Trädgård allmänt
Pappa1986: [citat] Jag hade sågat av den ena järnbiten och kört med genomgående bult.
yonna: Någon form av plister? I så fall ett ogräs som dyker upp var som helst.
Staffans2000: Hur som helst. Låt de vara, för snart blir de gott tillskott för fåglar inför den kommande vintern.
Mårten Gustafsson: Säkert men då all sand,jord rinner igenom så ser det inte längre särskilt stadigt ut utan det ser verkligen ut som att något av blocken kommer ge sig vid nästa oväder/snö och is belastning.
Pappa1986: [citat] räcker kanske att köra med en vält och sen fylla i hålen med jord?
Oxymoron: [citat] Jag önskar verkligen att så var fallet, men i ena fallet är det en smal grusgång fram till komposten och sen därefter massor av träd. Den andra har träd omkring sig följ av dike till vägen. Jag gissar att det bästa är att ta med sig lite åt gången, så får det ta den tid det tar.
BirgitS: Om du vill göra det riktiga jobbet själv så finns det troligen andra villaägare här som kan ge dig tips på hur du ska göra. Men du kan inte få tag på en hantverkare som åker hem till dig i forumet. Flyttar sig stenarna för att sanden har försvunnit eller flyttat på sig så det inte längre är ett plant underlag för stenarna?
yonna: Ja, det är trist med "djurvänner" som släpper ut djuren så att de får självdö. Minkfarmar har också funnits i mitt område. Den sista stängdes efter att mitt hus byggdes. Jag har sett enstaka minkar springandes på stenmuren utanför mitt arbetsrumsfönster. Visserligen mörkbruna men pälsen extremt glansig och fin. Enstaka exemplar kan överleva med de betingelser du tydligen har.
Mad_Man: Tanken är att använda det till att sikta matjord som jag köper. Matjorden skall främst användas till gräsmattan och det jag har märkt jorden jag köper innehåller en hel del småsten.
hablam: [citat] Jag Säger nog att det beror på hur du tänker göra. Jag och tjejen min räknade inte med den när vi byggde och vi gjorde heller inget åt tomten förrens året därpå. Då hade vi själva sparat ihop pengar till en gräsmatta och gjorde den då istället. Vill du dock att den ska vara klar när du flyttar in så får den ju självklar vara med på produktionskalkylen.
BigR: [citat] Jag antar att nordsidan torkar livranden mindre.
xLnT: [citat] 0-90 skulle jag säga räcker som förstärkningslager beroende på vad din mark består av. Sen 0-32 som bärlager och 0-16 som slitlager. detta bör inte vara mindre än 25cm totalt och ska packas med ganska tung padda (ej frugan ;)).
anders07: [citat] Ja, just det, ett 32mm PP rör borde ju fungera!
Staffans2000: Nej. Det kan hända den bäste. Jag vet, för det har hänt mig.;)
BirgitS: Ölandstok trivs bäst där det är torrt och sandigt så det är kanske inte rätt val för er tomt i så fall. Det låter som att du har hittat en bra inspirationskälla och de flesta som lägger ner mycket tid på sin trädgård uppskattar ju om någon kommer förbi och vill veta mer.
Drömma: Jag håller på och bygger odlingsbädd av lecablock. Odlingslådorna blir 80 cm höga. Ska man ha platonmatta/isoleringsmatta på insidan för att det inte ska frysa sönder och spricka (pga fukt från regn och i jorden)? Eller räcker det att vi putsar utsidan och målar den? [bild]
Galten: Hej, Jag har ett område i trädgården där det växer höstanemoner i två "ruggar" (de är minst 15-20 år gamla). Mellan dem finns ett område på ett par meter där det mest växer ogräs och sly. Jag skulle vilja röja upp där, jordförbättra och planera en annan perenn som passar ihop med anemonerna Det är rent söderläge (zon 1) och det kan bli en aning torrt utan vattning, tom för
BirgitS: Om den växer på ett allmänt område kanske du kan försöka klippa av de vissna blommorna så att de i alla fall inte kan bilda frön.
Kristina J: [citat] Tack, det svaret hade jag hoppats på, men var orolig för att jorden skulle bli för sur eller på annat sätt otjänlig.
jonaserik: Länge sen tråden kom till. men det går med PL 400 som fäster på det mesta
segv: [citat] Tja, det blir väl stabilare på nåt sätt. Har inte räknat på det, men det verkar vara den gängse metoden. Med en väldigt enkel tråd där hindrar man väl sidostolparna att falla bort från hörnstolpen. Och så har man ju skapat två trekanter på varje sida om hörnstolpen. Trekanter är alltid av godo vad gäller hållfasthet.
HasseTeknik: Om sidan med skador ska ligga synligt uppåt, så finns ett gammalt knep : slå på lite filmjölk eller annan syrad mjölk, så kommer du snart (1 år ?) få lavpåväxt, som döljer. Jag provade det en gång på en stor ( 2 ton ?) sten, som grävts upp med grävmaskin och det blev mycket bra :)
JSE: Borr/bilhammare med långt spett? Då slipper du stå att banka själv.
BirgitS: Man kan ju alltid fråga grannen om hen vill ha det då utifall att hen har en kompostkvarn och vill ha det till marktäckning etc.
topmount: Berget på denna sida ser nyframtager ut, färgskillnaden kommer snabbt jämnas ut.