Vår tomt är en riktig leråker för tillfället och vi skalll fylla på med lite nya chaktmassor. Behöver vi lägga geoduk över hela tomten för att separera gruset och lerjorden?

Vad är fördelarna och vad är kostnaden???

Jag rekomenderar geoduk. Har man lera och man ska göra överbyggnad av annat material som ska beträdas eller köras på så ska man alltid ha duk under. Dels så kan man lägga tunnare av det dyrare bärlagret och ska ytan köras på eller man ska anlägga något annat på ytan så får man förr eller senare ett genomslag av lera eller en sättning.

Enligt Per Herngrens bok Bygga grund ska man ha en geoduk med en täthet av minimum 140 g/kvm under huset. Under stengångar är det inte lika noga, jag använder en 1,4 m bred rulle på byggmax för 300 kr.

Men ALM: Du behöver (i alla fall mig veterligt) inte ha geoduk över hela tomten, bara under byggnader, uteplatser och gångar etc. Orsaken är att leran utan duk kan tränga in i det kapillärbrytande skiktet du lägger under grunden och förstöra den kapillärbrytande förmågan. Det går att lägga ett lager sand i stället för geoduk, men det är ingen kioskvältare...

Hej,
tack för svaren och förslaget att använda sand.

Kommer inte sanden att "sjunka" ner i leran och försvinna???

Precis, det är därför det inte är nån hit... Lagret ska vara åtminstone nån decimeter tjockt, jag tror det är en gammal teknik som användes innan geoduken blev vanlig. Men som sagt, leran tar sanden så småningom. Använd geoduk...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.