10 380 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Kullersten i sluttning?
Är det någon som grävt ner kullersten i sluttning? Vi har tomt som på två sidor sluttar mot gata/gångstig med en fallhöjd 0-1,3 m. Jag känner mig osäker på hur brant sluttningen max får vara för att hela alltet ska ligga kvar. Jag hade tänkt gräva in stenen direkt i vår fyllnadsmassa som inte består av så mycket annan sten utan mest halv-schysst jord/grus. Behöver man kanske speciell stenmjöl(?) sedan mellan stenarna?
Jag har just byggt en liknande detalj i trädgården.
Jag lade geotextil, sedan lite sättgrus(0,5mm) efter detta 16 ton sten.
För att det skall ligga kvar la sättgrus mellan stenarna och kommer fylla på ännu lite mer efter nästa regn.
Mina ligger stadigt och fint och lutningen är relativt kraftig. Dock skulle jag inte göra såhär om det är en yta man skall gå på för det skulle den inte hålla för i längden.
Nu är bara frågan vad jag skall göra med de 14 tonnen jag har kvar :-[
Jag lade geotextil, sedan lite sättgrus(0,5mm) efter detta 16 ton sten.
För att det skall ligga kvar la sättgrus mellan stenarna och kommer fylla på ännu lite mer efter nästa regn.
Mina ligger stadigt och fint och lutningen är relativt kraftig. Dock skulle jag inte göra såhär om det är en yta man skall gå på för det skulle den inte hålla för i längden.
Nu är bara frågan vad jag skall göra med de 14 tonnen jag har kvar :-[
Tjena!
Jag skulle göra så här:
1) fixa så att underlaget är bra.
2) sedan börja med lite större längst ner och sedan fortsätt uppåt.
Du kan foga med Fin betong: häller ut det över ytan sedan vattnar ner det i fogarna. Det är lite mer jobb med det, för stenarna måste bli rena från bruket. Annars blir dom gråa och fula när det "brunnit" klart.
Men annars kan du ta stenmjöl 0-2 eller 0-8 att foga med.

Jag skulle göra så här:
1) fixa så att underlaget är bra.
2) sedan börja med lite större längst ner och sedan fortsätt uppåt.
Du kan foga med Fin betong: häller ut det över ytan sedan vattnar ner det i fogarna. Det är lite mer jobb med det, för stenarna måste bli rena från bruket. Annars blir dom gråa och fula när det "brunnit" klart.
Men annars kan du ta stenmjöl 0-2 eller 0-8 att foga med.
Klicka här för att svara