3 846 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
200 ton matjord.....
I mina trakter kostar matjord 2000 kr för 8 ton. Din matjord skulle alltså kunna vara värd 50000 kr... Fundera på om det inte finns någon som vill köpa den.
Känner igen desperationen. Ett gott råd är att göra det nu minns du kan få ut massorna utan att slåss med huset och fortfarande har råd till det.
Bil med förare 575:- inkl moms.
Sen beror det på hur långt du måste frakta.
Vi fick bort 300 ton på 16 timmar, men då körde vi max 3 km till tippstället.
Kolla om det finns byggnationer i omgivningen, då de kan betala en del av kostnaden. Funkar inte det så hör med bönderna i trakten. De behöver alltid fylla ut.
Bil med förare 575:- inkl moms.
Sen beror det på hur långt du måste frakta.
Vi fick bort 300 ton på 16 timmar, men då körde vi max 3 km till tippstället.
Kolla om det finns byggnationer i omgivningen, då de kan betala en del av kostnaden. Funkar inte det så hör med bönderna i trakten. De behöver alltid fylla ut.
Är det verkligen "matjord" du har? Eller är det "avbaningsmassor", fulla med ogräs, trädrötter och småsten? Matjord är i princip ogräsfri, stenfri och har bra mullhalt. Den kan du sälja. Avbaningsmassorna får du snarare betala för att bli av med.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Det finns nog flera som vill fylla ut en slänt eller dylikt med lite massor oavsett vad de innehåller. I alla fall känner jag flera som på chans åkt till tex. byggen o frågat om de inte kan köra lass till tomten istället för tippstället. Sen kan ju denna fylla ut med matjord över. Kanske går det att få åtminstone ett litet bidrag av denna. Varför titta på priser på ICA när man senare inte försöker få in dessa tusenlappar? Finns det någon på byggahus som kan hämta så blir ju kostnaden för en mindre, oavsett om ni betalar lite till denna. Ligger tomten närmare än tippstället så blir ju resan kortare o snabbare - och billigare -!"
Jag önskar jag bode i närheten. Vi behöver fylla upp hela vår tomt 1000m2 med mellan 1 och 3 meter, kostar multum... Hade tur att grannen ville bli av med en del och dumpade det på vår tomt. Stenar, stubbar och övrig massa från det övre lagret kunde vi lämna avgiftsfritt vid krossbanan strax utanför stan.
Enligt schaktkillen så är det "matjord av hyfsad kvalité". Självklart är ju matjorden blandad med jord från skiktet under (är ingen jordexpert). Vår tomt ligger på en förre detta åker där dom odlat bla sockerbetor. Jag tror inte att det finns så många tex trädrötter i jorden....ogräs kan man väl aldrig komma ifrån men när tomten var orörd växte det inte särskilt mycket ogräs på den.
Vi ska bygga i Allerum i närheten av Helsingborg
Vi måste behålla lite jord själva eftersom vi ska försöka anordna en trädgård...men det mesta vill vi bli av med.
L
Vi ska bygga i Allerum i närheten av Helsingborg
Vi måste behålla lite jord själva eftersom vi ska försöka anordna en trädgård...men det mesta vill vi bli av med.
L
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden