25 488 läst ·
14 svar
25k läst
14 svar
Lövblås/sug funkar dom?
Min erfarenhet är att blås funkar bra och sug lite mindre bra. Vår maskin är på 1600W så din 2400 wattare kanske är bättre. Löven skall vara torra och inte ligga i alltför högt gräs, då funkar det bäst. Sen tycker jag personligen att nåt värre oljud än en lövblås är svårt att hitta, så har man känsliga grannar så är det bäst att se upp kanske.
jag hyrde en sådan där man har på ryggen förra hösten. Den funkade bra även om man blev lite trött i armen efter ett par tusen kvm. För att köra en mindre trädgårdstomt känns det dock lilte överarbetat....
Jag köpte en bensindriven maskin på Bauhaus i deras fyndlåda, 750 spänn vilket var halva priset.
Funkar kanon som städmaskin om inte annat, städat av hela ladugården med blåsen och det funkar superbt.
Lövblåsning ägnade jag mig en halv dag åt för att rensa tomten från lönnlöv...gick bra men toig tid för jag väntade för länge så det blev lite fuktiga blad. Men det funkade.
Det roliga var dock att nästa dag var gräsmattan lika full igen eftersom lönnen vräkt ner massor igen. Struntade i det just då och dagen efter kom det en rejäl blåsdag som sopade fullständigt rent...
Frun blev impad av min städiver och jag höll god min....
Funkar kanon som städmaskin om inte annat, städat av hela ladugården med blåsen och det funkar superbt.
Lövblåsning ägnade jag mig en halv dag åt för att rensa tomten från lönnlöv...gick bra men toig tid för jag väntade för länge så det blev lite fuktiga blad. Men det funkade.
Det roliga var dock att nästa dag var gräsmattan lika full igen eftersom lönnen vräkt ner massor igen. Struntade i det just då och dagen efter kom det en rejäl blåsdag som sopade fullständigt rent...
Frun blev impad av min städiver och jag höll god min....
Sugfunktionen drar väl in löven i en säck, den måste ju bli full direkt = jobbig springa tömma hela tiden?
Blåsfunktionen borde ju blåsa en ränna i löven men inte samla ihop dom eller? Ser framför mig hur jag "delar havet"...
Blåsfunktionen borde ju blåsa en ränna i löven men inte samla ihop dom eller? Ser framför mig hur jag "delar havet"...
om du inte har stelopererade armbågar brukar det gå bra att svänga munstycket fram och tillbaka framför dig, då blåser du alla löv framför dig och slipper jesussyndromet.gluecifer skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 190 inlägg
Har en billig variant från Bauhaus och tycker väl att den är okej, men det är i princip lika jobbigt att släpa runt den som att räfsa för hand. Enda fördelen är väl att den komprimerar löven om man suger upp dom, men då blir den ännu tyngre. Oväsendet kan väl jämföras med 3-4 startande Jas-plan ungefär.
Vet att det har varit en del problematik kring funktionen sug då sten har sugits in och förstört fläkten. Tror t.o.m. att Husqvarna övergav sin sug och blås och bara sålde blås-varianten. Hur det är idag vet jag inte om de har kommit till rätta med sug/sten-problematiken
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för alla svar, det låter som dom har lite för många begränsningar för mig, har dessutom inte en så stor tomt. Får kanske ta hit någon med en STOR blås som gör jobbet, det går väl att dra av som hushållsnära tjänst, så blir det inte så dyrt.
/Mattias
/Mattias
Jag köpte en billig för att prova (300 hundringar) se ut som alla de andra. Tycker det var mer trams med den, så nu hänger den på väggen till ingen nytta. Löven stoppade hela tiden igen sugfunktionen, säcken är av finmaskigt nät som blåser ut den jord och annat skit som kommer med in, man ser ut därefter. Men blåsa! var skall man blåsa bort löven, om om det även blåser ute den dagen, så tycker jag att löven skulle fara all världens väg. Nej Tack, det är betydligt enklare med räfsan.
Jag kör över löven med gräsklipparen istället, finhackat och bra, så får de ligga där över vintern och ge näring till gräsmattan. Fast det är ju samma problem som med lövsugen om det är fuktigt ut, de fastnar och sätter sig om en klump under gräsklipparen.
Brukar göra det samma.. Ställer in gräsklipparen på högt läge (vill inte klippa mattan för hårt så här års) och sätter på uppsamlaren.. sen kör jag över mattan och damsuger upp löven med gräsklipparen.. man får ju fin fina hackade löv att strö i rabatten eller annat.Gladh skrev:
Min Lövsug/blås har jag nog bara använt 2 ggr och det har vatt till att blåsa rent altanen. Dom för ju ett JÄDRANS oväsen. Sugfunktion har jag bara testat lite men ingen höjdare för man blir själv skitt som attans av småpartiklar den trycker ut genom påsen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden