Trädgård allmänt
Farooq: Jaha, det var en larv som jag tog bort för några dagar sedan. Tack så mycket.
yonna: Jag började med häckarna för att just min tomt krävde insynsskydd. Köpte de minsta plantorna och odlade dessa i plastpåsar för att spara 1-2 säsonger - efter nybygget fanns inga trädgårdspengar kvar (detta gäller väl många av oss som bygger). Alla mina häckar blev alltså billiga. Under tiden dessa växte hade jag tid att planera. Massor av goda råd - men de bästa råden som ger
Skodin: Jag har en gårdspump som det står 12 på ena sidan och AH på andra. Kan det vara en AHG som man av någon anledning inte skrev hela namnet på?
Abies koreana: Dammen ser ut att vara modell mindre och det blir då ännu svårare att hålla rent från alger, rörelse i vatten motverkar algtillväxt men svårt i en liten damm. Näringsöverskott i vatten ger algtillväxt, kan motverkas med växter för att skapa bättre balans, det ser ut som blad av näckrosor i vattnet så viss plantering kanske finns. Sedan för att komplicera det ytterligare finns
4774: Sent svar, men räv om du fortfarande ett och ett halvt år senare undrar 😄
Palma71: Hej! Hur gör jag med jord mot husgrunden. Jag har nyligen köpt en villa med källare byggd 1946 och förmodligen dränerat 1989. Källaren ser helt ok ut med avfuktaren på dygnet runt. Nu vill jag snygga till mot husgrunden och är tacksam för alla tips
Ferasp: Jag hade tänkt sätta någon sorts avtäckning på en väldigt gammal mur på min tomt som någon byggt genom att mura ihop en massa osorterade stenar. (Främst för att den slitits ner just av att vatten trängt in ovanifrån, och jag tänkte det skulle vara snyggare att inte bara slänga på mer bruk.) Själva muren är inte speciellt avancerad, säkerligen bara byggd med det som fanns på
JB80: [citat] Tack! Har nu landat i att vi måste ta bort stenarna och gräva som du och andra varit inne på :). Funderar på om vi som är amatörer kan göra detta själva? Behöver man tex ha något redskap som jämnar ut jorden / underlaget när man grävt? Vad gör man med all uppgrävd jord osv. Hur lång tid tar det att gräva upp på ett ungefär. Har man stenar under plattorna osv. Många
Lina Hedberg: [citat] Jättefint!! Men vår damm är så liten, typ 1,5m i diameter….
StefanMJ: [citat] Men snälla någon, grundregeln är: man ska INTE plantera större buskar och träd på eller intill avloppsledningar! Rötter kan växa in i ledningarna och orsaka vaddå? Ja just det! Ju större träd - desto större avstånd. Vissa vattenälskande träd har som regel 10 meter från avloppsledning! Så - har man planterat träd på eller för nära avlopplsedning så får man i princip
Jonas_81: Gräset behöver nog bara klippas och gärna många gånger. lättjobbat är det inte när det vuxit igen. men klipparen ni har fungerar säkert till det men en röjsåg med gräsklinga är bra hjälp att ta första varvet med. Vägen/grusgången är det nog tyvärr bara handjobb som fungerar, troligtvis inte så tjokt lager grus och skrapar man upp med maskiner blir det lätt lite för djupt och
Marlen Eskilsson: Vi hade en stubbfräsare här och Per passade på att fråga honom om det här med stubbfräsning. [bild]
Husdrömmen3: Håller med. Skulle kunna vara sork. Grannen har använt vitlök med viss effekt. Värt att testa.
salvora: Hej. Ja det var ett tag sedan! Jag fick inte svar av någon, men jag gjorde ett prov med en mugg vatten intill grunden. Jag körde närmare och närmare och tittade på vattenytan, den var stilla tills jag kom väldigt nära. Jag körde sedan med lugn i hjärtat nära grunden, men lämnade ca 15 cm marginal. Kort sagt, allt gick bra.
Martin199mtb: [citat] Stolpen till vänster sitter bra den sitter fast i en annan stolpe som är fästes I huset. Men är de andra stolparna till höger om grinden som rör sig
StefanMJ: [citat] Montera en jättefläkt under lövfällningstiden så att löven inte kommer in på din tomt. Hehe...
maah: En uppdatering på gården när kaninerna har bott här ca 4 månader. [bild] [bild] Hålet till vänster är till innedelen som är på ca 4m². Ska byggas en liten isolerad låda där till vintern. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Efter ett tag gjorde vi en sluss med hjälp av kompostgaller. Mindre risk att dom rymmer då när barnen går in och ut.
Langostanten: Då kastar jag på det de jag vill fylla upp lite och ser till att täcka ordentligt :). Var orolig att det skulle bli för dränerande där
fotbollspatte: Hej, satte du någon isolering av något slag (typ platonmatta?) på baksidan innan du fyllde igen? Håller på med ett liknande projekt och undrar om det behövs eller om det bara är att skyffla igen med jord direkt mot stålet?
Silkesnusa: Hur har det gått? Är själv i Aspsly bekämpar tagen och vore roligt att höra hur det gått.
arneri68: Gissar att flagglinan hoppat av trissan och klämts. Har råkat ut för detta ett par ggr. En fällning är nog snabbaste lösningen. Om det är trästång bör den fällas ganska ofta för målning och underhåll. Sitter ingen ögla i berget eller liknande för att ta ner den med spel?
Uno Mögel: [citat] Jag är i princip av med allt detta elände med rotutskott, men det tog flera år. Dom växte snabbare än vad gräset behövde klippas, så det var många timmar man spenderade på knä och klippte bort dom. Folk må tycka att det är vackra träd och det kan jag ibland tycka när jag ser dom på andra håll, men att ha dom på egen tomt är ingen höjdare. När löven faller mörknar
Troberg: De där riktigt fina bollarna behöver vara bollpil/klotpil, och då klipper man bara rent de låga grenarna, så får man en fin ren stam med en boll. Har man flera nära varandra så bildar de ett "tak". Rensar man inte de låga grenarna får man istället en bollformad buske. Jag tror inte du behöver oroa dig för att din beskärning ska skada trädet, pilar är löjligt härdiga. Du kan ta
amoreex: Hej! Ska ner med den här grindstolpen som vi hittade mer eller mindre nedgrävd på tomten för två år sedan.. Planen är att använda den för att göra en dubbelgrind till infarten. Vi har en staketstolpe redan som är 140cm hög som vi delar med grannen som hörnmarkering av tomtgräns. Min stolpe är 180-190cm. Gissar att jag bör gräva ner den ca 1/3 del? Sen fylla på med betong runt om
DE73: [citat] Blev det en fin lilja av löken?
Alle: Äntligen gjutet! Det blev rostfritt rör från Rinkaby. Nu ska det putsas lite och sedan testas. Tack ni som tog er tid med råden👍 [bild] [bild]
mrsnhp: Till nästa år vill jag ha automatisk bevattning till mina fyra pallkragar med grönsaksodling. Har ni några tips på bra system? Planen är att ta vattnet från en regnvattentunna som kommer att hamna ca tre meter från pallkragarna. Sol finns bara på morgonen och halva förmiddagen vid regnvattentunnan, räcker det för solcellsdriven pump eller ska man driva den med sladd? Eluttag finns.