Nu har vi äntligen bestämt oss och lagt in en beställning på en frånluftpump från Comfortzone och hoppas det var det rätta valet.
Någon som har erfarenheter av den?
NU kan ni känna er riktigt nöjda,mest med energi på frånluften och scrollkompressor som ger samma livslängd som en bergvärmepump samt det bästa köldmedia som finns ute i dag R 134...Bara koppla av och njuta nu,medans de andra får krångla med sina f/l Vp efter 3-4 år ;D
Om 4-8 år har vi ny och mkt bättre FLV pumpar. Titta bara på Sanyos CO2 luft vatten VP. De som har betalt lägre pris för sina billiga, små FLVP kommer att kunna byta till nyare och effektivare FLVP medan de som har köpt dyrare FLVP blir kanske tvungen at använda den i fortsättning. *;D
Med den besparing man gör på Comfortzone har man kört in merkostnaden jämfört med en traditionell FVP på 4-5 år. Sedan kan man byta till något bättre om det kommit något.
Vi har ca 7000 kWh/år för uppvärmning och varmvatten. Sedan tillkommer hushållselen. Vi värmer upp tot 217 m2. Var noga med kondensisoleringen av avluftskanalen samt se till att ha en golvbrunn för avfrostningsvattnet nära VP:en. Likaså bör man ha en ljuddämpare på frånluftskanalen vid VP:en. Allt detta bör man tänka på oavsett vilken FVP man väljer.
En kondensisolering är en så kallad strumpa som man drar över kanalen. Den består av 30-50 mm isoleringsmaterial (t ex gullfiber) samt ett kondenstätt ytskikt av plast. Det är viktigt att skarvar och hål i ytskiktet tejpas så att den fuktiga inomhusluften inte kommer in till den kalla kanalen och fäller ut kondensvatten.
Jag har en ca 1 m lång ljuddämpare i plåt. Alltså ingen "flexiböj" ljuddämpare. (En sådan får man mycket break-out ljud ifrån) Jag vet tyvärr inte beteckningen på min ljuddämpare.
kopia
Om 4-8 år har vi ny och mkt bättre FLV pumpar. Titta bara på Sanyos CO2 luft vatten VP. De som har betalt lägre pris för sina billiga, små FLVP kommer att kunna byta till nyare och effektivare FLVP medan de som har köpt dyrare FLVP blir kanske tvungen at använda den i fortsättning
Om 4-8 år har vi helt nya produkter på marknaden på VP sidan och som oxå täcker upp till 100 %.
Men där är redan en Comfortzone flvp betald och man kan bara njuta av all förtjänst av billig energi man får. ;D