Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2010
    Län: Skåne län

Renovering av tvättstuga i källare

Hej
    Mitt första inlägg här på byggahus.
    Eftersom man har fått många bra ideér och tips här på sidan, så tänkte jag försöka bidra med lite själv.

Huset är byggt 1950 enplans med källare.

Det första rummet vi ska göra vid nu i källaren är tvättstugan.
    Vi dränerade runt huset i höstas.

Det som jag börjat med är byta ut gjutjärnsbrunnen och komplettera med en extra brunn.
    Sen har jag slipat ner väggarna med en betongslip.
    Gick mycket snabbt men dammade lite, även om jag hade en dummsugare.

Har testat lite olika alternativ innan men tog evigheter att få bort färgen och putsen. Vilket är ett bra tecken på att det inte är så fuktigt i väggarna.

Tanken är att putsa om väggarna, måla med silikatfärg. Sen lägga klinkers på golvet.
    Sätta upp lite kökssskåpsinredning. Tänkte sätta tvättmaskin och torktumlare på överskåp till kyl, så man får en bra arbetshöjd.
    Här kommer lite bilder på arbetet. Kommer uppdatera allt eftersom det börjar hända lite mer saker,
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	bild 2.jpg
Visningar:	50
Storlek:	121.1 KB
ID:	57054  

Namn:	bild.jpg
Visningar:	47
Storlek:	67.3 KB
ID:	57055  

Namn:	IMG_0307.jpg
Visningar:	48
Storlek:	85.2 KB
ID:	57056  

Namn:	IMG_0311.jpg
Visningar:	49
Storlek:	145.6 KB
ID:	57057  

Namn:	IMG_0331.jpg
Visningar:	55
Storlek:	132.5 KB
ID:	57058  

Namn:	IMG_0332.jpg
Visningar:	46
Storlek:	62.0 KB
ID:	57059  

Namn:	IMG_0333.jpg
Visningar:	45
Storlek:	52.7 KB
ID:	57060  

Namn:	IMG_0334.jpg
Visningar:	46
Storlek:	62.9 KB
ID:	57061  

Namn:	IMG_0335.jpg
Visningar:	48
Storlek:	146.6 KB
ID:	57062  

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Intressant! Kommer att följa uppdateringarna.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: May 2011
    Län: Värmland

Detta gillas då jag själv skall ta mig för denna uppgift inom en snar framtid (läs ett par år).. Kommer helt klart att följas.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Oct 2009
    Län: Skåne

Välkommen! Även vi dväljs med liknande planer... :-)

5.    länk #5
    Bezts avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006
    Län: Örebro

Ja vi också så ta gärna överskott med bilder. =)

6.    länk #6
    emilms avatar
    Junior medlem Medlem: Sep 2010
    Län: stockholm

Tänkte sätta tvättmaskin och torktumlare på överskåp till kyl, så man får en bra arbetshöjd.
    Jag gillar konceptet med att höja upp tvätmaskin och torktumlare, men håller verkligen överskåp för belastningen? Och hur kommer de se ut efter några års vattenstänk?

Iofs verkar nån annan gjort liknande lösning:

Så det kanske funkar hur bra som helst?!

7.    länk #7
    Peterrrs avatar
    Junior medlem Medlem: Sep 2011
    Län: västernorrland

skippa rören till golvbrunnen! ser så oproffsigt ut. ha en egen anslutning för maskinen!

8.    länk #8

Hade en kille igår på besök som ska putsa väggarna i källaren. han kommer på lördag verkar det som och utför arbetet.
    Kommer lite bilder så fort det händer något.
    Tanken är att putsa med Finjas KC Putsbruk C (0–1) på väggarna.

Ang. överskåpen tror jag inte det är några problem. Det som oftast kan vara ett problem kan vara när stötdämparna på maskinen börjar bli slitna. Då kan det vibrera mycket och skåpen kan ta skada. Men eftersom jag har tänkt och ha ett högskåp på ena sidan och bänkskåp på den andra sidan så får de lite stöd av alla skåpen.

Men

9.    länk #9
    cubixs avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2004
    Län: V-norrland

Mycket intressant, skall försöka följa ditt arbete. Lycka till

10.    länk #10

Nu har jag fräst in vp-rör och dosor i väggen. Imorgon ska det putsas på väggarna.

11.    länk #11

Namn:  ImageUploadedByByggahus.se1328277001.038315.jpg
Visningar: 740
Storlek:  25.8 KB

12.    länk #12

Namn:  ImageUploadedByByggahus.se1328277059.317836.jpg
Visningar: 738
Storlek:  30.7 KB

13.    länk #13

Idag har väggarna blivit putsade med finjas KC Putsbruk C (0–1).
    Svårt och se resultatet på bilderna, men blev bra och jämnt iaf.
    Tur man inte gjorde det själv. Tog ungefär 6 timmar för att han skulle putsa väggarna. Namn:  ImageUploadedByByggahus.se1328369432.534040.jpg
Visningar: 721
Storlek:  26.7 KBNamn:  ImageUploadedByByggahus.se1328369447.936513.jpg
Visningar: 715
Storlek:  31.3 KBNamn:  ImageUploadedByByggahus.se1328369467.522973.jpg
Visningar: 717
Storlek:  25.4 KB

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Skåne

Om du är orolig för vibrationer (vilket man kanske ska vara när tvättmaskin centrifugerar) kommer nog inte ett högskåp eller bänkskåp på varje sida om stabilisera, så länge du inte förankrar dom i väggen på något sätt.

Oförankrade skåp är ganska ostabila i sidled och då hjälper det inte att sätta fler skåp vid sidan av, såvida du inte sätter typ 10 st...

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Vet du vad putsningen går på?
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42