Svara Nytt ämne
  1. 2008-05-17 18:46
    Svara | #1

bearpowers avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: maj 2008
    33 år
    Hallands län
    268 inlägg
    Gillad 1 gånger
    30 bilder

Komposttunna

Någon som vet om det drar till sig mycket flugor, mycket lukt eller annan skit om man har en komposttunna i ena hörnet av trädgården. (trädgård på ca 400m2) Man vill ju försöka vara lite miljövänlig och samtidigt försöka att inte fylla vanliga soptunnan på ett par dagar. Vad säger ni`?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-05-17 19:02
    Svara | #2

Gudfader Medlem: jan 2007
    Uppsala
    8 156 inlägg
    Gillad 2 gånger
    55 bilder
    Nej, en välskött kompost varken luktar eller drar till sig skadedjur. En dåligt skött kompost kan däremot göra det, men det är inte rocket science att hålla komposten i hyfsat skick.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-05-17 20:01
    Svara | #3

bearpowers avatar
    33 år
    Hallands län
    268 inlägg
    Gillad 1 gånger
    30 bilder
    Precis. Och har man en komposttunna så är den ju sluten så då ska det inte komma ut någonting heller ju....

4. 2008-05-20 09:40
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2005
    498 inlägg
    Gillad 1 gånger
    17 bilder
    bearpower skrev Visa original
    Precis. Och har man en komposttunna så är den ju sluten så då ska det inte komma ut någonting heller ju....
    Ja, helt tät är den ju inte, tex finns det dräneringshål på undersidan.

5. 2008-05-20 22:46
    Svara | #5

bearpowers avatar
    33 år
    Hallands län
    268 inlägg
    Gillad 1 gånger
    30 bilder

japp

Jo...det förstås. Men den e i alla fall fräsch att ha i trädgården.

6. 2008-05-20 23:38
    Svara | #6

yonnas avatar
    Gudfader Medlem: dec 2002
    4 183 inlägg
    Gillad 8 gånger
    1 bilder
    Sätt den gärna på en grusbädd så att det inte blir grisigt runtomkring. Den läcker lakvatten som - enligt de äkta miljövännerna - inte är vidare miljövänligt. Man jag har varmkomposterat i 25 år och har fått ut mycket mylla årligen. Man bör inte sätta kompost dikt intill grannen såvida inte grannen också har kompost på sin sida tomtgränsen.

7. 2008-05-21 01:15
    Svara | #7

bearpowers avatar
    33 år
    Hallands län
    268 inlägg
    Gillad 1 gånger
    30 bilder
    Det ska jag göra..det var ingen dum idè. Tack

8. 2008-05-21 09:06
    Svara | #8

Gudfader Medlem: jan 2007
    Uppsala
    8 156 inlägg
    Gillad 2 gånger
    55 bilder
    Fast jag skulle vilja säga emot lite.. Jag misstänker att maskarna kanske inte helt gillar att krypa igenom en grusbädd? Och det borde bli väldigt lite lakvatten om man inte vattnar komposten för mycket?

9. 2008-05-21 20:38
    Svara | #9

bearpowers avatar
    33 år
    Hallands län
    268 inlägg
    Gillad 1 gånger
    30 bilder
    nu får ni enas....grusbädd eller inte?

10. 2008-05-21 23:52

Peterltjs avatar
    Junior medlem Medlem: feb 2005
    32 år
    Västmanland
    67 inlägg

I en varmkompost trivs inte maskarna, det blir för varmt. Nedbrytningen sker av microorganismerna.

11. 2008-05-22 00:59

yonnas avatar
    4 183 inlägg
    Gillad 8 gånger
    1 bilder
    Peterltj skrev Visa original
    I en varmkompost trivs inte maskarna, det blir för varmt.
    Nädu - det stämmer inte . Det är bara mitt/övre skiktet som brinner och sedan blir det successivt svalare närmare ytterkanterna. Jag har precis skrotat min dyrbara Rolate som funkat i 25 år och den har tagit allt trädgårdsavfall, fallfrukt, rotogräs och rubbet från köket. När jag tömt den 2 ggr/året har det kryllat av mask i nedre delen av komposten. Har aldrig tillfört vatten, däremot ngra cm färskt gräsklipp under sommaren. Om vintern, när den inte brinner ngt vidare har jag strött ett par nävar ogödslad torv som ytskikt ibland. Den är mustät men inte masktät. Det räcker nog med ett par maskar - det blir naturligt en maskbarnkammare därinne.

http://http://www.konsumentverket.se...llare_2004.pdf
    Senast redigerad av yonna 2008-05-22 01:06

12. 2008-05-22 08:57

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2007
    335 inlägg

3 bilder
    Jag läste ett "bäst i test" http://www.biokub.se/ICA-kuriren.pdf
    och köpte sedan en Biokub som varit riktigt bra. Den har vi aldrig behövt vattna - däremot ge lite sågspån parallellt med avfallet. I vårt vanliga köksavfall blir det normalt för mycket kväve och vatten och då fixar sågspån/tidningar/hushållspapper osv det.

Låter sedan några månader sedan den första vila och lägger istället i en nyinköpt. Nästa vår har vi finfin jord i den första...
    Senast redigerad av Aniska 2008-05-22 09:00

13. 2008-05-22 23:30

yonnas avatar
    4 183 inlägg
    Gillad 8 gånger
    1 bilder
    Låter lyxigt med två varmkomposter ... . Låter bra att du är nöjd med Biokub. Jag håller just nu på att välja mellan den och Rolate. Nackdelen med Rolate är att den är tung att tömma om man är ensam - framför allt är locket jobbigt att lyfta av. Jag efterkomposterar i två soilsavers och blandar då in en del färskt gräsklipp.

Aniska - har du fått in några mördarsniglar i komposten?

14. 2008-05-23 08:59

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2007
    335 inlägg

3 bilder
    Så dyr den ju inte... Som investering betraktad...

Än så länge har vi inga sniglar alls i trädgården, de närmaste är 1 km bort och där klipper de varje morgon så vi får väl se. Läste dock ett tips för odlingsbäddar där de hade satt eltråd runt med ngn cm mellanrum . När snigeln kom i kontakt med bägge trådarna fick den ström så den dog. De lär också ogilla vanlig koppar tex i en tråd runt bädden.
    Senast redigerad av Aniska 2008-05-25 17:21

15. 2008-05-24 11:53

bearpowers avatar
    33 år
    Hallands län
    268 inlägg
    Gillad 1 gånger
    30 bilder
    eftersom jag aldrig haft en komposttunna så undrar jag....var tömmer man den sen?