Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2010
    Län: Gävleborg

Koppla arbetsbelysning på snöslunga??

Jag har just hämtat min nya Alpina AS 62 a från Järnia (Stigas lågprisline, den hette Snow Crystal i Stigas sortiment http://manuals.stiga.com/8218-2254-10_Cube_Crystal.pdf). Den hade ett bra pris och ändå härrör från ett känt märke. Den enda nackdel den hade var att den inte hade någon arbetsbelysning så jag tänkte att det löser man väl genom att montera på löst inköpt 12v-strålkastare. Men eftersom den har 220v elstart så har den ju förmodligen inget batteri och då blev jag osäker om det går att lösa.

Är det någon som har något tips hur man skulle kunna få ur 6- eller 12 volt till en strålkastare ur den slungan?? Jag har ganska mörkt där jag kör och jobbar helttid/dagtid så slungkörning kommer mestadels ske i mörker.

Mvh
    //Tobbe

2.    länk #2
    Taxens avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2009
    Län: Uppsala

Jag hade samma fundering,men köpte en rejäl pannlampa istället.Den skall lysa 75 meter.Köpte den som heter 36-4554 hos www.clasohlson.se .Kostar 799kr.

3.    länk #3
    Wisentduals avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2011

Litet 12-volts batteri från Biltema och ett par billiga ledlampor. Olsson i Ellös har billiga :-)

Sent from my X10i using Tapatalk

4.    länk #4
    JOW
    Senior medlem Medlem: Sep 2008

Kanske finns en tändspole och en spole för annan el? Typ som på moped?

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jul 2010
    Län: Gävleborg

Tack för idéer... jag får skruva isär den och se om jag kan hitta 12v nånstans.

6.    länk #6
    Wisentduals avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2011

Med min idé behövs inte 12v. Ladda bara batteriet när det behövs. Led drar så lite så det går nog köra några timmar

Sent from my X10i using Tapatalk

7.    länk #7
    Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Ålder: 44
    Län: skåne Tomelilla

Så nu har TS fått samma råd här som han fick i denna tråden för 4 dagar tidigare
    http://www.byggahus.se/forum/tradgar...ml#post1421860
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42