Varför inte räkna ståndare och pistiller? Det är ju faktiskt så man fortfarande gör för att artbestämma en blomma.
Men jag tycker nog att blomman liknar sträv ambrosia, du kan ju alltid kontrollera om den har honblommorna och hanblommorna på olika ställen (sambyggare). Hanblommorna ska finnas i axen och honblommorna i bladvecken. Den blir ca 70 cm, blommar nu och växer på jordhögar o dyligt ( troligtvis hög kvävehalt i jorden)

Vad kul med era svar.. jag tror att vi börjar hitta en lösning efter att ha tittat på de länkar ni skickat - det torde vara nån typ av ambrosia - säkerligen en perenn eftersom jag grävde upp den tidigt i våras. Läste att man ser denna som ett "ogräs" - kanske är det då bäst att göra sig av med mina "monster".

Stort tack till er som hjälp mig på traven!

Ja, det rör sig. Obs dock att strävambrosia enligt virtuella floran har enkelt flikiga blad men växten på era bilder har dubbelt flikiga blad, d v s flikarna är i sin tur flikiga. Men det kanske finns varianter eller korsningar eller så...? Är ingen botaniker...

I bildfunktionen kan du ladda upp stora skarpa bilder (5 MB stora bilder). Bilderna kan du sedan infoga in i trådarna i forumet (genom att klicka på "kopiera in i forumet").

vi två skrev:
Ok, sista försöket - här är två nya bilder. Man får ju inte ladda upp så tunga bilder så jag kan nog inte vara mer detaljerad än så här. Håller tummarna för ett bra svar nu!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.