tallmilan skrev:
Beställ från USA, det finns en modell som inte behöver el, den är naturligtvis bättre (110v vs 220v), men framför allt är driften ganska dyr om man ska göra rätt medtabletter, filter etc.
Tabletterna kostar ingenting i USA i jämförelse p.g.a åtgång och marknad.
Jag försökte beställa dofttabletter och co2-patroner från USA för några dagar sedan men fick besked idag att ordern inte kunde expidieras. Varorna klassas tydligen som farligt gods:

"We will not be able to ship the following items because it is considered to be Hazardous Materials and cannot be shipped internationally"

Trist, eftersom priset hade blivit drygt en tredjedel av det svenska trots en fraktkostnad på 20 dollar. Detta på 2 3-pack tabletter och 2 3-pack gaspatroner.

Det finns ju flera sorter maskiner för ändamålet, SkeeterVac, Mega-Catch, Mosquito Magnet, Black Hole etc. Är det verkligen ingen som använt någon av dessa maskiner? Det är mycket pengar för att chansa och hoppas på att det fungerar.

Briljander, har du personlig erfarenhet av ThermaCell? En lite snabb sökning på nätet ger en ganska positiv bild av apparaten i alla fall, men personliga erfarenheter från ett svenskt perspektiv skulle uppskattas

När knotten väl kom i stora mängder så fylldes behållaren/filtret för mygg/knott på ett par dagar. Ingen tvekan om att knotten dras till maskinen, när solen försunnit är det alltid en svärm runt insugningsdelen. Maskinen funkar bra men det innebär ju inte att det blir knottfritt på resten av tomten, i alla fall inte om man har så mycket knott som jag har.

Japp, både i egenskap av försäljare och som privatperson. Den fungerar riktigt bra. Enda som kan ställa till problem är om det blåser kraftigt men då brukar det å andra sidan inte vara speciellt mkt mygg.

Om det är problem med frakten från USA finns det två sätt.
1. Prova annan säljare.
2. Ta det via en "forwarder" typ http://www.myus.com/

Jag köpte en mosquito magnet på ebay.com i augusti. Ny i kartong, betalade 1500.- inkl frakt och moms!!!!!!!! Hade lite tur, samtidigt som dollarn var billig då.

Hej,
jag blåser liv i en gammal tråd....
Vi har funderat på en sån länge nu för vi kan i princip inte vistas utomhus efter kl 19.00 på kvällen. Det känns lite tråkigt.
Vårt hus står liksom i mitten på en avlång 1800m2 stor tomt. vi har en uteplats på baksidan och en på framsidan en bit från huset.
Kan en mosquito magnet deftender klara att hålla odjuren borta eller är det bara att kasta pengarna i sjön?
och hur funkar en sån tillsammans med katt och småbarn?

linkentuss_ skrev:
och hur funkar en sån tillsammans med katt och småbarn?
De får inte myggbett heller efter att ni skaffat en mosquito magnet :-)
(självklart är det inte något problem)

vi köpte en mosquito magnet i dag, redan efter några timmars drift så var nätet i påsen täckt av mygg :)
dom där patronerna för renblåsning som inte copp hade eller kände till nåt om när jag frågade, skulle det inte gå lika bra med vanligt tryckluft? det sitter ju en vanlig däckventil som man skruvar adaptern för patronen på....

pellefant skrev:
vi köpte en mosquito magnet i dag, redan efter några timmars drift så var nätet i påsen täckt av mygg :)
dom där patronerna för renblåsning som inte copp hade eller kände till nåt om när jag frågade, skulle det inte gå lika bra med vanligt tryckluft? det sitter ju en vanlig däckventil som man skruvar adaptern för patronen på....
Mitt tips skulle vara att fråga http://www.acreto.se/ så du inte riskerar att göra något opassande.

I instruktionen står det att det är komprimerad luft om jag inte minns fel, jag kan ju kolla med dom. Nu måste behållaren tömmas ungefär varannan dag så nog funkar den! Hur vet man när gasolen är slut? Utan att tex väga tuben.

pellefant skrev:
Hur vet man när gasolen är slut? Utan att tex väga tuben.
Skvalpar det i tuben när du vickar på den är det gas kvar. Ett tips är att byta till en genomskinlig kompositflaska vid nästa byte, då kan du se hur mycket gas som är kvar

/Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.