Nykomling
Medlem: Jun 2011
Län: halland
Vertikal vedkly
Hej !
Nu undrar jag om det finns ngn som vet ngt om hur det är att arbeta med den vertikala vedklyven. Jag tycker det verkar bra att veden står kvar på bordet så att man inte behöver ta upp den från marken när den är klyvd. Tacksam för svar av någon som vet, Mf.
Fullvärdig medlem
Medlem: Oct 2008
Län: Södermanland
Jag föredrar yxa såklart men för de riktigt stora eller kvistiga kubbarna så är den vertikala att föredra. När jag använt en horisontell vedklyv har det blivit mycket arbete på knä (vilket iofs går att undvika med ställningsbygge och lite klurande). Smidigare med vertikal klyv. Det ramlar dock ned en del från en vertikal klyv också, iaf med den vi har.
Nykomling
Medlem: Jun 2011
Län: halland
Vad är det för maskin du har? Och hur lång är slaglägnden, tid för en cykel? Tittade just på einhells maskin, slaglägnd 55cm, och cyklen tog 30 sek. Skulle vilja att det gick snabbare.
Fullvärdig medlem
Medlem: Oct 2008
Län: Södermanland
Ca 10 år gammal, inköpt på kedjan som lade ner för några år sedan, mins ej namnet. Inget under av kvalitet direkt. Jag har den inte hemma så jag kan inte kolla slaglängd/tid.
Tiden innebär oftast inte något stort problem då man sällan behöver använda hela slaglängden.