N
nybyggarn3: [citat] Tack för svar. Din åsikt stämmer bra med min känsla sen tidigare. Problemet är att det inte riktigt ryms överallt. Funderar på att bryta av slänten längst ner med en stödmur. På så sätt borde vi kunna hålla nere lutningen på slänten och samtidigt djupet. Skulle kunna bli en mysig sittplats. Kanske en svängd stödmur i trä som lutar lagom mycket för att utföra ryggstöd
2 svar · 6,5k läst
·
M
mangeroffe: Hej, behöver hjälp med att dimensionera för en skärmvägg. Ska sättas upp semi-permanent i väntan på att häcken växer till sig. Skärmen i fråga är vass på rulle från Hornbach. https://www.hornbach.se/shop/Insynsskyddsmatta-vassror-600x180cm/2050762/artikel-detaljer.html Höjden är 2m och vikten är 11kg per 6m rulle. Totalt ska jag sätta 12m. Jag vill lägga så lite pengar som
0 svar · 1,8k läst
F
fiskpAnet: [citat] Men åh, förlåt denna stressade småbarnsförälder som inte ens kommer ihåg att hon skrivit ett inlägg här. Vet du, jag har inte ens tänkt på att det är ett alternativ att bara köra matjord och så. Intressant. Måste se hur illa det ser ut när snön smält. Tusen tack för info och tips!
2 svar · 7,8k läst
·
C
C_Lindberg: Är det någon som har erfarenhet av granit stolpar från Kina eller Turkiet? Gärna bilder som inte är från någon produktkatalog. För och nackdelar?
0 svar · 2,3k läst
J
jonaserik: Just nu innan saven går upp kan du kapa ner ock tjäna ett år
4 svar · 4,9k läst
J
Joroba: [QUOTE="ajtowf, post: 4117713, member: 192552"]Ah hade nästan glömt bort att jag postat här :) Ja, det stämmer det är en 19dtfx som vi har till låns till vi får vår 19dtax (aqua trainer). Vi beställde för snart 1 år sedan och det har blivit förseningar på förseningar pga covid, men nu fick vi låna denna tills vi får vår så sommaren är säkrad. Riktigt schysst av hydropool
3 svar · 3,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: Tänk på att det kan krävas marklov om man ändrar höjden på marker mer än 0,5m från utgångshöjden enligt tomtkartan/detaljplan/områdesbestämmelse. https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/marklov/ https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/marklov/
5 svar · 1,9k läst
·
offlarjon
offlarjon: Har planer på att bygga en keystone mur 50-60 cm hög & totalt 20 m lång, mer som avgränsare mot gata/väg än som insynsskydd (kommer att ha tujor bakom så småningom). Lite nyfiken på vilket mark/förarbete som krävs? Grävdjup? Material? Dränering kanske? Antar att bygglov krävs vid höjder över 50 cm?
0 svar · 623 läst
T
Tompafix: Om det ska vara grus så bör det vara ett ordentligt lager för att slippa ogräs Ja har grus o olika tjocklek runt i trädgården. Där djupet på gruset är 20-30cm växer i stort sett inget ogräs, men vid tunnare lager hittar ogräset lätt fäste. Gräsmatta måste klippas grus måste rensas. Men lägger ni en ny duk och lägger ett nytt lager grus så brukar ogräset vara lätt att dra upp
3 svar · 1,9k läst
·
Hus tomte
Hus tomte: [citat] Sett nån mindre för 3500 kanske ska satsa på den ändå:thinking:
41 svar · 14,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Bär ut krukorna igen. De är ju vana vid temperaturer kring 0 grader efter en vinter med snö men absolut inte vana vid 15 grader eller vad du har i ditt fönster. Det är ju inte så att det blir varmt under ett täcke med löv och snö utan det gör ju bara att temperaturändringar går långsammare.
4 svar · 845 läst
Karlia
Karlia: Jag har gjort och målat. Inte tryckimpregnerat. Hållbarheten, ena lådan höll i 12 år,den andra ca 9.
1 svar · 1,9k läst
Z
Zingonr1: Hej på er alla. Jag behöver er hjälp. Jag har köpt 6 st Hunter I 20 4" på Rinkaby rör. Hur hade ni placerat dessa för att få bäst spridning? Bifogar bild. Blå fyrkant är där jag har filterbrunn och pump. Röd fyrkant är huset till klipparen. Tack på förhand [bild]
19 svar · 7,1k läst
·
D
D.anne_85: Jag har marksten som har påväxt av, vad jag tror är lavar, se bild. Jag ser två alternativ för att göra rent markstenen, antingen högtryckstvätt med terasstvättsmunstycke eller algtvättmedel och skrubbning. Är det någon här som har erfarenheter av att ta bort lavar från marksten och kan ge tips och råd kring bästa metod? Finns det risk att någon av metoderna förstör stenarna?
0 svar · 4,1k läst
·
MollyMoon
MollyMoon: [citat] Hej, hej Nämen det finns inte i Sverige.. ännu. Kollar ofta. Har väl hittat nån ful, ranglig i tryckimpregnerat eller nån svindyr i plåt. Känns som om det tar några år till innan nåt företag hajat? Jag menar, tänk vilken affärsidé. Alla villaägare vill väl ha en snygg soptunneförvaring? Tipsa gärna om du hittar! Har börjat skissa på en egen, men det hade varit snyggt
4 svar · 8,5k läst
·
B
Bob Macahan: Sitter själv och letar en skrämma för att skydda hönorna mot iller nattetid. Har kollat mycket på Voss sonic men det finns även Niteguard https://www.niteguard.com/ från USA. Vad kom du fram till? Har du provat något du kan rekommendera?
2 svar · 10,4k läst
S
Swind: [citat] Ja låter ju såklart smart. Tack för hjälpen kommer nog bli bra!
6 svar · 6,8k läst
Jiji
Jiji: [citat] Gräsklippning är ju också en form av motion. :D Det är mitt starkaste argument gentemot övriga familjen. Och de håller faktiskt med nu för tiden. :rofl:
8 svar · 6,4k läst
ricebridge
ricebridge: mja, först och främst skulle du ha virat markduk runt röret, så det inte sätts igen. I övrigt är jag inte riktigt säker på hur du menar?
1 svar · 2,4k läst
·
B
bullemedbulle: Ser ut som att det är det! Tack för hjälpen :D Har någon tips vid beskärning av en sådan häck? Vi vill gärna hålla den i ungefärlig höjd som den är nu, ska vi då klippa ner den något för att låta den växa under sommaren sen klippa igen osv? Finns risk för att den glesas ut? Har förstått att de växer snabbt och mycket dessa.
3 svar · 3,2k läst
·
V
Vildparti: Eller bara helt enkelt ha ett högre kantskydd? Men vill ändå inte gräva vidare djupt? Hur djupt går att göra som minst? Jobbigaste med lådan är väl om marken inte är jämn så allt kanske är en dum och bökig idé?
1 svar · 971 läst
C
carlfredrik: [citat] Perfekt! Då är jag med! :) lite ny på alla olika delar hehe
8 svar · 8,8k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Många använder en gammal pinnharv, brukar gå att hitta billigt https://www.klaravik.se/auction/product/fingerharv-pinnharv-slattharv/
1 svar · 3,9k läst
Jonasjf
Jonasjf: Håller med ovan ang att skippa fräsen och bara täcka marken med organiskt material. Om du har möjlighet så kolla om nått stall eller gård i närheten har en kasserad ensilagebal du kan få. Massa prima täckmatrial.
16 svar · 3,8k läst
P
polarsson: Nötterna som bodde i mitt hus innan hade rörgjutit 80 cm ner :crysmile:. Jag undrar vad de torkade där....:crysmile:
9 svar · 4,5k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Stapla den så luftigt som möjligt bara. Dvs. Stapla inte alls, utan kasta in den, så blir det mycket luft emellan pinnarna. Staffan
4 svar · 2,9k läst
E
Erik Salhammar: [citat] det var inte 55 år sedan då? Vad la de för sten, var det grus då eller? :)
50 svar · 33,7k läst
·
Le akim
Le akim: Säkert försent men såhär blev den jag byggde. Tyvärr massor med skador på vissa stenar på vissa pallar. Lastas och lossas säkert oförsiktigt. Dom hävdar att det inte kommer synas med tiden men det känns tråkigt att betala fullpris och sen bygga med flisade/kantstötta stenar. Så jag lämnade tillbaka alla som jag inte själv från början valt och handplockat och bytte mot felfria
7 svar · 6,4k läst
·
S
Snickerick: Kollade på biggi, uppfattade de som dålig kvalitet. Blev en från Berglund istället.
22 svar · 19,1k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Asfalt spricker inte så mycket om det inte är stora träd (med rötter) i närheten eller om det bara är för gångtrafikanter
1 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.