ullet
Hej, vi har satt upp en ny arbetsbänk i tvättstugan och jag la i måndags en silikonfog mellan kaklet på väggen och skivan. Den fogen har inte härdat än (kollade torsdag morgon). Använde en tub som legat öppnad i ca 3 månader (med förslutning på korken) av Essves Universalsilikon som är antimögelbehandlat. Bäst före-datum på tuben är 2013-12-12. Koncistensen när jag la dit det var "som vanligt".

Kan silikonet ha blivit dåligt av någon anledning eller hur lång tid ska det behöva ta för en siliconfog att härda?

Tacksam för svar.

//U

Det där har jag också råkat ut för.
Jag har låtit min vara och efter ett par veckor var den inte kladdig längre.
Tror bara att den härdar väldigt långsamt.

Jag hade hört av mig till Essves kundtjänst och frågat. Låter som lång tid för ett silikon att härda.

Vid normal luftfuktighet och temperatur härdar en silikonfog ca 1-1,5mm per dygn så om det är en tjock fog så kan det ta flera dagar innan den är genomhärdad. Om det är kallt och fuktigt i tvättstugan kan härdningstiden lätt fördubblas.

Har tuben förvarats i rumstemperatur eller har den utsatts för minustemperaturer?

• Gilla
SuperDuperTed
  • Laddar…
ullet
Hej, tuben har förvarats inomhus och tvättstugan är på markplan och håller ca 18 grader och är väl ventilerad - så luftfuktighet och temperatur borde inte påverka tycker jag. Har lagt en fog med genomskinlig Biltema-silikon runt diskhon några dagar innan och det torkade över natten. Får nog ta och ringa Essve för att kolla.

Hej, jobbar inom kembranschen och den silikon du har fått är för gammal silikon härdar snabbare ju högre luftfuktighet det är är den för gammal så härdar den aldrig

• Gilla
Alight
  • Laddar…
J Jonastostared skrev:
Hej, jobbar inom kembranschen och den silikon du har fått är för gammal silikon härdar snabbare ju högre luftfuktighet det är är den för gammal så härdar den aldrig
Bästa svaret. Nu vet jag varför silikonet mellan ekbänken och diskhon är supersmetigt. Hur får jag bort det på bästa sätt? Provade lacknafta och då bled det mindre kladdigt/smetigt på ekbänken så det fick jag bort enkelt med en hällskrapa. Det som sitter på diskbänken däremot blev svårare. Har du några tils?

BirgitS
A Alight skrev:
Bästa svaret. Nu vet jag varför silikonet mellan ekbänken och diskhon är supersmetigt. Hur får jag bort det på bästa sätt? Provade lacknafta och då bled det mindre kladdigt/smetigt på ekbänken så det fick jag bort enkelt med en hällskrapa. Det som sitter på diskbänken däremot blev svårare. Har du några tils?
Ättika lär lösa silikon och om det inte fungerar så finns det särskilda silikonborttagningsmedel i bygghandeln.

Aceton eller isopropanol (rödsprit).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.