richardtenggren
richardtenggren: Vet inte vad du söker riktigt, finns ju många typer av nät. Vi kommer göra vårt trappräcke av sträckmetall. https://www.hafla.se/produkt/strackmetall/ https://montano.se/category.html/nat-galler-strackmetall
3 svar · 1,6k läst
R
Renovera hus: Hej.! Vi måste drenera i trädgården bredvid vår köksträdgård. Har grävt färdigt men då är frågan måste man ha en duk eller går det lika bra utan. Mvh Ulf
0 svar · 869 läst
anders07
anders07: [citat] Stämmer! Jag sågade bort en "kil" med motorsåg längs hela längden.
25 svar · 19,1k läst
·
N
newbee: Har en uteplats med marksten och två med trall. Min summering är följande (estetiken är upp till betraktaren): Marksten: +Lång livslängd +mindre underhåll (men ett visst underhåll behövs). +känns mer gediget - Kräver skor (blir alltid lite grus under fötterna när man går barfota) - kräver mer jobb vid anläggning. Trädäck: + Skönt att gå barfota på. + Lägre kostnad - Kortare
9 svar · 9,0k läst
·
J
j-e.m: Hej, jo vi köpte staketet Styrsö från Jabo. Det är fint på plats. En del sektioner var transportskadade men de ersattes snabbt med nya, Jabo var hjälpsamma. Jag har inte jämfört med andra tillverkare men färgen kändes lite "tunn" så vi har nog tänkt måla om redan i sommar i förebyggande syfte, och det är ju inte kärnvirke direkt men vad kan man vänta sig. En detalj, färgkoden i
2 svar · 2,6k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Vi har en "Byggahusgrupp" om parkslide också som huserar i den här tråden. Här lär du få kvalificerade svar om du frågar: https://www.byggahus.se/forum/threads/parkslide-varning-foer-att-koepa-hus-tomt-med-parkslide.235412/
4 svar · 9,7k läst
·
X
xl15: Har ett staket med oklar ålder runt min tomt. Stolparna är aluminium. Nätet galvat. Kopplingarna mellan stolparna ser ut som gjuten aluminium. Nu har en lastbil backat sönder en del och jag söker efter likadana delar. Några tips? [bild]
0 svar · 2,1k läst
·
P
Peter_Bromma: håller med ovan, med den tomten kommer ungarna klättra! är de mindre kanske det är bra att sätta lite krämpor och sen ha ett fast rep fastsatt. har ni några högre klippor som sticker ut eller går rakt upp kanske ni kan sätta upp en pull up bar eller dyl för lite trädgårdsgym. vill man lägga mer jobb kan ju en liten damm med pump och vattenfall vara häftigt. men de kan låta en del
2 svar · 4,7k läst
·
E
Ensyltburk: Hej på er! Vi funderar på att köpa ett hus med ca 1 hektar tillhörande mark. Hela tomten ligger inom strandskyddat område, då en liten bäck rinner vid ena utkanten av tomten. Två mindre hus finns. Det jag tänker på är själva tomten, eller marken: vad får man göra på den? Jag är medveten om att man inte får bygga någonting på den, men hur är det med odling? Djurhållning? Får
0 svar · 1,2k läst
P
Perkan80: [citat] Trevligt! Det fick bli ett gäng flytblock från båtbryggan. I efterhand var det absolut värt det. https://shop.batbryggan.se/product.html/produkt- nummer-nio?category_id=6
4 svar · 6,7k läst
·
Belmlu
Belmlu: [citat] Så bra! Var lite inne på det alternativet själv. Det i nederkant är egentligen bara en praktiskt grej då vi har hund. Men det kan ju täckas för med diskret hönsnät eller så för att förhindra rymning.
2 svar · 3,6k läst
E
Elektra: Jag bor i vad jag förstår i odlingsområde 2, eller "typ" 2,5. Tidigare försökte jag bygga ett vindskydd på ca 2,5 m, men efter ett par års blåste det sönder då jordankarna gav vika och gick av! Jag tror att en häck är mer lämplig om jag vill kunna odla och ha en tunnel som inte blåser bort, men efter att jag försökt googla så tror jag cypress eller thuja hade varit lämpligt?
0 svar · 2,9k läst
Jiji
Jiji: Det blir bra.
7 svar · 5,9k läst
·
S
Spidertotz: [citat] Läste igenom allt 1 gång till och inser nu också att jag läst det fel. Som du säger är undantaget endast för uteplats som är nära grannen. Bygglov gäller för plank högre än 1.1 m samt som har mer material än luft.
37 svar · 8,3k läst
·
E
Espen81: [citat] Tack för svar (y):D Hur långt ner bör man gräva?
2 svar · 1,6k läst
·
Jiji
Jiji: [citat] Här är det lera som går att dreja. Det går inte att gräva igenom. Men i min andra trädgård har jag sandjord och en granne som har hästar...:love:
5 svar · 3,2k läst
·
A
Abies koreana: De angivna måtten på holkar finns av en anledning - eller flera. I en för trång holk kommer de snabbast växande ungarna att trampa ner de mindre, risken är också att de största ungarna är de som står först i kön när föräldrarna matar och det begränsade utrymmet gör att de svagare ungarna hela tiden hamnar sist i kön. Om trädet är så litet att det inte orkar bära en mesholk
3 svar · 1,1k läst
Eli Gold
Eli Gold: Eld tunna i närheten av Ulricehamn?
26 svar · 99,4k läst
·
Erica Jansson
Erica Jansson: [citat] har försökt läsa på deras hemsida men de nämner bara maxhöjd för insynsskydd intill uteplats. Så får kontakta dem till veckan
5 svar · 4,3k läst
RACS
RACS: Har haft Greenliner, och den är bra; men sålt den till nån som ville ha en sån och fick bra betalt den, begagnad. Mycket bra kompostbehållare, men jag ville ha en lägre men gärna bredare behållare. Mer estetiskt vänlig, och faktiskt med ännu bättre funktion för min del när man ska tömma och börja om, och prisvärd, är Biokuben polar; göms bakom buskar och funkar nog bäst för
2 svar · 2,3k läst
M
Mawe85: Jo det kan vara ett alternativt men gissar att det blir ganska dyrt om man ska montera 25 plintar (är flera staketdelar jag ska sätta upp). Får kanske hyra en jordborr så sparar jag lite tid för att sätta plintar :)
2 svar · 2,7k läst
L
Lillaanne: Ok kollar upp det. Det jag vill ha är förslag på hur man kan sätta brädor för att det även ska kännas vackert. Både högt o lågt, tätt eller med mellanrum. Tack på förhand.
5 svar · 1,8k läst
H
Håbbe01: Hej, Tryckt virke NTR-A har redan skydd i mark ca 20år mot röta
1 svar · 921 läst
P
pend00: [citat] Ja, det där ser ju ut som dom! Toppen, tack så mycket för hjälpen!
4 svar · 1,5k läst
·
F
_Fredrik_R: Hmm, ska nog ta och bila bort två-tre skift för att minska rasrisken.
6 svar · 3,6k läst
·
B
besseggen: Är det någon som har input i hur det är att sätta plintar i slänt? Kommer massorna hålla emot med tanke på att det blir 10cm till 100cm massor på sidan av plinten. Ska man tänka sig frostfritt djup på "snedden" om man sätter plintar i en slänt?
11 svar · 4,1k läst
·
P
Pysslarna: Tack för ditt svar! Bakugnen ser fin ut! Ja vår är tänkt som en liggande halv tunna och den kommer inte bli så avancerad som din bakugn. Skulle två lager tegelsten funka för oss tror du? Håller sig värmen då? Isf vilken typ av tegelsten tror du är bäst? Tack för ditt engagemang!
2 svar · 3,2k läst
·
F
Fixarpappa: Ok Blev nedröstad av frugan också när det gäller utseendet och när du berättar om nackdelar och inga fördelar är det väl bara att gräva ner dom. Vi tycker thujan är fin pga att den är vintergrön och ger ett insynsskydd året runt.
6 svar · 13,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Har du provat att bränna bort ogräset? https://gds.se/tradgarden/vaxter/ogras/ogras-ta-bort-ograset-mellan-stenarna-gor-sa-har
1 svar · 4,6k läst
Naturliv
Naturliv: Med belysningen så nära får jag ju plats med två våningar i fönstret. Kanonbra!
4 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.