Hej!
Har tagit över en gammal sommarstugetomt där denna växt/blomma var planterad runt huset.
När sommarstugan revs tog jag tillvara på dessa. I våras när de kom upp, hade de lite ludna blad och har sedan dess vuxit till att bli jättestora plantor, mer som buskar, över en meter höga. Jag vet inte vad det är för växt? Det kommer inte några direkta blommor utan ni ser att det är som små små gula "knoppar" bara.
Vad är det här för växt?
Är jättetacksam om nån kan hjälpa mig...
Tack!
/K
Har tagit över en gammal sommarstugetomt där denna växt/blomma var planterad runt huset.
När sommarstugan revs tog jag tillvara på dessa. I våras när de kom upp, hade de lite ludna blad och har sedan dess vuxit till att bli jättestora plantor, mer som buskar, över en meter höga. Jag vet inte vad det är för växt? Det kommer inte några direkta blommor utan ni ser att det är som små små gula "knoppar" bara.
Vad är det här för växt?
Är jättetacksam om nån kan hjälpa mig...
/K
Hej
Med förhoppning om att nån lättare ser vad det är för blomma/buske så här är 2 nya bilder.
Ser fram emot att någon kan hjälpa mig med den här!!
/K
Med förhoppning om att nån lättare ser vad det är för blomma/buske så här är 2 nya bilder.
Ser fram emot att någon kan hjälpa mig med den här!!
/K
Är tyvärr ingen expert på vår flora och bilderna är svårtydbara. Det första som ändå är viktigt är att fastslå att det inte är
Den andra bilden är dålig och kan i princip vara vad som helst ...
Kolla den tredje bilden;
Vi får hoppas att det dimper in någon botanikexpert i forumet.
eftersom den är mycket giftig. Det gäller alltså bilden 'inomhus'.
Den andra bilden är dålig och kan i princip vara vad som helst ...
Kolla den tredje bilden;
; kan detta stämma?
Vi får hoppas att det dimper in någon botanikexpert i forumet.
Hej
Tack för era svar. Nej den är inte taggig - ganska len?! Det verkar tyvärr inte stämma nåt av förslagen - men tusen tack för er hjälp. Kanske har ni fler bra förslag? Om inte, har ni några bra tips på "forum" för trädgårdsfrågor?
Tack!
Tack för era svar. Nej den är inte taggig - ganska len?! Det verkar tyvärr inte stämma nåt av förslagen - men tusen tack för er hjälp. Kanske har ni fler bra förslag? Om inte, har ni några bra tips på "forum" för trädgårdsfrågor?
Tack!
Ok, sista försöket - här är två nya bilder. Man får ju inte ladda upp så tunga bilder så jag kan nog inte vara mer detaljerad än så här. Håller tummarna för ett bra svar nu!
Nej, det är inte dragon, den har inte så där flikiga blad. Jag tycker också att det påminner om något åt malörtshållet men jag har letat runt i det släktet (där också gråbo ingår) utan att hitta något som passar riktigt...
Tycker också att den påminner om malörstambrosia: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/ambro/ambrart.html
...men den är ettårig och din växt verkar vara perenn, eftersom du skrev att du hade flyttat den och den växte upp igen, eller?
Säkraste stället att få svar på är nog som sagt forumet på odla.nu, avdelningen för prydnadsväxter...
Tycker också att den påminner om malörstambrosia: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/ambro/ambrart.html
...men den är ettårig och din växt verkar vara perenn, eftersom du skrev att du hade flyttat den och den växte upp igen, eller?
Säkraste stället att få svar på är nog som sagt forumet på odla.nu, avdelningen för prydnadsväxter...
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/ambro/ambrpsi2.html
Jag tycker fortfarande bilderna är svaga ...
Jag tycker fortfarande bilderna är svaga ...