Jag såg igår att jag har fått något i mitt äppleträd. Nu har jag ingen bild men det är som ett tätt tätt spindelnät med små svarta prickar i och så är där larver som mummsar på mina blad.

Vad kan detta vara för något och hur blir man av med dom? Det är en 5-6 "spindelnät" i ett specifikt område.

Hej,
Jag skulle tro att det är spinnmalslarver. Sök på google så kan du få se riktigt "otäcka" bilder! Har larverna ännu inte blivit alltför många så kan du prova att plocka bort dem för hand o sen bränna dem. Har hört andra som löser problemet på detta sätt. Dock brukar träden oftast överleva larverna (dör endast i undantagsfall). Skulle tro att väven försvinner när larverna blivit fjärilar...

Vi har också dessa i våra äppelträd, och det är nog spinnmal.
Vet inte om de heter äppelspinnmal när de sitter i äppelträd?

Vad jag kan minnas så förstör de mest bladen och inte frukten.
Jag har testat ett tyskt tips, att strö torr kaffesump på marken runt
stammen, återstår att se om det hjälper.

Vi testade även att sätta klibbiga remsor av tejp runt nedre delen av stammen
som dessa larver skulle fastna i när de klättrade upp i trädet - funkar inte!

Jocke

Jag tror också det är äpplespinmal. Symptomen stämmer in ganska väl. Läser här ur "faktablad om växtskydd":

Äpplespinnmalen lever vanligen på äppleträd. Den påträffas ibland också på andra fruktträd samt slån, oxel och hagtorn. Denna art uppträder oftast på några enstaka grenar och förosakar mer sällan kalätning av buskar och träd. /.../ Kolonierna är mindre mindre än häggspinnmalens och larverna flyttar sig innan de har ätit upp alla blad inom en invävd gren.

Åtgärder
Riv sönder spånader och kläm ihjäl larverna. I undantagsfall bör gift tillämpas och då ett låggiftigt pyretrum preparat (t.ex. Pyrex) som sprejas så att det direkt träffar larverna.

-----

Limring som nämndes hjälper inte mot spinnmalar utan mot frostfjärilen som kryper upp längs stammarna för att lägga ägg.

/Kalle

Det hänger rätt så lätt till så jag tar helt sonika och klipper av nästet med en sekatör och fångar upp det i en plåthink varpå jag spolar lite tändväska och slänger en liten sticka.

Klart - för tillfället iaf.

låter som en god idé! :)

Hej, jag har fotoalbum på sidan Fotoalbum INDEX

Marielotta i södra Skåne heter jag där...man kan gå in och kolla på de olika albumen. I mitt ena fotoalbum som heter odjur finns det bild på äppelspinnmal som fanns i vårt äppelträd. Klämde ihjäl dom och sprutade med såpa o vatten.

Kapar tråden lite med en fråga , vad har jag fått på bladen i vårt äppelträd ?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planterade det i våras och det verkar trivas bra i övrigt ..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.