Ejre
Ejre: Tack snälla Claes för ditt utförliga svar det gav mycket Tror att det är bark split som du skrev i det fallet. Har alltid älskat alla lövträd då jag vuxit upp i barriket norr, så jag kommer att testa med flera framöver här på gården. Vi har en del äppelträd som snart gjort sitt där det kan bli tal om ersättare av något slag. Tycker mig sett att många fruktträd har börjat ta
10 svar · 2,1k läst
·
Y
Ycb62: Jag har kolgrillen och haft det i ca 3-4 år och den är super att grilla på. Kan ha massor med kol i och göra långgrillning. Använder en mindre kolstålsplatta som stekbord ibland bla för grönsaker och fisk.Har även två bänkar till varav kolgrill och ett skåp med dörrar mao ett öppet med hyllor. Dessa står ute året runt. På Vintern drar jag över skydd som klarar minusgrader och
7 svar · 26,2k läst
·
I
InsidersUnited: Ja, eller så har du bara en tumstock och en penna (y) är ju samma mått på alla. Ha på dig handskar, du kommer skära dig på något, garanterat =)
4 svar · 2,3k läst
E
Elvis1970: Stort tack för svaret. De har samma effekt. Insett att Huskyn är tyngre. Det lutar åt en Stihl QUOTE="ullberg, post: 5129925, member: 53635"]Har de inte samma effekt (1,4kw?) - Jag har Husqvarna närmre hjärtat än tysken men tycker att Stihl:en är riktigt kompetent och om jag minns rätt är Stihl:en billigare, ca 1000 kr. Jag har en på pappret lite kraftigare 345 FR hemma, låt vara
2 svar · 5,6k läst
Z
z_bumbi: Du har en bra början på en kryddcirkel vilket både lockar fjärilar och doftar bra en sommardag. Lätt att piffa till maten blir det också.
8 svar · 5,7k läst
·
N
Nilisa: Hej! Någon i Göteborgstrakten som har erfarenhet av Renovas jord för odling? Har tidigare använt gräsmattejorden som funkade fint till gräsmatta och även utblandas med barkmull och kogödsel i pallkragar. Mvh Linn
0 svar · 1,4k läst
D
Daniel 109: Den ser ju faktiskt lite björkaktigare ut. Körsbär är rödare i barken.
5 svar · 1,8k läst
·
nikasp
nikasp: [citat] Som jag skrev tänkte jag inte lämna den ute men vill inte ha slang som blir som en pinne bara för att det är runt nollan. Bor i Stockholm och tvättar ibland bil och cykel när det är kallt. Högtrycken har en riktigt bra slang som är följsam och lätt att jobba med. Kanske får åka till Swedol och köpa nån premiumslang. Har alltså inte fixat detta ännu utan trasslar med
3 svar · 3,5k läst
prototypen
prototypen: 0 (noll) är stenmjöl. Protte
6 svar · 5,3k läst
Maalox
Maalox: @sblixten det där var en väldigt fin grind -- snyggt jobbat!
8 svar · 28,3k läst
·
S
Småbrukaren: Lägg dig på mage med en lupp så får du svaret.
1 svar · 1,9k läst
S
Sixten76: Tack, ja, bra pris! Är lite inne på ek, men har inte bestämt mig än. Såg att de fanns på något byggvaruhus för typ 80 kr/m. Kan ha varit Hornbach.
16 svar · 13,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Svaret är att det finns ingen bra lösning här. Gräver ni under kronan eller i närheten av den så kommer rötterna att ta skada. Röta kommer att börja uppträda där ni har kapat större rötter. Hur lång tid det tar innan ni ser effekter av skadan beror på dess omfattning, jorden och vädret. Fukt gynnar röta. Jag gissar att ni kanske ser negativa effekter på eken efter kanske 20 år,
4 svar · 2,8k läst
J
jonaserik: Lite att läsa om flaggstorlek kontra stång https://riksarkivet.se/flaggans-storlek https://www.flaggstangskompaniet.se/vilken-storlek-ska-flaggan-ha/
10 svar · 3,4k läst
R
Anonymiserad 238506: [citat] Kan ge det ett försök, min nivå är att sätta min chefs ansikte på en tango dansare. Skicka dom i PM.
1 svar · 1,0k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Denna text gäller för parkslide: Några främmande arter som är eller riskerar bli invasiva i Sverige, men som inte omfattas av några regler Nedan är några av de mest problematiska invasiva främmande landarterna i Sverige. Det finns ännu inga lagstadgade skyldigheter vad gäller dem, men eftersom de kan orsaka allvarlig skada på våra ekosystem rekommenderar Naturvårdsverket att man
1 svar · 1,2k läst
Heij83
Heij83: Taget från Svenskt trä. Utvändiga trappor bör ha mindre lutning än invändiga trappor. Stigningsvinkeln bör vara mellan 17° och 30°. Steghöjden får variera mellan minimalt 140 mm och maximalt 200 mm. Stegdjupet i trappor bör vara minst 250 mm, men trappor med normal lutning har cirka 300 mm djupa plansteg. Steghöjd och stegdjup kan man beräkna med hjälp av formeln 2 x steghöjden +
2 svar · 6,9k läst
L
Lillekitte: Då skyndar jag ut i solen och fixar det nu!
2 svar · 1,9k läst
Z
z_bumbi: Regnträdgårdar (I lera så använd mycket nedbrytbart material och växter med djupa rotsystem). En bäck. Viadukt (lägg rören t ex i en pergola). Gräv ner rören och ta fram dem en bra bit bort. En stenkista behöver inte bli så dyrt. Fixa snygga ränndalar.
2 svar · 3,3k läst
·
J
JerryNilsson: Hej Jo det har gått tämligen bra Byggde min bur, längs rabatten. Eller ja, rabatten har blivit en bur. 60cm hög, (som är höjd-krav) dryg en meter djup. Samt nästan 6 meter lång. Nätat lock hela vägen, tre lock som är 30*200.Detta för att lätt komma djuren, eller framförallt äggen som lägges lite varstans. I somras kläckte jag även lite kycklingar, köpte ägg för att inte få
3 svar · 3,7k läst
·
V
Villainorrland: [citat] Måste säga att den här knepiga vintern med instabila temperaturförhållanden är det frestande med en ordentlig plastbassäng. Bara att hålla undan snön här i umeåtrakten har vart nog, men tö titt som tätt på det :worried:
116 svar · 80,2k läst
·
Drömmenomhus
Drömmenomhus: Tack för era svar, vi är inne på samma linje och träd är förutom deras bidrag till fauna och klimat även vackra att titta på. Behåller det och utvärderar när vi har hunnit flytta in ett tag och känt efter.
5 svar · 3,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Finns ju bra mycket trevligare och mindre arbetskrävande insynsskydd än tujor. Kolla på t.ex. idegran och avenbok.
10 svar · 3,2k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Min erfarenhet är att vidjorna som används för att fläta ihop gärdesgården ger med sig och staketet sjunker ihop. Vårt staket är fem år gammalt och jag är sugen på att dra i skruvar nu...
1 svar · 1,1k läst
·
S
Swedius: Stort tack! Så vi bör lägga gräsmatta redan? Härligt :)
2 svar · 1,4k läst
·
A
AndersS: För er som vill få bort stolpar som enbart används för tele så gäller "Senast 2026 kommer hela kopparnätet vara avvecklat." Men på vissa platser finns fiber hängt i stolparna så där kan de bli kvar. Såg några fina telestolpar, lite nyare, utan röta liggande bakom ett av uthusen:cool: Måste ingå i allemansrätten motsvarande bärplockning om de ligger ute i skogarna.;)
28 svar · 9,0k läst
Höghus
Höghus: En dekal/reklamfirma kan nog fixa vilken font och färg du vill om klistermärken är ok. /Höghus
6 svar · 2,6k läst
·
Kalleohl
Kalleohl: Undrar om det går att göra denna markis "smart"? Motor? Kör med hand vev just nu..
0 svar · 1,5k läst
·
E
erikiiofph7: [citat] Oj, det kommer jag inte ihåg. Det var 1,5 år sen och det blev makadam till slut.
9 svar · 7,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.