Z
z_bumbi: Automaten ser inte ut att vara avsedd för nötter? Jag har en automat för nötter (stålnät) men jag lägger bara i jordnötter om det blir riktigt kallt. Jag köper 600 g talg/frö-korvar och skär upp i mindre delar och de funkar bra i nötautomaten. Fåglarna hackar loss så mycket mat de får i sig och inget hamnar på marken. När det blir kallt så häller jag på jordnötter i
4 svar · 522 läst
·
L
Leafbranch: Hej! Jag har beställt en robotgräsklippare inför våren men jag är kluven på hur jag ska hantera min gräsmatta. Parkslide finns på en mindre yta på baksidan som dels gränsar till min tomt men också in på min tomt där jag klippt förhand i somras. Vet inte hur förra ägaren hanterade det direkt då det är ett dödsbo. Vad tror vi om att köra robotgräsklipparen som vanligt på min
0 svar · 1,2k läst
4774
4774: Kan hålla med om att grusgångar, och i vårat fall grusplan så krävs det både tid och pengar för att hålla det fritt från ogräs. Vi har gett upp då hagen tvärsöver är lysande gul från tidig vår till mitten av sommaren och vindarna ständigt blåser mot oss pga geografin. Har istället börjat uppskatta maskrosornas ständiga överlevnadsförmåga där inget annat än ren napalm
20 svar · 2,5k läst
·
L
L Jan: [citat] Kan nog bli såphalt på vintern.
1 svar · 761 läst
J
jonaserik: Till stolpen kan man kanske få tag på när julgranen kastas ut. Brukar samlas upp på något ställe, annars säljs det på flera ställen. sök på nätet efter Gärdesgårds virke
1 svar · 618 läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Är målet att kunna låsa och låsa upp både från in- och utsidan, eller räcker det med ena sidan (och i så fall vilken)? Och på vilket sätt? Om det bara rör sig om att kunna låsa från utsidan kan något sånt här vara lämpligt (fast vänstermodell): [bild] https://www.granngarden.se/ad-las-original-2435-svart-hoger Då får du en löstagbar nyckel på utsidan, men kan öppna med
2 svar · 1,9k läst
·
D
DrWat: Alternativt så kan du beställa ett måttanpassat fat i stengods som är sintrat (vattentätt) med eller utan glasyr från en keramiker som drejar upp det på ett kick. Jobbar själv som krukmakare..
4 svar · 1,5k läst
Dalbotant
Dalbotant: [citat] Jag har ingen öppen kompost. I våras så vällde de fram från både skogen i norr och åkern i syd så de verkar inte ha några problem med att övervintra oavsett yttre omständigheter.
33 svar · 11,1k läst
·
returen
returen: [citat] en riktigt grävd brunn håller i många 100 år för sök att pumpa ur den helt så är den renoverad locket måste nog av i alla scenarierna dock, kolla djupet och om det ligger några lik på bottnen mm. vattnet lär ju alltid gå att vattna med
1 svar · 779 läst
H
Hybro: Bygg en de snömur mot henne. Typ 2 meter hög.
8 svar · 1,6k läst
·
H
Hybro: Lilla traktorn med dragkrok och kopplas kärra, som vi körde prylar på, var ett eget bygge. Mycket praktisk att ha i trädgården.
2 svar · 1,5k läst
·
J
jonaserik: Lättbetong tåll inte belastning i sidled om det är uppbyggt så innehållet kan bottenfrysa. tjälen kommer att pressa ut plattorna. Ta hellre Lecablock 150 mm och se till att det är lite dränering i botten mot marken, om dom står direkt på. Dom går att putsa eller fästa en träpanel på, annars lite tråkiga att titta på. Ska även vara som en mössa på med överhäng ca 3 cm på
1 svar · 954 läst
Hep
Hep: [citat] Innan du funderar vidare bör du googla vidaxl och se vad andra har för erfarenheter. Även på de ratingsiter där företaget kan och aktivt försöker jobba med sitt betyg är det som bäst mediokert. Siter där de inte kan påverka är betyget uselt.
2 svar · 1,8k läst
T
tengwa: [citat] Hej, undrar också över kvaliteten... blev det affär för din del?
2 svar · 2,7k läst
·
M
MasMats: https://www.amazon.se/dp/B0BH8XX815?ref=cm_sw_r_cso_cp_apin_dp_XH3XDPMGVM5J51M0N1R6&ref_=cm_sw_r_cso_cp_apin_dp_XH3XDPMGVM5J51M0N1R6&social_share=cm_sw_r_cso_cp_apin_dp_XH3XDPMGVM5J51M0N1R6&skipTwisterOG=1 Är detta för stora maskor. 10x10mm? Oerhört slitstarkt där varje tråd i nätet är vävd. Använt det till tak på en större inhägnad för barnens kaniner. Flera gånger har jag av
10 svar · 995 läst
R
Razielim: Som folk har sagt tidigare så är det JAS klippning som gäller för att hålla nere fullvuxna träd. Vinterklippning är vid yngre träd eller om man vill forma trädet på ett visst sätt ( typ mer löv eller mer frukt, eller för att forma trädet att växa mer åt ett visst håll osv ). Anledningen är för att då är trädet fortfarande igång och kan anpassa rotsystemet efter kronans
18 svar · 6,9k läst
·
Z
z_bumbi: [citat] Då behöver ni kolla på hur gården är byggd, hur mycket den används och när samt hur andra i närområdet gör. Ett sätt att spara pengar ör att leja bort både plan och skötsel och sedan när det rullar ta beslut om det är värt att ta tillbaka uppdraget. Min erfarenhet från en ombildning talar för att leja bort så mycket som möjligt vilket gör att styrelsen får tid och
11 svar · 847 läst
F
fribygg: Adventsgran är väl det lämpligaste så här års.
2 svar · 428 läst
·
L
Lutte: [citat] Så då blir det bedömningssport utifrån en handfull lösa stödpunkter, kanske inte så konstigt att det är krångligt med bygglov idag.
43 svar · 13,7k läst
·
Sandra84
Sandra84: [citat] Haha, tack för svar. Det kan vara möjligt, tidigare ägaren har haft katt 😄
2 svar · 819 läst
·
F
Fideliox: [citat] Sitter ett vinkeljärn. Hade man plockat bort det, kanske kapat de.tvp brädorna 10mm så kanske man kunde dragit stolpen närmare och skruvat.
14 svar · 2,3k läst
·
S
sheds: [citat] Det blir nog lite väl stora mängder och att ha det ligga i kanske år.
3 svar · 592 läst
G
Gusam: [citat] Hej! Är också intresserad av detta staket. Blev det detta eller liknande för er del? Har du några tips att dela med dig av? Tack på förhand!
1 svar · 3,2k läst
·
C
Ceciha: Misstänker att det är ett djur som brukar smyga omkring runt vår kaninbur i trädgården. Lämnat efter sig spillning vid upprepade tillfällen… Liknar nästan rådjursspillning men är mindre. Någon som vet vilket djur det kan vara?
0 svar · 817 läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det går säkert att få ut ett protokoll precis som för jordprodukterna. Det nämns att det är pyralidfritt bl.a.
2 svar · 561 läst
S
Stefan.o: En pryl som oftast inte behövs men emellanåt (läs vart 5.e år) ovärderlig att finna!😂
15 svar · 3,5k läst
·
K
kungafsalt: Bra tips! Ja, det räcker att gräva en gång 😅
13 svar · 3,1k läst
·
Z
z_bumbi: Bo in er ett år först. Planera för sophantering (lämna plats för minst tre tunnor), varutransporter, vilken väg vill man gå till huset, cyklar. Ytan runt ytterdörren för barnvagnar, gäster, rullatorer, att ställa ifrån sig i köp osv. Annat. Planera framsidan planteringar. Sen ser ni vad som behövs/ser bra ut i form av avgränsning. Jag skulle t ex lägga kanoten bredvid
1 svar · 590 läst
·
B
BJKALLE: [citat] Många koiägare tar in sina koi på vintern. Men det finns även de som låter de gå kvar ute. Men oftast då med tilläggsvärme och/eller överbyggnad på dammen för att hålla i alla fall 5-8 grader. Gärna en pump som cirkulerar vattnet så att det syresätts, det får inte bli helt istäcke yta för då minska syret ganska snabbt.
12 svar · 6,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.