Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Forumgud Medlem: Dec 2004

Började med en Stihl MSE200 för 2-3 år sedan just för vedkapning och lite andra byggarbeten.
    I år så kompletterade jag med en MS192 för mindre gallring och lite "vedfällning" i skogen.
    MSE200 är suverän för vedkapning då den är mera bottenstark än bensinaren, framför allt jämfört med den lilla192an jag har som vill ha höga varvtal.
    Även positivt att den är tystare när man håller på kring hus/fritidshus.

2.    länk #17
    Nykomling Medlem: Jun 2010
    Län: Örebro

Okej, den tidigare elsågen hade ganska mycket vibrationer, hur är MSE200? Jag tyckte även sladden var i vägen men det handlar väl om dålig plandering.

Alt så är jag inne på Hq 55an den var trots allt 1200:- billigare än 445,an och då kan jag lägga 1200 på hjälm och stövlar, byxor med sågskydd har jag sedan tidigare.

3.    länk #18
    Senior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Kronoberg

55:an är nog en bra såg. Lättstartad, robust, avvibrerad, bra acceleration, bra cylindervolym, lugnt uppförande. Modellen börjar få några år på nacken men har bra rykte.

4.    länk #19
    kinglolles avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2007
    Län: Jämtland
    Inloggad
    Okej, den tidigare elsågen hade ganska mycket vibrationer, hur är MSE200? Jag tyckte även sladden var i vägen men det handlar väl om dålig plandering.

Alt så är jag inne på Hq 55an den var trots allt 1200:- billigare än 445,an och då kan jag lägga 1200 på hjälm och stövlar, byxor med sågskydd har jag sedan tidigare.
    Upplever inga problem med vibrationer trots ganska mkt ved som ska kapas varje år. I jämförelse med bensinaren så är elsågen tvärtom mjukare o lugnare att jobba med. Däremot har jag inte kört jonsereden så hårt att jag kan ge ett säkert utlåtande.

Sladden stör inte mig vid vedkapning däremot skulle jag inte kvista tex.

En vedkapsåg tycker jag har sin begränsning i kravet att lyfta på stockarna som för mig med ibland kraftig långved blir för segt eller så måste man ändå ha motorsåg också. Däremot säkert ett bra komplement för monoton kapning bara....

5.    länk #20
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

Makita BUC?

/Vojma

6.    länk #21
    Forumgud Medlem: Dec 2004

Inte har en MSE200 mera vibrationer än en vanlig motorsåg, men mycket hänger ju här på svärdet och kedjan. Så du kan säkert förbättre det även på en billigare sågar om du kan ersätta med bättre grejor på det området och se till att kedjan alltid är vass. Slö kedja, felaktigt filad, dålig kedja och du börjar trycka vilket ger vibrationer. Det räcker ju med att du nuddar vid marken bara lite snabbt när kedjan snurrar för fullt så kan du göra den slö och "oanvändbar".
    Är du sällananvändare så blir du inte bra på att slipa kedjor, så lägg lite pengar på nya kedjor "lite då och då" eller lämna in den för maskinslipning.
    På vedbacken är inte sladden några problem då man nästan "statiskt" står på samma ställe och kapar.

7.    länk #22
    anden213s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Östergötland

Glöm inte skyddsutrustningen!
    Sågbyxor, sågstövlar, skyddsglas, hörselkåpor och rejäla handskar är min minigräns för att köra motorsåg.

"Ska bara" med motorsågen är inte att leka med.

8.    länk #23
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Västra götalnds län

Glöm inte skyddsutrustningen!
    Sågbyxor, sågstövlar, skyddsglas, hörselkåpor och rejäla handskar är min minigräns för att köra motorsåg.

"Ska bara" med motorsågen är inte att leka med.
    Första förband skall man ha med.

Skall man sen ut i skogen så skall man ha hjälm med hörselskydd och visir, tror att det finns rekomendationer om att man skall ha en huggarblus eller liknande med en färg som syns bra.
    Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende

//Zixten

9.    länk #24
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2006

Jag har en Stiga elsåg och den funkar bra.Kanon med elstart ju! =) Har du grannar nära inpå så gillar de nog inte att lyssna på en ylande tvåtaktare hela helgen

10.    länk #25
    Nykomling Medlem: Oct 2007
    Län: Jämtland

Jag har en 445e som jag använder till vedkapning för hela husets behov och den fungerar utmärkt, med ett 15" svärd så har man bra räckvidd och tillräcklig styrka för att ta sig ann det mesta.

11.    länk #26
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 3

Rörande det med kedjor så är Hqv 55'a, om jag minns rätt, 3/8 och de är lite jäkligare än .325 Är man ovan eller skall jobba med den lite mer och även kvista etc så är .325 helt suverän med betydligt mindre kastrisk.
    Ju längre svärd, desta större kastrisk, så för ved torde 14" eller visst 15" duga, jag fäller 70 cm med min huggarsåg, dvs en 351'a med 14" svärd så ja det räcker. Däremot så åker den större fram vid fällda träd då det går fortare men är man ovan så är det dumt med långa svärd, man blir rätt trött efter ett tag och då sker olyckor.

Ta det lugnt och snegla gärna på 55'an med ett rätt kort svärd, de sågarna är grymt bra.

/Kent

12.    länk #27
    Nykomling Medlem: Jun 2010
    Län: Örebro

Okej. Så det kan alltså skilja en hel del på kedjorna. Kan du berätta lite mer vad som är skillnaden, vad bör man ha i vehögen? något man bör se upp med?

13.    länk #28
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 3

Kolla med försäljaren, den .325 som jag tänker på är lättad i drivtänderna, dvs små hål i dem.
    De nya sågarna har ytterligare ett kastskydd, det kan vara bra om man är ovan.

/K

14.    länk #29
    Taxens avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2009
    Län: Uppsala

Här finns mycket att läsa om kedjor,svärd och utrustning.

http://www.oregonchain.se/fileadmin/...nual/MM_SV.pdf

15.    länk #30
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: västragötaland

hva 55

hva 55 finns annonserad på blocket för 4000 kr just nu.
    bra vedsåg

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42