Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2010
    Län: jönköping

snöslunga med dubbla vevaxlar?

jag och frugan fick en snöslunga gratis med motorn som är kass så jag tänkte att jag köper en ny motor på jula men när jag skulle montera den så upptäckte jag att det fanns två vevaxlar på den gammla motorn dels den vanliga som driver själva "slungan" och en mindre som driver hjulen? nån som vet om det brukar vara så på snöslungor?

2.    länk #2
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Motorn har säkert bara en vevaxel. Däremot har den två drivaxlar som har olika varvtal. Det är inget ovanligt samma konstruktion hittar du även på jordfräsar.

3.    länk #3

jo precis två drivaxlar varav en är vevaxel. finns det nån chans att montera en motor med bara en vevaxel och få drivning till både hjul och slungfunktionen?

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Nov 2005

finns det nån chans att montera en motor med bara en vevaxel och få drivning till både hjul och slungfunktionen?
    Absolut, i princip alla snöslungor har motorer med bara en vevaxel. Den är kopplad till en växel som ger drivning med lägre varvtal till hjulen. Att byta motorn går givetvis att göra, men kan kräva en del maskinbearbetning för att få delarna att passa ihop om utbytesmotorn inte är identisk.

5.    länk #5

jo fast nu är det ju lägre varvtal på den extra drivaxeln så nån sån växel har jag inte och så går den drivaxeln åt andra hållet med för å göra det ännu jävligare

6.    länk #6
    Stickan56s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Stockholm

jag och frugan fick en snöslunga gratis med motorn som är kass så jag tänkte att jag köper en ny motor på jula men när jag skulle montera den så upptäckte jag att det fanns två vevaxlar på den gammla motorn dels den vanliga som driver själva "slungan" och en mindre som driver hjulen? nån som vet om det brukar vara så på snöslungor?
    Går det inte att få tag på en likadan motor då? Ny eller begagnad.

MVH Stickan

7.    länk #7

det verkar inte som dom är så vanliga med extra drivaxel sen så kostar det ju mer än det är värt också bättre att köpa en helt ny snöslunga isf

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: kalmar

Är den gamla motorn så kass att den inte är värd att renovera?

9.    länk #9

nä cylindern är helkass sen är väl resten av motorn inte toppen heller men jag tror att jag lämnar tillbaka den nya motorn och skaffar en helt annan snöslunga

10.    länk #10
    Stickan56s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Stockholm

nä cylindern är helkass sen är väl resten av motorn inte toppen heller men jag tror att jag lämnar tillbaka den nya motorn och skaffar en helt annan snöslunga
    Ja, det är aldrig för sent för att ge upp.

MVH Stickan

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42