Har en sk "transaxle" dvs låda och bakaxel i ett. Lådan drev ej framåt, bakåt verkar OK. Tänkte repa men har nu köpt en ny låda avsedd för modell "Villa", Dana 6800-7. På Park kommer den ge 1 växel framåt och 5 bakåt. Skall enligt uppgift gå att öppna och flytta ett drev så rot-riktning ändras. Jag tror jag vet vilket drev det är, dock undrar jag om det går åt några ytterligare delar som distanser eller dylikt som håller dreven i läge.

Nån som vet något om detta?

Lillmalen skrev:
Har en sk "transaxle" dvs låda och bakaxel i ett. Lådan drev ej framåt, bakåt verkar OK. Tänkte repa men har nu köpt en ny låda avsedd för modell "Villa", Dana 6800-7. På Park kommer den ge 1 växel framåt och 5 bakåt. Skall enligt uppgift gå att öppna och flytta ett drev så rot-riktning ändras. Jag tror jag vet vilket drev det är, dock undrar jag om det går åt några ytterligare delar som distanser eller dylikt som håller dreven i läge.

Nån som vet något om detta?
Svarar själv några år senare, man flyttar stora koniska kugghjulet till andra sidan kedjedrevet, som man i sin tur vänder på, (det koniska kugghjulet byter plats med en distans). Man får skaffa några shims så man får rätt spel mellan ingående axel och det koniska kugghjulet och så det inte skrapar mot första kugghjulet.

• Gilla
erik5678
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.