:( Jag VILL ha ett träd som ger balla kojor... har någon ett förslag nu när pilen inte funkar... :'(

Skiiiiiiiiiitbra Pelle... Å sen kan jag klippa den som en anka ;D

;D ;D ;D ;D

En hängbjörk kanske?

Jag vet inte om jag går med på det.... :-/
Efter GF passerande förbi vår tomt och hans rekommendation att behålla trädet, tror jag att vi kommer att göra det ;D ;D

Det blir ingen ekbänkskiva, jag kan behålla graniten ;D ;D ;D ;D ;D

Men jag såg att Bauhaus har trevliga lekstugor, kan man inte sätta upp dom på långa pinar? ;)

Ha Ha... Hängbjörken är bästa förslaget hittills, fler såna tack :)

Det ska nog vara något snabbväxande...ska du odla fram ett träd som kan bära en koja med dig i innan du hunnit få rullator, eller barnen, så får du nog försöka fixa nån frostsäker, muterad regnskogsvariant... ;D.

Jag tror att bambu växer snabbt. Men den kanske bara växer i Kina?

Sen vet jag inte heller om den har några likheter med pilar och hängbjörkar. Den kanske bara blir en rak pinne.

Om du sätter storvuxen bambu kan du faktiskt få en riktigt fin myshörna för ungarna - visserligen inte nåt att klättra i men du kan ganska snabbt få en spännande lekmiljö. Sätt ca 4 högväxande bambus i kvadrat med en innegård på minst 8 kvm. Vattna rejält de första åren.

Se till att
a) denna lekgård finns åtminstone 5 meter från hus & grund
b) det finns möjlighet för traktor att ta sig in till platsen när ungarna växt upp & du vill bli av med eländet

Eller så väntar du på att de självdör. Det gör de vart hundrade år. Då blommar de och lägger av. Såvida de inte frösprider sig - men då skall man bara vara alert de första åren & rensa bort nyplantorna.

Men hallå... Det var ingen som föreslog torkad pil!? Det är ju helt perfekt att bygga "wigwam-kojor" av! Och sen sätta någon frodigt snabbväxande klätterväxt runtom. Om man mjukar upp pilvidjorna innan kan man böja till ringar, fläta eller vad man vill. Och enkelt att rycka upp när man inte ihar lust för koja längre.

Men gör den stor - den blir säkert populär!

En mycket bra bok som jag har: Pilflätning av Kerstin Engstrand. Det finns fler. Besök bibblan. Man kan beställar sälg/vide/pil direkt på nätet. Ex: salixprodukter.nu eller Lillöpil: lillopil.com
/Cajsa

Testa balsampoppel, växer fort och kan bli 40 m hög sägs det.
Den luktar gott också när man sprutar vatten på den (eller när det regnar)

Har byggt en koja av Salix (energiskog), som växer snabbt och ger grönska. Plantera i en ring bind ihop i toppen. Håller inte i evighet, men medan du väntar på eken kanske...

Mvh Ulrika

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.