3 888 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
bergvärme offert
Sida 1 av 2
Hejsan! Har nu bestämt mig för Bergvärme och har fått in några offerter som jag tänkte få synpunkter på. Huset är en sutteräng villa på 174m2 uppvärmd yta. Vi bor 4st i huset 2 vuxna och 2 små barn. värmer huset med ca 20m2 ved och en luft.luft elförbrukning på 12000kw . (med hushållsel).Har även ett bubbelbad..
Bosch bergvärmepump
Bosch EHP LW 7kw och 1st WST 300l
Energibrunn 140m.foderrör 6m
Aktivtborrdjup 113m
expansionskärl
1st element i pannrum
skorstenshuv.
Allt inkopplat och klart 122570kr efter Rotavdrag.
Thermia Diplomat 8
150m Borrdjup,foderrör 3m
Aktivtborrdjup 146m
Men inget om varken element eller expansionskärl
Allt inkopplat och klart 108545 efter Rotavdrag
Thermia optimum G2 8
155m borrdjup. 3m foderrör
Aktivt borrdjup 152m
och inge element eller expansionskärl
Allt inkopplat och klart 117725 efter rotavdrag...
Har även fått en muntlig offert av killen på orten men ännu ingen skriftlig och de är
en nibe
NIbe 1225 8
med 180m borrdjup
110-130tusen med komplett installation
Bosch bergvärmepump
Bosch EHP LW 7kw och 1st WST 300l
Energibrunn 140m.foderrör 6m
Aktivtborrdjup 113m
expansionskärl
1st element i pannrum
skorstenshuv.
Allt inkopplat och klart 122570kr efter Rotavdrag.
Thermia Diplomat 8
150m Borrdjup,foderrör 3m
Aktivtborrdjup 146m
Men inget om varken element eller expansionskärl
Allt inkopplat och klart 108545 efter Rotavdrag
Thermia optimum G2 8
155m borrdjup. 3m foderrör
Aktivt borrdjup 152m
och inge element eller expansionskärl
Allt inkopplat och klart 117725 efter rotavdrag...
Har även fått en muntlig offert av killen på orten men ännu ingen skriftlig och de är
en nibe
NIbe 1225 8
med 180m borrdjup
110-130tusen med komplett installation
Du ska dimensionera din värmeanläggning utifrån husets verkliga energibehov. Den dagen din Luft/Luft pump tackar för sig antar jag att du inte tänker sätta upp en ny tex. ?
Logga in på www.varmepumpsforum.com och be experterna där göra en energiberäkning åt dig är mitt råd. De är oberoende och det finns mycket erfarenhet kring dimensionering.
Logga in på www.varmepumpsforum.com och be experterna där göra en energiberäkning åt dig är mitt råd. De är oberoende och det finns mycket erfarenhet kring dimensionering.
En 180 meters normal borrning med anläggningskostnader in mot hus hamnar på 60 tkr. Meterpris ligger på 250-260 tkr.Andreas_Hansson skrev:
Värmepumpen kostar minst 45-50 tkr, plus arbetet
Sen är räknas ju 30% av totalkostnaden för en totalentreprenad som arbetskostnad och är därmed ROT-berättigat. Dvs. du får 15% avdrag på totalpriset. Så netto kan det nog bli lite drygt 80 tkr för en ren BV-installation.
Har nu fått in offert från nibe killen en 1245 10 kw pump med borrdjup 180m
samt nytt expansionskärl och ett element i pannrummet de priset landa på 125000 avdraget och klart....
Men tyckte de va konstigt att han tog en 10 och dom andra ja fått va 8kw pump. Men han säger att ja ligger precis i spannet mellan 8 och 10 och då va 10 bäst??????????? Någon som vet någon som är billigare får ni gärna säga till för fått in offert runt om i hela Värmland och de ligger på dessa priser...
samt nytt expansionskärl och ett element i pannrummet de priset landa på 125000 avdraget och klart....
Men tyckte de va konstigt att han tog en 10 och dom andra ja fått va 8kw pump. Men han säger att ja ligger precis i spannet mellan 8 och 10 och då va 10 bäst??????????? Någon som vet någon som är billigare får ni gärna säga till för fått in offert runt om i hela Värmland och de ligger på dessa priser...
det låter ju seriösast att faktiskt brysig om att ge dig rätt pump om du ligger presis i mellan 2, mot att bara göra en billig offert för att få jobbet.
gissningsvis kasnke du kommer at ha lite varmare & mer värme i källaren så det går alla gånger åt mer energi än du gör av med idag
gissningsvis kasnke du kommer at ha lite varmare & mer värme i källaren så det går alla gånger åt mer energi än du gör av med idag
Förbrukningen ligger nog på ca 25000 kWh o då ligger maxbehovet på ca 9 kW vilket gör att sissta offerten verkar klart bäst sett till driftskostnad vilket jag antar du vill ska vara bra gjerman 
Då ni har bad skulle jag även rekomendera att ni tar en F1145-10 o extern beredare (VPA 300/200)
F1145/1245 ger 8,5 kW vid 0/50°
Då ni har bad skulle jag även rekomendera att ni tar en F1145-10 o extern beredare (VPA 300/200)
F1145/1245 ger 8,5 kW vid 0/50°
Tack ska ni ha för synpunkter och tips. Ja kommer garanterat ha lite varmare speciellt nere så då blir de kanske bättre med 10 istället. Ja fråga om en extern beredare men skulle inte behövas för att dom nya pumparna skulle va så mycke bättre på varmvattnet, men ja ska framföra en 1145 med extern beredare får vi se vad han tycker. För plats är de minsta bekymmret ca 20kvm med 2.5m i takhöjd. Har ialla fall bestämt mig för nibe så de märket på grejerna blir de... Tack åter igen
Har du utrymme så är det inget att tveka på, Då bör du ta en 1145-10 o externberedare vpa 300/200
Ett hörnbubbelbad fyller du kanske just å pass med inbyggd beredare men då är vv slut o då kan de va dåligt med vv när man ska duscha efteråt, Det är inte bara en som tvingats montera en elberedare i serie med pumpens inbyggda beredare för att få vv att räcka..
Du får även bättre driftsekonomi med extern beredare då det blir färre starter, Tömmer man den interna beredaren så kommer pumpen få strta flera ggr innan allt vatten är uppvärmt pga att det bara är 40 l i yttermaneln vilket värms snabbt men då har inte dom 160 i innermanteln hunnit värmas.. Då kyls yttermantel igen så det krävs ännu en start för att värma, Carman har nämt nånstans att de kan krävas 3 starter innan innermanteln är uppvärmd vilket är onödigt.. Visst går de lösa med att köra extra vv innan bad men de är onödigt då det görs med hjlp av elpatron
Ett hörnbubbelbad fyller du kanske just å pass med inbyggd beredare men då är vv slut o då kan de va dåligt med vv när man ska duscha efteråt, Det är inte bara en som tvingats montera en elberedare i serie med pumpens inbyggda beredare för att få vv att räcka..
Du får även bättre driftsekonomi med extern beredare då det blir färre starter, Tömmer man den interna beredaren så kommer pumpen få strta flera ggr innan allt vatten är uppvärmt pga att det bara är 40 l i yttermaneln vilket värms snabbt men då har inte dom 160 i innermanteln hunnit värmas.. Då kyls yttermantel igen så det krävs ännu en start för att värma, Carman har nämt nånstans att de kan krävas 3 starter innan innermanteln är uppvärmd vilket är onödigt.. Visst går de lösa med att köra extra vv innan bad men de är onödigt då det görs med hjlp av elpatron
Har själv en 1145-10kw, förvisso med ackumulatortank - men principen blir den samma. Är grymt nöjd! Knappt 170 meter aktivt hål och har haft +1 som lägsta temp på brine in hela vintern, har som sämst haft 8 starter per dygn
.