Trädgård allmänt
BirgitS: Man parkerar alltså på den nedre bilden och sen gäller det att förstå att man ska gå åt höger för att komma runt till ingången som syns på bild 1? Dels är det då bra att det finns en iordninggjord gång åt höger och dels kan man sätta några buskar eller en liten bit staket mellan huset och staketet till vänster, det behövs inte mycket för att det ska fungera mentalt som
Eriksgatan: Konstigt, mitt inlägg här ovanför skrevs i en helt annan tråd, men dök alltså upp i denna. Inte avsiktlig OT m.a.o.
Hamme: Jag ska stängsla in en tomt som vildsvinen gillar att besöka. Den tänkta sträckan är ca 250m, men kan möjligen dubblas i framtiden. 2 eller 3 st 2mm järntrådar kommer användas. Tät vegetation. Räcker det här aggregatet från Granngården? https://www.granngarden.se/elstangselaggregat-granngarden-lme-2303-230-v/p/1205989 Laddenergi: 2,8 J Utgående energi: 2,0 J Tät underveg: 1,5 km
Abies koreana: Troligen ett träd som är ympat på annan rot och det är roten som skickar ut skott. Du kan väl kolla om du hittar ympningsstället strax ovan eller under jord. Det riktiga trädet är svagare och kan inte konkurrera med ympunderlaget om man tillåter det att ta för sig.
TheImprovisor: [citat] Jag betalade 300 kr/m inkl allt. Eller inte riktigt allt, två grindar tillkom. En för passage och en för att slamsugaren skall kunna få enkel access till avloppsbrunnen.
Hemmakatten: 150 liters byttor!! Det är ju lika mycket som ett badkar! Du måste ha skrivit fel!
Jiji: [citat] Ja din är en kaprifol, lonicera. De har äggrunda blad. Lonicera, de som klättrar tillhör lianväxterna. Clematis både slingrar och använder klängen.
Autodidak1: [citat] Det finns inget angivet mått för hur mycket man får höja eller sänka marnivån. Sen att vissa kommuner säger att 50 cm är ok, eller som i Göteborg 60 cm är bara vad dom kommunerna godkänner utan marklov. Marken får i praktiken höjas/sänkas överallt om det inte är "väsentligt". Inte bara på högsta/lägsta punkten.
Jiji: [citat] Ja du tar bort årets blomning genom att göra så, men bara där du klippt så det är inte hela världen. Du kan klippa ner sådant som är i vägen när som helst det kommer den inte att ta skada av. Över huvudtaget är spirea väldigt tålig och tacksam att odla. Om du tycker att det är lite trist att titta på den nu den här tiden rekommenderar jag en liten vårplantering
BirgitS: Tror det är någon sorts tuja (thuja), kanske Brabant, men det var svårt att se säkert på bilden. De räknas väl mer till buskar än till träd. För säkerhets skull vore det kanske bra med en närbild på en liten gren.
Linderödsåsen: Jag skulle satsa på en av Klättervildvinsorterna. När de väl etablerat sig (1-2 år beroende på plantans storlek vid inköp) växer de fort och en planta kan lätt ta hand om 5-10 meter själv. Bara att lyfta upp slanorna som råkar hänga ner. Dessutom enormt vacker röd på hösten. Vi har den själva som insynsfri spalje :-)
svennish: Ska måla lite stenfigurer i trädgården som ska stå ute. Vill inte hålla på att plocka in å ut dessa varje år (som allt annat), så ska vara nån vädertålig färg. Hobbyfärg verkar ju folk måla på typ gravsten så kanske är nått? Hammarlack var nått annat rön jag såg. Har en burk kvar sen i somras. Plus ev klarlack. Ska ju inte till nån 1 liters burk som står och möjlar sen.
Daniel 109: Om det är en vanlig phalaenopsis/brud orchide så ska den definitivt inte ha jord. Då dör den. Samma sak gäller många andra orchideer. I handeln använder man i allmänhet en ”barkkompost”. Men det funkar även att plantera i vitmossa. Men som sagt definitivt inte jord.
svennish: Har en kanariepalm som nu skulle behöva planteras om. Är cirka 80 cm hög. Säljaren på Blomsterlandet talade sig varm om medelhavsjord men den verkar skapligt dyr mot "vanlig" planteringsjord. Går det inte lika bra att ta sån och blanda i lekakulor och tillsätta näring därefter? Kommer ju knappast gå åt en hel 18 liters säck på en vöxt.. Kanske ska tillägga att den stär inne i
C.Lundin: Vill bara tillägga att vid så små gjutningar som några plintar i trädgården så genereras noll eller väldigt lite värme, så det kan man knappast väga in här. Men är det plusgrader och t.o.m. närmare 10 grader så är det absolut inga problem, skulle betongen frysa efter någon dag så är det heller inga problem. Det är i början det är kritiskt och har den väl uppnått 5 MPa kan
Rutred: Jag behöver lite knäcksten för att ersätta syllar som ruttnat. Kanske 20-30 st Bor strax om Solvalla Skriv om ni vill sälja
Matti_75: Du får gjuta större sula bara. Tänk dig ett T.
Tomas GBG: [citat] [citat] Tack, skall jämföra med Marksöjds system.
knipo: Här hittade jag den tråden. https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-taenda-eld-pa-stor-rishoeg.325728/
gullan2007: Hej! Ska till Tyskland o passerar Lubeck. Har någon tips på bra plantskolor och byggvaruhus i närheten? Vad är extra prisvärt? Någon sa nyss att elverktyg är billigare är det någon som vet? Finns det någon kategori i forum för inköpstips?
Marsman80: [citat] Vet inte hur jag ska göra med hörnen. Funderar om jag ska gräva ned stöden några cm under marknivå, då får jag både hjälp att förhindra att de glider isär och kortsidornas stöd kan monteras med vågräta delen utåt istället för innåt för att undvika för mycket kapande. Vad tror du om det?
BirgitS: Det varierar nog mellan olika företag. Om du är osäker på vad som ingår får du fråga företaget.
Husgubbe: [citat] Klart en naturtomt är bäst, jag tänkte mest på att det går att ha en ok trädgård utan gift för det har jag. Lite att har man en trädgård som kräver gift som är förbjudet eller inte orkar rensa mekaniskt är det väl lika knasigt som att jag inte kan släppa mitt båtliv :-)
richardtenggren: Du har inte kollat på en skjutgrind? Spontant känns det som grinden kanske behöver stödhjul eller förspännas. Jag har själv kollat på skjutgrindar då det är vårt enda alternativ, det var dock ett tag sedan, men det finns en tråd om en automatiserad grund här på forumet någonstans.