen :D

Nää ja tycker inverter är bra. De som är insatta vet vad det är, resten känner sig för dumma för att fråga ;D
 
citactiva skrev:
"variabel effekt" röstar jag på om det nu skulle försvenskas ::) då kan ingen missförstå vad det är..
Jag föreslår att man förtydligar det ytterligare genom att poängtera att det är den momentana uteffekten som menas och att den kan regleras (nästan) steglöst, d.v.s. "steglöst variabel momentan uteffekt". Fortfarande framgår det dock inte att varvtalet på motorn som driver kompressern varieras på något vettigt sätt, t.ex. genom frekvensomriktning, man skulle ju lika gärna kunna ha en mekanisk broms som drar ner varvtalet. Kvarstår gör också problemet att mannen på gatan fortfarande inte fattar vad det handlar om, så det kan lika gärna heta inverterstyrning.
 
thobjo skrev:
Fortfarande framgår det dock inte att varvtalet på motorn som driver kompressern
Inte bara kompressorn utan även cirkulationspumpen.

Men inverterstyrning är fortfarande ett dåligt ord.

Edit: ser att både Therima och Energimyndigheten faktiskt kallar det för varvtalsstyrning. Det kanske finns hopp ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.