B
byggarätt: [citat] Det brukar finnas folk som tycker Asp är ogräs av den anledningen du upplever med rotskott!
50 svar · 20,8k läst
·
L
leifherlin: Ursäkta, fel tråd. Jäv...la dator :oops:
8 svar · 4,5k läst
·
Niklasloow
Niklasloow: Så mycket bättre än måla dom vita :)
3 svar · 5,3k läst
·
WzOn
WzOn: [citat] Jag kunde anat det.. Sitter jordankare så dåligt?
2 svar · 4,3k läst
BirgitS
BirgitS: För att svara på det är det nog nödvändigt att veta vad det är för material i filtarna.
1 svar · 1,2k läst
N
nallepu: Min erfarenhet är att man får ett fåtal leveranser under våren och sommaren och därför inte vill ha besvärliga kunder som vill ha en specialbeställning för några tusenlappar och en leverans inom en vecka. Burgers i Sala och Köping brukar jag besöka och så bukar jag besöka Hallstahammar. lite besvärligt att ta sig dit om man inte har bil och det är griniga passagerare på tåget
6 svar · 1,9k läst
V
vedklyv: [citat] Alldeles riktigt. Därmed kan man ju också säga att försilvring, förgyllning och beläggning med andra metaller på elektrisk väg i en lämplig elektrolyt också är en galvanisering.
28 svar · 8,2k läst
S
Stefan1972: tyvärr är det till 90% semibearbetade bussningar man får så de ska oftast brotschas på plats. Vilket kräver sina grejer.......
2 svar · 8,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ja, det är kanske en tolkningsfråga. Du kanske inte ser att det står VARNING
14 svar · 7,8k läst
A
ArneTW: Ett tips jag fick en gång för att räta upp plintar... Var att vattna dem, enligt teorin att jorden runt plinten blir lös och ledig av att bli vattenmättad och sedan dra plinten åt rätt håll med spännband. När jag provat tycker jag vattningen hjälpt till. /ATW
2 svar · 2,3k läst
E
epitaf: Tack ska ni ha, funkade med spett och mothåll!
6 svar · 6,0k läst
·
J
jonaserik: Då kommer den inte att dra 2500W för det är maxbelastning av motorn, ca 35 mm så blir det kanske 2000W, du är helt på rätt spår:D
20 svar · 6,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tyvärr, tror att det är " det grova artilleriet" som gäller, dvs bearbeta jorden 20-30cm ner, blanda in sand och sedan gräsmattejord minst 5 cm över det. (Som sagt, det fanns ju en anledning till att vi hade naturtomt på sista tomten, även fast det är en hel del jobb med en sådan också.)
7 svar · 4,7k läst
S
Smeafan: Hej! Kan det vara gjort innan du flyttade in? Isåfall kanske tidigare ägare har godkänt det. Annars gäller väl att dagvatten ska tas omhand på den egna tomten. Jag hade inte godkänt detta. Mvh
1 svar · 2,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Vi har väl alla blivit översköljda med TV-nytt-bilderna om allt vatten som rinner ut över mark och vägar och ner i källare vid Nissan och Lagan. Hur har ni andra det, som bor här nere i sydvästra Sverige? Hos mig är det lugnt, även om det är blötare än vanligt. Så här mycket vatten på tomten har vi bara haft en gång förut på 12 år [bild] [bild] Hur har ni andra klarat er?
0 svar · 1,3k läst
·
K
Kriff: Tänk på att man inte vill bli bländad av ljuskällan. Man vill se det den lyser upp (muren, trädet etc.) och inte själva lampan/spotten. Sen beror det på läge, höjd avstånd till mur osv. T.ex våran mur som är direkt anslutning till altan o uteplats så satte vi armaturer i överkant mur som ger en fin 'mysbelysning' neråt längs hela muren. De är i varmgalvaniserad plåt som får en
2 svar · 3,7k läst
·
C
cpalm: [citat] OK, det är ofta bästa alternativet. Så länge vattnet kan tas upp på din sida av tomtgränsen och inte rinner över till grannen ser jag inte i sig något problem med att det hamnar nära gränsen.
4 svar · 3,2k läst
BengtH
BengtH: Plasttunna som du sågar i skivor av lämplig höjd
1 svar · 5,4k läst
·
A
Anonym byggare: Jag har en slipersmur som är helt rutten. Vk ska byta ut den till sten. Hur gör ni? Vi ska hyra el liten grävskopa för att gräva ut för vårt nya växthus som kommer snart. Kan den hjälpa med något? Bakom slipersmuren är det jord. Tänkte att jorden inte ska rasa ner på gatan, hur gör man då?
0 svar · 2,3k läst
Joel.I.A
Joel.I.A: Här finns lite mer info om att foga marksten. I utlandet gör det ofta med olika typer av cement/betong. http://www.pavingexpert.com/jointing05.htm
3 svar · 6,9k läst
L
Lenza: Välkommen till forumet. Gällande markinfästning beror valet vilka krav du har på utförandet och hur länge du vill staketet ska hålla. Är tveksam till stolpspjut man slår ner i marken, det blir en tillfälligare infästning jämfört med betongplint. Om infästningen är för klen kan staketet behöva sidostöttor på sikt. Om jag bodde granne hade jag krävt betongplint för ett slarvigt
1 svar · 1,9k läst
·
F
FanPålsson: [citat] Ja du har säkert rätt. Tror du den håller i något år då? Tänker byta någonstans mellan 1-3 år pga stadigare konstruktion. Men pga ökad risk för inbrott i vårt område vill vi iallafall stänga igen infarten, om än tillfälligt
2 svar · 1,8k läst
F
flygarkammen: [citat] Helt rätt! Jag fick svar av en gammal ägare som sa just det, att det är en sorkskrämma.
5 svar · 1,9k läst
·
M
MajkanGbg: Exakt. Under stenplattor har du någon form av bärlager och under det jord (förutom ev dränering, etc). Har du jord hela vägen upp mot husgrunden, så binds fukt i jorden. Även regn tillför mer fukt, som avdunstar längs med husgrunden. Har du hårda plattor med fall bort från huset, leder du bort mer vatten och mindre fukt kan avdunsta och ansamlas närmast huset. Sen hur viktigt detta
6 svar · 3,3k läst
J
johan_paz: Det är inte en smaksak då vattnet är korrosivt, och jag inte har planer att bygga upp ett pumphus med filteranläggning för att filtrera bräckt vatten. Så återigen, någon som har sommarvatten ur borrad brunn? Tips på pump?
4 svar · 1,3k läst
A
Alice B: [citat] Det låter ungefär som jag tänkte! Vad körde du för dimension på brädorna? Har du någon bild på underverket?
3 svar · 4,6k läst
yonna
yonna: Som tidigare föreslagits är armeringsnät en snabb lösning som kan bli riktigt fint. Det framgår inte i din profil var i landet du befinner dig men om det är i tex Skåne kan du med murgröna få (godkänt!), tät och insynsskyddad vägg på en säsong. Då bör du sätta riktigt kraftiga plantor som redan har rankor. Grönskan finns då hela året om. Bor du mer norröver har jag i
7 svar · 4,0k läst
C
cpalm: [citat] Det är inte enda sättet, men förmodligen det enklaste sättet. Gör du ett täckdike syns det ju inte. Du kan ju också gräva en stenkista, försöka jordförbättra, gräva en liten brunn med dräneringspump eller fylla upp så att vattnet rinner iväg någon annanstans. Om man skall jordförbättra sägs det att man inte skall blanda i sand eller grus, utan humusrik jord. Risken är
9 svar · 1,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Man parkerar alltså på den nedre bilden och sen gäller det att förstå att man ska gå åt höger för att komma runt till ingången som syns på bild 1? Dels är det då bra att det finns en iordninggjord gång åt höger och dels kan man sätta några buskar eller en liten bit staket mellan huset och staketet till vänster, det behövs inte mycket för att det ska fungera mentalt som
11 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.