17 312 läst ·
11 svar
17k läst
11 svar
Byta från bi-metall till elektronisk termostat??
Jag har direktverkande el på övervåningen. Det är oljefyllda element med bi-metal termostat(LVI). Termostaterna verkar leva sitt eget liv.
ÄR det lönsamt att byta ut elementen till modernare med elektronisk termostat?
Hur brett ska ett element vara?
Jag har 2 fönster på gaveln. Under sitter ett element som täcket endast halva vardera fönstret. Räcker det? Eller ska elementet täcka hela fönstren? :-/ :-/ :-/
ÄR det lönsamt att byta ut elementen till modernare med elektronisk termostat?
Hur brett ska ett element vara?
Jag har 2 fönster på gaveln. Under sitter ett element som täcket endast halva vardera fönstret. Räcker det? Eller ska elementet täcka hela fönstren? :-/ :-/ :-/
Använd mysguiden för att få reda på vilken storlek du ska ha:
http://www.myson.se/varme/04_mysg.htm
Första frågeställningen överlåter jag till någon annan att svara på.
http://www.myson.se/varme/04_mysg.htm
Första frågeställningen överlåter jag till någon annan att svara på.
I allmänhet är det inte det. Största fördelen med elektroniska termostater är att de är tysta och därmed mindre störande i tysta sovrum. Om däremot bimetalltermostaterna är så dåliga att rumstemperaturen åker upp och ner flera grader och du måste ställa dem onödigt högt för att det inte ska bli för kallt emellanåt kan det vara möjligt att spara in termostatbytet på lång sikt.datpsu skrev:
Konvektorelement kan vara lite bättre än oljefyllda radiatorer eftersom de ger större luftcirkulation och det blir något mindre förlust genom ytterväggen (antar att de är monterade mot en sådan eftersom de sitter under ett fönster).
självklart är det lönsamt att byta till elektronisk styrning istället för bimetall stryning !
men aldra bäst blir det om man kan samköra åtminstånde alla radiatorer i samma rum.
för det är när radiatorerna inte samspelar som det kostar pengar & bimelatt systemet har svårt att samspara mellan flera radiatorer.
men som sagt så ä det inte billigare att driva en oljefylld radiateo än en valig, det är en myt
men aldra bäst blir det om man kan samköra åtminstånde alla radiatorer i samma rum.
för det är när radiatorerna inte samspelar som det kostar pengar & bimelatt systemet har svårt att samspara mellan flera radiatorer.
men som sagt så ä det inte billigare att driva en oljefylld radiateo än en valig, det är en myt
Dock slipper man lukten av bränt damm på hösten samt att oljefyllda radiatorer inte blir så varma så man bränner sig på dem.CarMan skrev:
Jag lyxade till det med oljefyllda i hundhuset för att hundarna inte skulle bränna sig (eller pälsen) om de råkade luta sig mot elementen. Dessutom skulle det förmodligen stinka som f... på hösten när alla hundhår som letat sig in i radiatorerna förbrändes...
Köper man radiatorer som är godkända för badrum och barnstugor så blir de inte för varma. Och själv har jag inte känt någon lukt av bränt damm från mina radiatorer. Att däremot ha oljefylda då risken att någon lägger sig mot dem är nog vettigt. Men inte ens de oljefyllda är godkända att lägga något mot.Mau skrev:
Måste sammtidigt skriva att jag tror att det kommer att lukta apa i hundhuset på hösten iaf då blöt hund inte luktar gott. Det är ju så illa att även hundar skyr detta.
Dock slipper man lukten av bränt damm på hösten samt att oljefyllda radiatorer inte blir så varma så man bränner sig på dem.Mau skrev:
Jag lyxade till det med oljefyllda i hundhuset för att hundarna inte skulle bränna sig (eller pälsen) om de råkade luta sig mot elementen. Dessutom skulle det förmodligen stinka som f... på hösten när alla hundhår som letat sig in i radiatorerna förbrändes...[/quote]
dom där gammla radiatorerna som man hadde förritiden som funka som en brödrost, dom finns inte att köpa längre, så det finns ingen risk för att nån brännersig, eller att det luktar bränt.
desutom tror jag att även dessa element tapar den egenskapen när man monterar elektroniska termostater på dom (då strömmen då kan puleseras ut istället för att vräka på fullt)
Dom klart bästa elradiatorerna som finns på marknaden idag är dom slutna, t.ex Nobö eller Siemens. Fördelen är den jämna fina värmen, nackdel att dom är ganska stora och kan vara svåra att passa in där gamla konvektorer suttit tidigare, men har man plats så är detta det bästa alternativet. Som tidigare skrivits så är oljeradiatorer inte ett dugg bättre än en vanlig konvektor utan bara tung, ingen mjukare värme som reklamen så snyggt framställer utan bara trög. Varför skulle den vara mjukare???
Sist men inte minst är en fullt uppvärmd oljeradiator också väldigt varm.
Skillanden mellan en bimetalltermostat och en modern elektronisk kan vara upp till 2 grader, en elektronisk i t.ex i någon av ovanstående paneler har en diff på max 0,2 gr.
Sist men inte minst är en fullt uppvärmd oljeradiator också väldigt varm.
Skillanden mellan en bimetalltermostat och en modern elektronisk kan vara upp till 2 grader, en elektronisk i t.ex i någon av ovanstående paneler har en diff på max 0,2 gr.
Tack för alla svar!
Får ta mig en funderare på att byta till elektroniska termostater.
Ingen som vet om elementets bredd ska vara lika som fönstrets bredd? :-/
Eller är det alltid effekten som räknas? Storleken har ingen betydelse? :
Eller?
Får ta mig en funderare på att byta till elektroniska termostater.
Ingen som vet om elementets bredd ska vara lika som fönstrets bredd? :-/
Eller är det alltid effekten som räknas? Storleken har ingen betydelse? :
Att ha element i samma bredd (eller smalare) än fönstrena är väl mera en estetisk fråga tycker jag. Ser ju inte så snyggt ut med ett element som är 1,40 och ett fönster som är 1,10. Finns element som är relativt smala som ändå har hög effekt om man har stora rum.
Allra bäst verkan mot kallras ger nog element i samma bredd som fönstret. Men samtidigt får du ju se till vilken effekt du ska ha, i förhållande till hur stort rummet är. Om sen inte fönstret passar till den effekten så får det väl bli som det blir med breddanpassningen, då.
Klicka här för att svara