Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Marlene Eskilssons avatar
    Administrator Medlem: Jun 2001
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 1039

Belysning i trädgården

Jag pratade med belysningsexperten Torbjörn Eliasson om hur man bäst ljussätter trädgården:

http://www.byggahus.se/artiklar/belysning-utomhus

2.    länk #2
    T&Hs avatar
    T&H
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007
    Ålder: 43
    Län: Blekinge

Mycket bra artikel. Går ute med hunden mycket om kvällarna och ser hur folk gjort. Tycker det är alltför vanligt att man sätter belysninen i snörräta rader som leder tankarna till tennsoldater eller till och med gravplatser. En sak som jag själv gjort mig skyldig till är att man har för mycket ljus eller på "fel" ställen. Ett tips är som sagt att ha kablarna lösa i trädgården under testperiod och prova sig fram. Jag kommer att göra precis som Torbjörn förslog att belysa mitt vita trädgårdskjul längst bort på tomten. Då får man en känsla av rymd och något att fästa blicken på när man kikar ut från köksfönstret.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Sep 2011
    Län: A

Hej
    Jag skulle vilja ha möjlighet att lysa upp större delen av min trädgård rejält en liten stund varje kväll. Jag har inga grannar utan bor helt isolerat. Jag vill ha det riktigt ljust och är medveten att det kommer att se ut som en fotbollsplan på avstånd. Men, ingen blir störd.
    Nu skulle jag behöva tips till belysning/armatur.
    Jag har kollat in halogenstrålkastare på Biltema - skulle det funka?

Tacksam för tips!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42