10 175 läst · 14 svar
10k läst
14 svar
Gjuta stödmur
Tjenare,
Jag funderar på att gjuta en stödmur. Nu håler jag på budgetera och kan inte hitta information om betong. För att hålla nere priset fundrar jag på att köpa vanlig standarad Cement och blanda i sand. Jag har hört att en blandning på 1 del Cement och 3 delar sand ska vara bra.
På en 25 kg cementsäck får man ut ca:13 liter bruk, utan sand. Om man blandar ut den med 3 delar sand ger den då 4*13= 52 liter?
Vissa jag har pratat med hävdar det medans andra säjer att man får ut ca 100 liter. Är det nån som kan sprida lite ljus i denna fråga?
Lucifer
Jag funderar på att gjuta en stödmur. Nu håler jag på budgetera och kan inte hitta information om betong. För att hålla nere priset fundrar jag på att köpa vanlig standarad Cement och blanda i sand. Jag har hört att en blandning på 1 del Cement och 3 delar sand ska vara bra.
På en 25 kg cementsäck får man ut ca:13 liter bruk, utan sand. Om man blandar ut den med 3 delar sand ger den då 4*13= 52 liter?
Vissa jag har pratat med hävdar det medans andra säjer att man får ut ca 100 liter. Är det nån som kan sprida lite ljus i denna fråga?
Lucifer
Billigare :-/ Cirka 2000 kr/kubik om det räcker med rotbil från 4000 kr/kubik om det behövs pump 
Detta gäller om man köper ett par tre kubik.
Fast det är ett förskräckligt slit att blanda så mycket betong för hand.
Detta gäller om man köper ett par tre kubik.
Fast det är ett förskräckligt slit att blanda så mycket betong för hand.
Det är ca: 3 kubik som skall blandas. Det blir nog lite svårt att komma åt med en vanlig betongbil. En pumpbil funkar men det blir lite dyrt.
Men jag har tillgång till två cementblandare och några vänner som gärna ställer upp ,om gjutarbrännvin ingår.
Lucifer
Men jag har tillgång till två cementblandare och några vänner som gärna ställer upp ,om gjutarbrännvin ingår.
Lucifer
SE bara till att formen håller om du tar från bil 
Jag lovar att det inte blir kul om formen spricker, hade en kompis som misslyckades med sin form
jag kan inte med ord beskriva hur tungt han tyckte det var att skotta upp innan det stelnade. :-X
Själv gjöt jag i en meters sektioner ( L form )
Jag lovar att det inte blir kul om formen spricker, hade en kompis som misslyckades med sin form
Själv gjöt jag i en meters sektioner ( L form )
Intressant,
Gjöt du dom på plats eller flyttade du dom när dom var klara?
Min mur skall bli 24 meter lång och 70-80 cm hög. Frågan är om man inte skall gjuta den i ett antal steg.
Dela upp hela sträckan på ex tre gjutningar kanske kan vara bra. Framför allt sparar man lite formvirke. Annars var min tanke att gjuta en sula först. Sen gjuta själa muren. På så sätt skulle det bli ett långt L-stöd.
Lucifer
Gjöt du dom på plats eller flyttade du dom när dom var klara?
Min mur skall bli 24 meter lång och 70-80 cm hög. Frågan är om man inte skall gjuta den i ett antal steg.
Dela upp hela sträckan på ex tre gjutningar kanske kan vara bra. Framför allt sparar man lite formvirke. Annars var min tanke att gjuta en sula först. Sen gjuta själa muren. På så sätt skulle det bli ett långt L-stöd.
Lucifer
Jag gjöt dom på plats, ett himmla massa flytt blev det ju. :-/Men det var det enklaste sättet pga av läget utav muren. Jag gjöt väl ca 28m ( kommer inte riktigt ihåg )
Passade samtidigt på att få stolp/staket rören ingjutna i formen. Gjorde en per dag men jag hade ingen brådska.Det bökigaste var väl igentligen att fixa till armeringen och flytta vibbratorn
När jag inte gjöt fixade jag knäckstensmuren ( ca 11 pallar) så jag hade jobb hela tiden ändå.
Min form var 1m hög 1m bred och själva foten var 0,5m ,
Tyvärr så kommer jag inte ihåg hur jag blandade men jag( OK jag vet att jag använde cementblandare ,men inte mixen delar ;D)
Passade samtidigt på att få stolp/staket rören ingjutna i formen. Gjorde en per dag men jag hade ingen brådska.Det bökigaste var väl igentligen att fixa till armeringen och flytta vibbratorn
Min form var 1m hög 1m bred och själva foten var 0,5m ,
Tyvärr så kommer jag inte ihåg hur jag blandade men jag( OK jag vet att jag använde cementblandare ,men inte mixen delar ;D)
Intressant! Jag har också den funderingen. Men hur kude du gjuta både sula och mur på samma dag. Rinner inte all "murbetong" ut via sulan? Jag funderar på att gjuta sulan ena dagen och muren på sulan som jag gjöt dagen innan. Då blir det i princip ett L-stöd om dagen.
Kollade du föressent upp vad det kostade att köpa L-stöd?
Lucifer "den vetgirige"
Kollade du föressent upp vad det kostade att köpa L-stöd?
Lucifer "den vetgirige"
Jag hade lock och stop i ändan och i sidan. 8)
Angående att kolla färdiga L-stöd. FÖR DYRA >
och alldeles för tunga
att flytta till murens tänkta plats, ( tvungen lyfta över huset om man använde lastbilens kran) 
Kollade även L-stöd som man fyllde med sand , men samma sak med dom. :-/
Men det var vad som gällde för mig , vart skall din mur befinna sig ? mot vägen ?
Angående att kolla färdiga L-stöd. FÖR DYRA >
Kollade även L-stöd som man fyllde med sand , men samma sak med dom. :-/
Men det var vad som gällde för mig , vart skall din mur befinna sig ? mot vägen ?
Min mur skall vara mot grannen. Dom kommer att ha sin infart där så det är i princip mot en väg. Jag har pratat med dom ett antal gånger och dom har inga synpunkter på murens utsende. Dom vill dock att det skall vara en stadig mur som inte "kalvar" med tiden.
L-stöd anses ju som det starkaste lösningen.
Vad hade du för budget på din mur?
Lucifer
L-stöd anses ju som det starkaste lösningen.
Vad hade du för budget på din mur?
Lucifer
Prisuppgift:
Jag har betalat enligt följande för min betong när jag bygger ut... (Betongindustri AB - Södermanland)
Betong K30: 1077kr/m3
Ränna: 120kr/m3
Arbetstid (beställd): 720kr/tim
Obeställd arbetstid: 1042kr/tim
Summa för mig (5.5m3 i min sulform): 8,567:- exkl. moms
Alla priser exkl. moms ovan!
P.S. Jag lovar att det är värt 10,000kr att få detta gjort! Att blanda 3-5m3 betong i egen blandare är ingen lek!!! Det tar många dagar och du sliter garanterat ut kroppen (i onödan)! D.S.
JoGi
Jag har betalat enligt följande för min betong när jag bygger ut... (Betongindustri AB - Södermanland)
Betong K30: 1077kr/m3
Ränna: 120kr/m3
Arbetstid (beställd): 720kr/tim
Obeställd arbetstid: 1042kr/tim
Summa för mig (5.5m3 i min sulform): 8,567:- exkl. moms
Alla priser exkl. moms ovan!
P.S. Jag lovar att det är värt 10,000kr att få detta gjort! Att blanda 3-5m3 betong i egen blandare är ingen lek!!! Det tar många dagar och du sliter garanterat ut kroppen (i onödan)! D.S.
JoGi
Du ska väl ha ballast i betongen också? Makadam brukar ingå som en ganska stor del förutom bindemedel och sand.lucifer skrev:Tjenare,
Lucifer
Hejsan
Jag har också planer på en L-mur på cirka 60 cm höjd. längd 30 meter. höjdskillnad 4 meter Dock kommer den att hamna nära ett dike så jag funderar på att göra den som ett h istället. dvs med två nedstikande kanter.
För att säga som det är så är jag total gröngöling på betong. Jag hadde tänkt göra muren en decimeter tjock och armera med armeringsnät förbundna med några armeringsjärn. Räcker detta eller är jag redan nu ute och cykar.
Jag har också planer på en L-mur på cirka 60 cm höjd. längd 30 meter. höjdskillnad 4 meter Dock kommer den att hamna nära ett dike så jag funderar på att göra den som ett h istället. dvs med två nedstikande kanter.
För att säga som det är så är jag total gröngöling på betong. Jag hadde tänkt göra muren en decimeter tjock och armera med armeringsnät förbundna med några armeringsjärn. Räcker detta eller är jag redan nu ute och cykar.
Liknande trådar
-
Stödmur av mursten eller gjuta betongmur?
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta sula till stödmur
Grund & Markarbeten -
Stödmur med bakvända L-stöd eller gjuta betongmur i en form som är fäst i husgrunden
Grund & Markarbeten -
Gjuta fast mursten i sula vid stödmursbygge
Grund & Markarbeten -
Undergjuta sulan eller stödmur?
Grund & Markarbeten