Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Nov 2004
    Ålder: 41
    Län: Stockholm

Pannrum och tvättstuga i samma rum?

Hej,

Inför renovering av källaren har vi fått idén att kombinera pannrum och tvättstuga. Innan vi fortsätter undrar jag om någon vet om detta inte skulle vara tillåtet av något skäl? I pannrummet står idag en elpanna och en VV-beredare men på sikt kommer det att stå en inomhusdel till värmepump och eventuellt en ack-tank. Till det blir det då TM och TT samt att vi eventuellt sätter centraldammsugaren där.

Är det bara att köra eller finns det några regler som skulle hindra detta?

/Lasse

2.    länk #2

Är det någon som vet om det finns något som hindrar att köra pannrum och tvättstuga i samma utrymme?

/Lasse

3.    länk #3
    Gudfader Medlem: Mar 2004

Går alldeles utmärkt att kombinera så som du beskriver. Vad jag förstår är det det vanligaste när man bygger hus i dag.

Om du hade haft olje, ved eller pellets hade det förstås inte varit lika lyckat.

4.    länk #4

Tack för svar!

Jag antog inte heller att det skulle vara några hinder men det är ju alltid bättre att kolla upp före än efter

5.    länk #5
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

Om man inte har olja, ved, pellets eller något annat bränsle, så är det väl inget pannrum?

6.    länk #6
    Fotografens avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Är pannan under 60kW så behövs inget pannrum då heller...värmepump och tvättmaskin står i samma rum i 99 av 100 nybyggda hus så kör på.

7.    länk #7
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

Är det någon som har kombinerat pannrum (pellets) med tvättstuga? Jag undrar hur det funkar, har i alla fall sett pannrum där de torkar tvätten. Funderar på att bygga om lite i källaren.
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

8.    länk #8
    pelpets avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Dalarna

Väcker denna tråd igen.

Jag funderar också över möjligheterna att kombinera pannrum för pellets/ved och tvättstuga och kan tänka mig att eventuella problem är fuktrelaterade. Men problemen borde väl vara hanterbara?

Det som orsakar fukt i en tvättstuga är ju torkande tvätt, men en eldad panna suger ju ut en massa luft så om man eldar så borde väl fukten sugas ut? Eller skadar fukten pannan? Och på sommaren då man inte eldar kan man ju köra med avfuktare som håller nere luftfuktigheten.

Sedan dammar ju både ved och pellets, men det borde man ju kunna hantera på något sätt. Kanske någon avskärmning.

Ett kondenserande torkskåp vore väl också ett sätt att hantera fuktig tvätt?

9.    länk #9
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

Kan inte tänka mig att fukt är ett problem i dag med tanke på hur lite vatten det är kvar i tvätten med en modern tvättmaskin, men dammet tror jag blir en svårare nöt att knäcka...
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Kör man pellets i bulk så går det kanske att hantera dammet bättre men med småsäck är det bara att glömma. Det dammar!

11.    länk #11
    Nykomling Medlem: Oct 2008
    Län: Västra götaland

Jag skulle aldrig ta in någon ren tvätt i mitt pannrum hemma där jag eldar med pås-pellets. Det dammar och blir allmänt skitigt där inne. Dessutom luktar det alltid svagt av rök.

/Martin

12.    länk #12
    pelpets avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Dalarna

Tackar för erfarenheterna. Då kan jag lägga den idén åt sidan utan att behöva göra något misstag själv.

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Västmanland

Visst går det att kombinera tvättstuga och pannrum. Men, du måste ha åtminstone plastmatta på golvet så ev läckande vatten inte kan gå upp i väggarna. Pannrum brukar ju vanligtvis ha betonggolv utan golvbeläggning.
    Det är bättre att fråga och verka okunnig än att tiga och förbli det.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42